Preview | Borderlands 4

blank
Preview | Borderlands 4 – Het is alweer zes jaar geleden dat Borderlands 3 uitkwam, wat een game is die meer dan prima in de smaak viel. Nadien kregen we de spin-off Tiny Tina’s Wonderlands, maar na zo’n lange tijd begint het ook wel weer te kriebelen voor een nieuw deel. Gearbox Entertainment werkt daar inmiddels al een lange tijd aan en de release komt steeds dichterbij. We zijn recent naar Londen geweest om daar een uur of drie met de shooter aan de slag te gaan en dat beviel ons uitstekend. Borderlands is terug. En dat op een grotere, bombastischere, maar tegelijkertijd ook herkenbare manier, en dat is precies wat we hebben willen.

Ga op avontuur in een nog meer diverse omgeving

Een van de dingen die gelijk opviel in de previewversie die we konden spelen is dat het kleurenpalet wat veelzijdiger is geworden. Groene grasweides, imposante constructies, bergachtige omgevingen. Alles wat je kan bedenken wat voor een diverse speelwereld zorgt is aanwezig. Het kleurengebruik is wat minder woestijnachtig en nóg fleuriger, ook in de Vaults, waardoor het direct als iets nieuws en fris aanvoelde, maar tegelijkertijd wel als een warm bad. Dit is te danken aan de gameplay, die zoals vanouds lekker op tempo is, bol staat van de gekke actie dankzij de wapens en de zeer fijne pacing, die trager is dan de Call of Duty’s van deze wereld, maar spot on is voor de wereld van Borderlands.

blank

Na drie delen weet Gearbox wel raad met het vierde deel in dat opzicht, dus het voelde gelijk heel erg herkenbaar aan. Het hoge pick-up-and-play gehalte is ook nu weer aanwezig, want we werden ergens in de game gedropt, maar het wees allemaal direct voor zich. Zo kwamen we letterlijk een dorpje binnenwandelen, waar gespuis de ‘good guys’ onder vuur nam in opdracht van de Timekeeper, wat de grootste vijand van het verhaal is. Zonder aarzelen pakten we ons wapen erbij en schoten we er op los en na het uitschakelen van alle vijanden konden we door naar de leider om daar een gesprek aan te knopen.

Niet voor niets, want die vertelde al snel dat hij een klusje had, maar niet voordat we met wat andere personages hadden gesproken die ons een toereiking deden in mogelijkheden en zelfs een soort hoverscooter aanboden om sneller van A naar B te gaan. Na het bekende gepraat met Jan en Alleman was het tijd onze reis te vervolgen naar een gigantisch complex om daar weer het gevecht aan te gaan en de gestelde doelen te bereiken. En zo zit de game boordevol met dit soort missies, waarbij alles leidt naar uiteindelijke Vaults en natuurlijk het verslaan van de grote vijand. Onderweg kom je genoeg kisten tegen met nieuwe wapens en hoe meer je speelt, hoe meer mogelijkheden je krijgt jezelf te upgraden, enzovoort.

blank

Het is in elk opzicht precies wat je van Borderlands verwacht en daarin wijkt de gameplay bij dit nieuwe deel niet af. Fijn blijft het wat afwijkende kleurenpalet en dito omgevingen, waardoor je echt het gevoel hebt in een compleet nieuwe omgeving rond te lopen waar er in elk hoekje wel wat te ontdekken valt. Daarover gesproken, de wereld van Borderlands 4 bestaat uit vier regio’s, elk met een eigen visuele invulling en activiteiten, waardoor er aan variatie geen gebrek is. Nu hebben we niet al deze regio’s gezien, maar de ontwikkelaar kon ons wel vertellen dat je zonder enige belemmering van de ene regio naar de andere kunt gaan en terug, wat de ervaring natuurlijk ten goede komt.

Bepaal je eigen avontuur

Je zult in de volledige game straks de vrijheid hebben om alle kanten op te gaan en dat komt ook terug in de structuur van de missies. Exploratie voert de boventoon en daardoor is de algehele progressie non-lineair. Met andere woorden: iedereen beleeft het avontuur op zijn of haar eigen manier zonder echt gebonden te zijn aan restricties. Een nuance kan wel zijn dat sommige missies lastiger zijn zonder bepaalde perks, waarbij het dus loont om eerst andere activiteiten af te ronden, maar dat is nog even aankijken. Vanzelfsprekend zal je Vault Hunter gaandeweg steeds diverser worden in zijn of haar mogelijkheden. Dit maakt ook dat het loont om de game met meerdere Vault Hunters te spelen, want de variatie is ruimschoots aanwezig. Dit op basis van de hands-on met twee van de vier beschikbare personages.

blank

Wat hier een belangrijke rol in speelt is dat je in de gameplay verschillende activiteiten hebt. Vanzelfsprekend heb je het hoofdverhaal, waar veel dialogen, missies en opdrachten aan te pas komen, maar je zult in de wereld ook bestookt worden met allerlei secundaire activiteiten. Zo is de game voorzien van genoeg zijmissies, die weer voor lollige dan wel spannende situaties zorgen of wat te denken van dynamische evenementen die her en der kunnen ontstaan? Een herkenbaar element in dit soort type games, waarbij je aan de lopende band bezig blijft. Al heb je natuurlijk ook de volledige vrijheid om bepaalde activiteiten over te slaan, wat dus weer samenhangt met de non-lineaire progressie in deze game.

Tussen het knallen door puzzelen

Een interessant element wat ter afwisseling dient op de traditionele shooter gameplay, is dat je her en der ook met puzzels te maken krijgt. Een goed voorbeeld is dat we de ingang van een toren moesten zien te openen om de missie te kunnen vervolgen, maar een laser stond niet goed afgesteld. Tussen het schieten op de vele vijanden door, was het zaak om een soort enorme panelen te draaien, waardoor de weerkaatsing van de laser de juiste kant op ging en dus een portal activeerde met als gevolg dat we onze missie konden voortzetten. Dit zijn relatief eenvoudige omgevingspuzzels, maar het zorgt wel voor nog meer afwisseling in de gameplay en het kan best hectisch zijn als je ondertussen zwaar onder vuur ligt.

blank

En dat soort elementen zie je meer terugkomen, ook in de platformgameplay, waarbij je de juiste route moet vinden naar een bepaalde plek waar iets ligt of iets geactiveerd moet worden. Met daarbij de notitie dat er om elke hoek wel een vijand schuilt, dus enige voorzichtigheid is geboden. Om je daarin meer mogelijkheden te bieden, is de gameplay van de Vault Hunters verder uitgebreid met meer traversal opties. Zo kun je nu double jumpen en enigszins zweven, waardoor je gemakkelijker bepaalde plekken kunt bereiken. Ook kun je eenvoudiger klimmen, je kunt zwemmen, een grappling hook gebruiken en ga zo maar door. Het zijn nergens wereldschokkende vernieuwingen, maar in de gameplay van Borderlands 4 kleine stapjes vooruit die voor nog meer vrijheid zorgen.

Het eindgevecht in de Vault

Borderlands 4 kenmerkt zich door enerzijds je alle vrijheid te bieden in de open wereld om lekker op avontuur te gaan, anderzijds hebben we natuurlijk de belangrijke Vaults. We hebben zo’n Vault kunnen doorlopen, wat bestond uit meerdere plateaus waarop het zaak was om de vijanden het vuur aan de schenen te leggen. Na het verslaan van alle vijanden konden we via een ‘warp pad’ naar het volgende plateau om hier vervolgens hetzelfde te doen. Dit met als doel om beetje bij beetje dichterbij het centrum te komen, waar vervolgens een eindbaas op ons wachtte. Dat was met afstand het meest spectaculaire gevecht in de preview versie, waarbij we de nieuwe mogelijkheden moesten gebruiken om het monster te verslaan.

blank

Hierbij was het gevecht in eerste instantie op de grond, met als doel de zwakke plekken van de vijand te raken om hem te verzwakken. Het monster in kwestie sloeg met z’n tentakels flink in het rond, waarbij dus de double jump erg goed van pas kwam. Leg je het loodje, geen nood: door vanuit ‘last stand’ een vijand te doden krijg je een nieuwe kans. Al loont het ook om je health per definitie goed in de gaten te houden, want je kunt jezelf nu met injecties healen, al zit dit wel op een countdown. Ga je alsnog neer, maar heb je een coöp speler in de buurt, dan kan die je ook nog komen redden. Afijn, doodgaan is zeker mogelijk in Borderlands 4, maar het is haast alsof de game het je moeilijk maakt. Is dat erg? Nee, helemaal niet, want dat houdt het tempo en speelplezier er lekker in.

Terug naar het gevecht zelf. Het monster beschikt ook over de mogelijkheid om zich aan het plafond vast te klampen en hier kwam dan een ander nieuw element aan te pas. Doordat het wezen gif aan het sproeien was, was de grond niet langer veilig. Met de grappling hook konden we echter van punt naar punt blijven vliegen en zo verplaatste de actie zich voor enige tijd de hoogte in, waarbij we tussen het grapplen het monster bleven bestoken. Zo zie je maar, bij één vijand worden direct de nieuwe gameplay mogelijkheden al toegepast, wat voor meer dynamiek in het geheel zorgt en belangrijker nog: het voelt allemaal ontzettend natuurlijk en soepel aan. Dus ja, hoewel we slechts één Vault hebben doorlopen, ziet het er naar uit dat dit weeral een hoogtepunt van de game gaat vormen.

blank

Voorlopige conclusie

Het gevoel wat ons al snel bekroop tijdens en na het spelen van Borderlands 4, is dat het thuiskomen is in een warm bad. In alles is de game zo herkenbaar en vertrouwd, dat je er als speler direct weer inzit. Zeker als je de voorgaande delen door en door kent. Tegelijkertijd zorgt de meer gevarieerde aankleding van omgevingen ervoor dat het echt fris aanvoelt met daarbij vertrouwde gameplay die van een diepere laag is voorzien door nieuwe traversal mogelijkheden. Dit zorgt voor meer dynamiek in de combat, waarbij dit op zichzelf natuurlijk weer super divers is dankzij de immense hoeveelheid wapens en de unieke mogelijkheden van de Vault Hunters, die wezenlijk van elkaar verschillen en ook nog veel diepgang kennen dankzij individuele skilltrees. Kortom, op basis van wat we gespeeld hebben, kunnen we niets anders zeggen dan dat het helemaal goed zit. Noteer 12 september vast in de agenda, want deze game is veelbelovend!

24 reacties

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

blank
Heb je geen account? Klik hier

  1. Anoniem-8209's avatar

    En toch, te duur. 70 euro en dan extra betalen voor extra content… belachelijk. Helldivers 2 voor 40 euro en gratis updates, zo kan het ook.

    1
  2. Anoniem-3845's avatar

    Nou sorry hoor maar ik zie ZAT previews online met hele goede argumenten die totaal niet beweren dat dit iets is waar je zeker van kunt zijn.

    0
  3. Anoniem-2175's avatar

    elke borderlands game duurde 20-30 uur ,verhaal is natuurlijk niks bijzonders,maar het is gewoon een lekker maf spel. is het dan 70 euro waard,in mijn optiek zeer zeker niet.

    daarom een budgetbakkie

    0
  4. Anoniem-1687's avatar

    Ik heb al een manier gevonden om niet zoveel te betalen door het niet te kopen.

    0
  5. Anoniem-7523's avatar

    Ik heb alleen deel 3 voor de helft gespeeld.
    ik vond de stijl en humor zo slecht !
    niet mijn ding.

    0
  6. User  avatar
    2836 XP

    Dit wordt mijn goty, de preorder van de super deluxe edition staat al 🙂

    0
  7. User  avatar
    2836 XP

    @Anoniem-8209:

    Zijn twee compleet verschillende, niet te vergelijken games…
    Overigens is 70 euro een normale prijs.

    0
  8. Anoniem-6653's avatar

    Jesus mensen kunnen hier echt allen maar zeiken

    0
  9. Anoniem-5573's avatar

    @Anoniem-6653: moeten we het dan maar accepteren dat games zo duur zijn

    wat voor logica heb jij

    0
  10. Anoniem-138's avatar

    Wie zit er nou op Borderlands 4 te wachten? Wat een flut franchise. Er zijn zóveel goede shooters, en dan dit. En die film… OMG. Nee, voor nog geen euro.

    0
  11. Anoniem-9766's avatar

    @Anoniem-138: niet zo zeiken. Hier day one. Taky my 130 euro.

    0
  12. Anoniem-5573's avatar

    @Anoniem-6653: echt waar, 1 verziekte boel hier op een paar uitzonderingen na!

    0
  13. User  avatar
    130 XP

    Borderlands is voor mij een no brainer om onmiddelijk te kopen.
    Enkel de pre sequel viel voor mij tegen.

    0
  14. Anoniem-2578's avatar

    Als dit spel net als de vorige gemaakt gaat worden voor het ” huidige publiek” met humor van deze tijd dan sla ik hem inclusief over…..

    0
  15. Anoniem-47's avatar

    @Anoniem-6653: niet vloeken moraalridder

    0
  16. Anoniem-6990's avatar

    Wat een geklaag over 70 euro is te duur, tegenwoordig is 50 euro wegdrinken in de kroeg zo gedaan met een groepje vrienden maar 70 euro voor 1 a 2 maanden plezier voor je hobbie is te veel? Je hoeft het niet day one te kopen, je ziet vaak met 1 a 2 maanden wel een aanbieding verschijnen voor 45 euro en dan zijn de eerste patches al aangebracht.

    0
  17. Anoniem-646's avatar

    Klaagsense

    0
  18. User  avatar
    130 XP

    @Anoniem-8209: sorry maar heb je enig idee hoelang en met hoeveel mensen zo een game gemaakt wordt?
    70 euro is in deze tijd toch niet teveel?
    Niet alles kan bijna gratis weggegeven worden via gamepass en dergelijke.
    Had je misschien nog liever dat de ontwikkelaar je geld geeft of zo?

    0
  19. Anoniem-8122's avatar

    @DukeClap: nee wel eerlijk zijn de complete game kost 129 euro.
    die 70 euro is een uitgekleden versie.

    Maar geniet ervan ik koop ook wel eens de dikke versie omdat de game top vind.

    0
  20. User  avatar
    2836 XP

    @Anoniem-8122:

    Heb van alle borderlands versies meest uitgebreide versie gekocht, behalve deel 1.
    Heb zoveel uren in die games zitten, dat is elke keer het geld meer dan waard geweest.
    Sommige mensen stoppen 100en uren in the witcher, cod of eafc, ik stop mn centen en mn tijd hier liever in 🙂

    0
  21. Anoniem-8057's avatar

    De stijl hou ik totaal niet van, en hebben ze stappen gemaakt. Denk het niet

    0
  22. Anoniem-2129's avatar

    @Anoniem-6653: Dit is een Playstation fan website. Over het algemeen ook wel bekend als de Fortnite generatie.

    0
  23. Anoniem-7343's avatar

    @DukeClap: De meest verstandige comment die ik hier gezien heb.

    Netjes

    0
  24. Anoniem-759's avatar

    Paar weekjes wachten en op mp voor de helft kopen.

    0

Meer Borderlands 4

Meer

Borderlands 4 zal na lancering voorzien worden van foto modus

De foto modus is tegenwoordig niet meer weg te denken uit voornamelijk de triple-A titels. Spelers leggen hiermee de mooiste in-game momenten vast en delen deze met de gehele wereld om te zien, of om zelf later van terug te genieten. Het b...

blank

Joey Visser

Leer meer over het verhaal van Borderlands 4 in nieuwe trailer

Ontwikkelaar Gearbox Software en uitgever 2K Games hebben een gloednieuwe trailer uitgebracht voor Borderlands 4. In deze nieuwe trailer ligt de focus op de setting en het verhaal van het spel. Zo krijgen we een blik op de antagonist, de &...

blank

Nermin Colakovic

Dit heb je nodig om Borderlands 4 op pc te kunnen spelen

Borderlands 4 verschijnt op 12 september voor de PlayStation 5, Xbox Series X|S en pc. De versie voor de Nintendo Switch 2 volgt later pas. Mogelijk wordt die release aangekondigd op 21 juni tijdens het Borderlands Fan Fest, dat die dag li...

blank

Mattias Huyghebaert

Drie verschillende edities voor Borderlands 4

Met overal stijgende prijzen worden games ook steeds duurder en tot op heden was het even de vraag op welk prijspunt Borderlands 4 op de markt gezet gaat worden. Uitgever 2K Games heeft daar nu duidelijkheid over gegeven en ook gelijk vers...

blank

Lennard Verhage