Kort na de release van Concord besloot Sony PlayStation om de game uit de lucht te halen en alle kopers terug te betalen. Ontwikkelaar Firewalk Studios zou gaan onderzoeken wat de juiste manier was om de spelers te bereiken met hun game, maar tot iets vruchtbaars zal het niet komen want de studio is inmiddels gesloten.

Tijdens de presentatie van kwartaalcijfers blikte Sony president Hiroki Totoki terug op de game. Hij stelt dat Sony in het proces zit van leren en als het op live service aankomt en nieuwe IP’s, weet je nooit wat het gaat doen zolang je het niet probeert.

“Currently, we are still in the process of learning. And basically, with regards to new IP, of course, you don’t know the result until you actually try it.”

Achteraf gezien had Sony meer testen moeten houden en ook vaker interne evaluaties, om zo beter te bepalen wat de juiste route voor de game zou zijn. Als dit was gebeurd bij Concord, dan had men er meer adequaat mee om kunnen gaan en was het niet op een fiasco uitgelopen.

“So for us, for our reflection, we probably need to have a lot of gates, including user testing or internal evaluation, and the timing of such gates. And then we need to bring them forward, and we should have done those gates much earlier than we did.”

Tegelijkertijd heeft Sony eerder dit jaar ook Helldivers 2 uitgebracht en dat was dan weer een enorme hit. Van beide titels heeft Sony Interactive Entertainment geleerd. Die ervaring nemen ze ook mee de toekomst in en delen ze met hun studio’s, aldus Sadahiko Hayakawa (vice president van finance).

“We launched two live-service games this year. Helldivers 2 was a huge hit, while Concord ended up being shut down. We gained a lot of experience and learned a lot from both.

We intend to share the lessons learned from our successes and failures across our studios, including in the areas of title development management as well as the process of continually adding expanded content and scaling the service after its release so as to strengthen our development management system.

We intend to build on an optimum title portfolio during the current mid-range plan period that combines single-player games – which are our strengths and which have a higher predictability of becoming hits due to our proven IP – with live-service games that pursue upside while taking on a certain amount of risk upon release.”