Kort na de release van Concord besloot Sony PlayStation om de game uit de lucht te halen en alle kopers terug te betalen. Ontwikkelaar Firewalk Studios zou gaan onderzoeken wat de juiste manier was om de spelers te bereiken met hun game, maar tot iets vruchtbaars zal het niet komen want de studio is inmiddels gesloten.
Tijdens de presentatie van kwartaalcijfers blikte Sony president Hiroki Totoki terug op de game. Hij stelt dat Sony in het proces zit van leren en als het op live service aankomt en nieuwe IP’s, weet je nooit wat het gaat doen zolang je het niet probeert.
“Currently, we are still in the process of learning. And basically, with regards to new IP, of course, you don’t know the result until you actually try it.”
Achteraf gezien had Sony meer testen moeten houden en ook vaker interne evaluaties, om zo beter te bepalen wat de juiste route voor de game zou zijn. Als dit was gebeurd bij Concord, dan had men er meer adequaat mee om kunnen gaan en was het niet op een fiasco uitgelopen.
“So for us, for our reflection, we probably need to have a lot of gates, including user testing or internal evaluation, and the timing of such gates. And then we need to bring them forward, and we should have done those gates much earlier than we did.”
Tegelijkertijd heeft Sony eerder dit jaar ook Helldivers 2 uitgebracht en dat was dan weer een enorme hit. Van beide titels heeft Sony Interactive Entertainment geleerd. Die ervaring nemen ze ook mee de toekomst in en delen ze met hun studio’s, aldus Sadahiko Hayakawa (vice president van finance).
“We launched two live-service games this year. Helldivers 2 was a huge hit, while Concord ended up being shut down. We gained a lot of experience and learned a lot from both.
We intend to share the lessons learned from our successes and failures across our studios, including in the areas of title development management as well as the process of continually adding expanded content and scaling the service after its release so as to strengthen our development management system.
We intend to build on an optimum title portfolio during the current mid-range plan period that combines single-player games – which are our strengths and which have a higher predictability of becoming hits due to our proven IP – with live-service games that pursue upside while taking on a certain amount of risk upon release.”
De grootste faal ooit in de game wereld, groter dan de ET game uit de jaren 80.
“Achteraf gezien had Sony meer testen moeten houden en ook vaker interne evaluaties, om zo beter te bepalen wat de juiste route voor de game zou zijn. Als dit was gebeurd bij Concord”
Wat Ik lees is dat Herman Hulst als baas van Sony first party studios hard gefaald heeft.
@Anoniem-7418: wat jij zegt klopt niet, want ik quote Anoniem-8747 zijn reactie over star wars outlaws.
“DE aanfluiting van 2024”
Dus Concord is feitelijk niet de grootste faal ooit want dat is dus star wars outlaws. En aangezien Ubisoft haters altijd de waarheid spreken is jouw claim dus onjuist.
@Anoniem-8929: wat een onzin weer van een duidelijke fanboy.. star wars is wel 1000e keren verkocht en gespeeld. Concord is afgesloten en doei geld voor fysieke eigenaren!
Payen en niet kunnen spelen is de grootste faal maar natuurlijk naar verwachting bij Sony. Ik heb gewoon een playstation 5 dus nee geen xbox fan.
@Anoniem-8929: lol. Star Wars Outlaws word zelfs nog tot de dag van vandaag door duizenden gamers gespeeld en zodra het uitkomt op steam zal het een dikke boost krijgen.
@Anoniem-7418: Dat val nog te bezien.
Deze game kostte 400m en ze hebben dat verlies gelijk gepakt.
Skull and Bones kostte 800m. En die heeft misschien net 100m omzet gedraaid en is nog gewoon online.
Ik denk dat die game in financieel opzicht toch een grotere fail is.
@Anoniem-4010: dat gezeur over Herman hulst. Die man zit daar net 4 maanden, denk je serieus dat hij iets te vertellen heeft gehad over Concord dat al 8 jaar in ontwikkeling is geweest? Nee, natuurlijk niet. Jim Ryan is degene die niet wist wat hij aan het doen was en totaal niet in connectie met gamers stond. Ik verwacht niet dat Herman hulst ineens heel PlayStation gaat redden maar ik heb toch wel het gevoel dat hij meer in connectie staat met hetgeen dat wij als gamer willen.
@Anoniem-8929: Wat is het toch moeilijk he om een mening van een ander te respecteren.
Dingen zoals een robot met pronouns en lelijke characters is het probleem. Hadden ze normaal gedaan het het geen faal geweest.
@Anoniem-6105: star wars outlaws is toch echt wel een zooitje. De ai, bugs en het neerslaan van stormtroopers met blote vuist. Hoe kan het dat het in die staat is uitgebracht?
@Anoniem-1449: Bij Concord kreeg je tenminste je geld terug.
@Anoniem-1449: Waarom zou je een Stormtrooper niet kunnen slaan met je blote vuist? Het is een game, het is een melee move. In zoveel games kan je vijanden en monster met je vuist neerslaan. Even serieus dit is een punt? Hahahahaha!!!!!
@Anoniem-3288: Hij zit al langer bij PS studios en Concord was zijn “baby”, hij heeft nota bene de alfa build gespeeld zo’n 6 jaartjes geleden en hij was helemaal weg van de game en hij zou en moest deze uitbrengen met als resultaat dat ene Jim Ryan de studio Firewalk heeft gekocht. Dus ik denk echt niet dat het om gezeur gaat over Herman Hulst. Hij is gewoon mede verantwoordelijk voor de Concord’s mega faal en dat honderde mensen nu zonder baan zitten.
@Anoniem-9686: Met je vuist tegen een helm aanslaan ? Ten eerste ziet het er niet uit in de game en ten tweede doet je vuist ongelofelijk zeer.
@Anoniem-9754: Concord is weg, niet meer speelbaar. Dus daarom geld terug.
Outlaws is gewoon (goed) speelbaar. Kijk Ubisoft mag je geld terug geven maar inruil daar van mogen uiteraard jou licentie van die game blokkeren, want het is namelijk niet geld terug en game in bezit blijven houden natuurlijk.
@Anoniem-6510: Gast, het is een videogame! Niks maar ook echt niks is realistisch. Even serieus, dit is een punt? Nogmaals HAHAHAHA!!!!
@Anoniem-6105: uhm ja, kijk maar hoeveel moeite mensen hebben met coola zijn mening.
@Anoniem-8512: Voor jou is het geen punt, voor mij wel. Prima toch ?
@Anoniem-7409: Als jij daar om lachen moet…..prima joh. Hahaha ! Lachen man.
@Anoniem-2498: Dank je. Vind het een lachwekkend punt maar als het voor jouw een probleem is, vind ik het prima en prima dat het OK is dat ik daar om kan lachen. Fijn weekend.
@Anoniem-9686: ik ben bokser , en je slaat je hele hand kapot tegen een helm.
en tere vrouwen handjes al helemaal.
daarom dragen we ook bokshandschoenen.
zo hadden haar beter een taser kunnen geven , nu ziet het zo dom uit.
@Anoniem-2628: dit is ook gewoon mogelijk. Iedereen die ook maar iets van vechten weet dat je iemand die helm draagt k.o. kan slaan met je blote vuist en je zal je zelf ook pijn doen, maar je zal je hand bijvoorbeeld niet breken.
Go woke go broke! Heerlijk om te zien!
@Anoniem-6105: voor sommige mensen is dat heel moeilijk.
@Anoniem-7418: Ik denk het niet. Concord is geen bekende game verder en het is al zeker niet de grootste faal.
concord kostte sony z,n half milliard dollar
Nou hopelijk hebben ze er wat van geleerd dan hahah
@Anoniem-7467: iets met sarcasme is je ontgaan gappie?
God damn!!
@Anoniem-9686: heeft te maken met immersie
Als ik jnou een klap op je hoofd verkoop en je hebt een helm op val je ook niet flauw?
En zeker nite als ik een dame ben van amper 60/70 kg?
@Anoniem-4942: a la mary jane lets go!!!
@Anoniem-8542: ok superheld wanneer gaan we dit uittesten?
jouw hand mijn hoofd met een helm?