In een nieuwe video van de Investors Roundtable bespreken PlayStation bazen Hermen Hulst, Hideaki Nishino en Lynn Azar het falen van Concord en de lessen die ze daarvan hebben geleerd. Sony erkent de fouten die gemaakt zijn, en is druk bezig om te begrijpen waarom de game heeft gefaald, met als doel dergelijke misstappen in de toekomst te vermijden.
“reviewed its processes […] to deeply understand how and why the title failed to meet expectations”.
Hulst gaf aan dat er “heel goed werk” is verricht aan de first-person shooter, maar gaf ook toe dat de game niet voldoende onderscheidend was om de aandacht van spelers te kunnen trekken, zeker binnen deze competitieve markt.
“It wasn’t differentiated enough to be able to resonate with players after entering a hyper competitive segment of the market. … We’ve introduced much more rigorous processes for validating our creative, commercial, and development assumptions. And we now do that on a much more ongoing basis. And that’s the plan that that will ensure that we’re investing in the right opportunities at the right time, all while maintaining much more predictable timelines.”
Hulst gaf verder aan dat Sony de aankomende first-person shooter Marathon uiterst serieus neemt. Het team is momenteel bezig met de evaluatie van de alpha-fase om beter inzicht te krijgen in hoe spelers het ervaren hebben en hun ervaringen te kunnen begrijpen.
Er is feitelijk gezien ook niets inherent mis met live service games. Die hebben gewoon bestaansrecht.
@coola: de zogenaamd beste games van de generatie (gta,fortnite) zijn ook live service games waarbij de 1ste zelfs een full priced live service game is. Maar volgens sommige is het dan raar dat sony een graantje probeerd mee te pikken in die miljarden verdiende genre. Dat ze er teveel op in hebben gezet is dan wel een beetje riskant en achteraf zelfs dom geweest.
“maar zal live-service games niet opgeven”
Jammer.
Op naar de volgende flop : Marathon.
@coola: Maar het is achteraf gebleken dat Sony daar niet de juiste Studios en mankracht voor heeft. En om er dan stug meer door te willen gaan is niet bepaald erg snugger te noemen om dan er mee te door te gaan. Bluepoint studios en Sony bend hebben zes jaar werk weg kunnen gooien die ze ook in een singleplayer hadden kunnen steken.
Dus Hulst mag ontslagen worden voor mij als game director geweldig. Als hoofd van Sony heeft heel veel verkeerde keuzes gemaakt
“Hulst gaf verder aan dat Sony de aankomende first-person shooter Marathon uiterst serieus neemt”
Das mooi. Maar die game gaat toch floppen.
@coola: pietje feitelijk
Zolang ze woke maar opgeven
Wordt dat Herman H oprot.
Volgens mij (dus mijn persoonlijke mening hè!) is het juist erg goed als men hier wat van leert tóch? Het is duidelijk niet ‘makkelijk’ om een live service game te maken die succesvol is. Prima! Al die reacties om dan meteen te cancelen….. Een teken van deze tijd, geen ruimte voor fouten en meteen een nekschot. En ja, er gaat veel geld mee gemoeid maar er moeten ook risico’s genomen worden.
Doe maar wel. Ik speel 0% van deze games en ga het ook nooit doen. Het zijn alleen Soulborne games die ik online speel waarbij ik PvsP vermijdt.
@Anoniem-1073: Als ze naar de zeikers zoals Smaakmaker hadden geluisterd dan zaten we nog steeds 2d mario en commander keen te spelen. Innovatie en risico’s lopen nu eenmaal parrallel aan mekaar maar dat snappen de zeiksnorren hier niet.
@Anoniem-7269: en toch is het live service genre het meest winstgevend en verruit de meeste omzet in de hele gameindustrie (of na de mobile gamingmarkt wss)
@coola: Oh echt? Geen 1 game blijft staan op Destiny 2 na.
Weg met die meuk en single player games is wat we willen.
Die Herman Hulst moet weg.
Helpt Sony naar de klote.
Komt geen goede game uit.
De domheid hier weer.. men die iets blijft ondersteunen ook in de comments hier wat gewoon hopeloos faalt elke keer. Daarbij heb je praktisch geen Sony blockbuster single player games allemaal omdat ze deze troep zo nodig moesten maken en laten floppen voor honderden miljoenen. Daar hadden ook hele toffe dikke SP games van gemaakt kunnen worden. En ze cancellen en days gone 2 maar intussen krijg je de ene na de andere falende live service game. Sony zit echt niet op de juiste route. En zolang jullie knuppels het blijven ondersteunen ondanks dat het telkens weer faalt dan blijf je ook de zelfde meuk krijgen en een gebrek aan SP games. Hoe dom wil je het hebben..
Helldivers 2 is toch eigenlijk ook gewoon een live service?!
@Anoniem-2646:
Je mag mensen dom noemen hoor. Maar jij denkt ook nogal rechtlijnig. Ooit erover nagedacht dat beide genres gewoon naast elkaar kunnen bestaan? Ik ben ook een SP gamer en vind ook dat Sony gaten laat vallen maar de houding van iedereen is dom omdat ze live-service games verdedigen’ is enorm kinderachtig. Er zijn genoeg van deze games die het goed doen. Niet mijn smaak maar prima als mensen ze leuk vinden.
@Anoniem-2646:
Domste post van vandaag! Gefeliciteerd!
@Anoniem-4339:
Ik vind dat jij niet meer mag reageren. Er komt geen zinnig argument uit.
Probleem is dat het ze het nog steeds niet volledig begrijpen. Het is logisch dat als je met een live service game komt dat die onderscheidend, kwalitatief goed moet zijn en verslavend. Maar dan nog spreek je een groot gedeelte van je fanbase niet aan. Er moeten ook meer triple A verhaal gedreven games geproduceerd worden.
Om vrijwel al je studios op MP/GAAS crap te zetten is ongelofelijk dom, Dat is de rede waarom we de komende 4 a 5 jaar maar 1 PlayStation studio game krijgen helaas. Miljoenen aan kapitaal is vernietigd en de nodige ontslagen zijn al gevallen en zullen nog vallen.
In dit geval is Xbox slimmer geweest; games en studios kopen die al een succes zijn.
@coola:
Tot dat elke uitgever een live service game gaat maken. Deze games vergen immers veel vrije tijd van hun spelers, omdat ze zo gemaakt worden dat ze hun spelers continu aan het lijntje houden. Denk alleen al aan season passes, limited in-game events, limited time content, en in algemene zin “FOMO” (fear of missing out).
@Anoniem-5828: Kortzichtig.
Ze zouden eigenlijk al kennis in huis horen te hebben, om minimaal een game uit te brengen die minstens een 6 scoort
@Anoniem-9006: En sinds wanneer zijn live service games innovatief?
@Anoniem-4339: Ja eens opzouten met Herman. Laat Hermen maar blijven, prima vent.
Het idee en de bedoeling voor deze live service games was goed en nobel. Het wad de bedoeling om gamers een veel langere en gevarieerde ervaring te bieden. Op deze manier kon men na een tijdje meer middelen vrij maken voor meer single players te maken. Helaas zijn ze geboycot geweest door trollen die vermoedelijk in opdracht van concurrenten voor negatieve publiciteit zorgden. Als de live services van Sony succesvol geweest waren geweest dan had dat voor een omwenteling gezorgd in het game landschap en zou de concurrentie klappen krijgen. Dit moest de concurrentie vermijden. Vandaar de boycot. Wat ze ook pro eren Sony krijg je nooit klein daarom medegamers, toon jullie sympathie voor Sony met de hashtag #I stand with Sony.
@Anoniem-9585: pubg, gta online, fortnite om er een paar te noemen hebben idd niks betekend voor de industrie en ook totaal geen innovatie gebracht. Typisch een troll vraag van een bezem
@Anoniem-4977: so True #I stand with Sony.
@tielo:
Dus jij pleit vóór gamestudios overnemen en dus eigenlijk tégen het ontwikkelen van nieuwe IP’s?
@coola: mening geen feit
@Anoniem-4845: nou laat dan maar eens zien wat het inherent mis zou moeten zijn met live service games.
@TommyNL: Ja Herman moet ontslagen worden. Maar Hermen mag blijven.
@Anoniem-4977: Jij hebt meer fantasie dan eender welke fantasy schrijver. Die onzin meen je toch niet?
@coola: op basis mag Hulst blijven heeft heel PlayStation worldwide studios om zeep geholpen met zijn live service strategie. En om vervolgens doodleuk aan te geven er mee te gaan. Dus weg met hulst
Erg typisch weer@Smaakmaker: coola zijn reactie er uit vissen maar, niet klagen op @TommyNL: terwijl hij ook zegt dat Hermen Hulst mag blijven. Maar ja je hebt dan ook de pik op Coola.
Waarom mag Sony geen live service games maken? @Smaakmaker: je weet dat ze ook nog steeds gewoon met single player games bezig zijn eh. De live service games staan de Singleplayer games niet in de weg bij Sony.
@Anoniem-2904: Ja wel dat staan ze wel. Want Omdat zowel Bluepoint als Sony Bend mislukte live service games moesten maken of wilde maken en er niet in is gegrepen door Hulst en consorten zijn er jarenlang werk verprutst en in die tijd hadden ze ook nu bijna singleplayer games klaar gehad
@Anoniem-6319: Volgens mij zit jij er zelf meer mee. Vraag af waarom hij vind dat hulst mag blijven. Terwijl hij er niets van gebakken heeft
Hoe snel nieuwsberichten viraal gaan….
Hmm, laten we hopen dat ze ervan geleerd hebben dan maar ik betwijfel het. Ja het kan wel dat een Live Service game goed uitpakt maar dan moet je ook wel echt met wat goeds komen, geen Avengers of Suicide Squad want dat was echt versla dezelfde golf aan vijanden voor oneindig. Helldivers 2 is wel gewoon goed en houdt het leuk en goed en heeft minder de nadruk op echt Live Service voor mijn gevoel.
@Auxilius27: Dat is geen onzin. Ik zit wel redelijk diep in de gamingwereld en trust me ik weet ech wel over wat ik spreek. No offens maar wellicht heb ik meer verstand van de gamingindustrie dan 90% van de reageerders hier. 20 jaar gamingervaring btw # I stand with Sony
Hulst is druk met analyseren hoe Sony meer winst kan maken maar snapt niks van hoe je leuke games maakt
Die paar miljard die de live service flops hebben gekost is zonde maar echt geen enorme ramp ofzo. Gewoon geschoten en een keer mis, dat kan gebeuren.
Je kan ook 100 miljard investeren in de hoop deze generatie een slag te slaan en uit te bouwen naar 100m subs.. Om er vervolgens maar een paar miljoen extra bij te krijgen en alleen maar marktaandeel te verliezen.
Dat is pas een dure grap. Die ze ook nog eens dwingt de koers radicaal om te gooien.
Daar hoor je de Sony bashers dan weer niet over, haha.
@Anoniem-5682: gefeliciteerd
@Anoniem-1073: en hoeveel risico’s neem jij met je dierbare?
Ben benieuwd.
ZIjn genoeg games al gefaald me live service ELEMENTEN laat staan live service games……
@Anoniem-9006: ja want live services zijn nieuw en niet een bepaalde trend na volgen.
JA Smaakmaker is kritisch maar alleen omdat jullie schapen de kudde willen volgen.
Niemand vraagt om een game zoals deze.
Je kan misschien 4/5 games met live service elementen opnoemen die goed waren maar 100 die dramatisch waren.
” ja je kan het altijd nog proberen……”
@Anoniem-8000: uuhuuh dat is er 1
Noem nog 5 goede van sony in de afgelopen 10 jaar.
@Anoniem-6183: noem eens 5 games die het goed doen (van sony)
@Draconus: De tot nu toe gehoopte groei van gamepass dmv miljardenovernames is zonde, maar geen ramp gezien Microsoft snel is overgeschakeld om andere markten aan te boren en door multiplatform te gaan. Zo verdienen ze de gemaakte kosten vlot terug. Die miljarden die de Sony live service flops hebben gekost is pas een dure grap en dat geld zien ze niet meer terug. De grootste gameflop aller tijden staat daardoor op hun palmares. Daar hoor je de Xbox bashers nooit over. Haha.
@Anoniem-2904: is da zo?
Welke gruwelijke single players hebben we mogen ontvangen dan afgelopen 5 jaar ALLEEN ps5?
@Anoniem-2904: dit dus. Live service games staan singleplayer games niet in de weg.