Preview | Shadow Labyrinth – Een van de meest iconische personages in videogames is natuurlijk de gele happende bol genaamd Pac-Man. Er zijn door de jaren heen een hoop Pac-Man-games verschenen, veelal gebaseerd op de klassieke gameplay van een doolhof doorlopen en happend naar gele bolletjes met daarbij het doel de spoken te ontwijken. Toch is er meer met Pac-Man mogelijk. Zo hebben we een aflevering in de Amazon serie Secret Level gezien, waarin de oorsprong van Pac-Man geduid werd. Een compleet andere benadering, wat meer duister en vooral erg boeiend. En toen was daar Shadow Labyrinth, een compleet nieuwe game die Pac-Man in een ander daglicht plaatst. Wij gingen er even mee aan de slag.
Onder de invloed van Pac-Man
Als Zwaardvechter nr. 8 stort je neer op een mysterieuze planeet waar je gewekt wordt door een wezen dat PUCK heet. PUCK is in principe gewoon Pac-Man, die jou aanwijst als de persoon om op avontuur te gaan en de planeet te verkennen, vijanden te verslaan met als endgame dat PUCK jou volledig in zijn macht wil krijgen. Alleen hieruit valt al op te maken dat deze nieuwe Pac-Man een wat zwaardere toon kent dan de eerdere games waarin Pac-Man vooral een bijzonder vrolijk wezen is. Hoe het verhaal zich verder zal ontvouwen is afwachten, want we hebben vooral de gameplay even kort kunnen ervaren en die schetst een interessant beeld voor de titel.
Het betreft hier een 2D actieplatformgame, waarin je van links naar rechts, boven naar beneden en vice versa gaat, terwijl je allerlei wezens moet trotseren. Dit varieert van spinnen tot een soort beren en van slijmerige wezens tot ander gespuis. Als Zwaardvechter nr. 8 krijg je al snel de beschikking over een speciaal arm, waarmee je krachtige aanvallen kunt uitvoeren. In de actiegameplay is de titel in eerste instantie dan ook een vrij traditionele hack-and-slasher, waarbij je goed je moves moet inzetten wil je gevechten – met name tegen bazen – overleven. Afhankelijk van de grootte van een vijand, richten ze namelijk bij elke rake slag veel schade aan.
Een kleine vijand neemt één blokje, een grote vijand anderhalf blokje, wat dus veel impact heeft omdat je in het begin slechts vier health blokjes tot je beschikking hebt. Het platformen is in de kern vergelijkbaar met veel andere games in het genre en wijst behoorlijk voor zich. Het gaat relatief snel, kent genoeg afwisseling en tussen de vijanden door krijg je ook te maken met gevaren in de omgeving. Denk aan spuwend lava of hete luchtbronnen, die je bijkans roosteren als je op het verkeerde moment springt. Naarmate je verder in de game komt zul je meer mogelijkheden ter beschikking krijgen, waarbij je vooral bij eindbaasgevechten hier creatief mee om moet springen.
Verander in de happende bol
Tot zover zal de gameplay liefhebbers van 2D platformers weinig bijzonder in de oren klinken en dat klopt. Het is zeer goed vergelijkbaar en weinig nieuws onder de zon, al is de setting erg tof. De mysterieuze planeet is namelijk gebukt gegaan onder een lange intergalactische oorlog en dat heeft zijn sporen nagelaten. Tegelijkertijd is het ook een enorm doolhof, waarbij je alle kanten op kan gaan en het ook loont om hier en daar net even verder te kijken dan je neus lang is, want er zijn geheimen verborgen en die kunnen van pas komen in het kader van upgrades en het verbeteren van je personages.
Uniek is echter het Pac-Man element dat ook in deze titel terugkomt. Er zijn namelijk diverse plekken in de game die je met Zwaardvechter nr. 8 niet kunt beklimmen of bereiken, maar in dat geval neemt PUCK het over en glijd je als de traditionele Pac-Man langs de rails die op die plekken beschikbaar is. Hierbij kun je van de ene rails naar de ander overspringen om zo door het doolhof te navigeren. Leuk hierbij is ook dat je langs deze rails overal gele orbs ziet, die Pac-Man opeet, zoals hij natuurlijk van nature gewend is. Op die manier voegt de ontwikkelaar enerzijds dus een uniek element aan de gameplay toe, anderzijds is hiermee ook de iconische Pac-Man gameplay in de 2D platformgameplay geïntegreerd.
Upgraden maar
Het verzamelen van deze orbs is ook weer niet zonder reden. Her en der kom je namelijk speciale punten tegen, waar je upgrades voor Zwaardvechter nr. 8 kunt vinden. Denk aan het uitbreiden van healthblokjes, waardoor je meer kunt incasseren. Nu hebben we slechts een glimp opgevangen van alle mogelijkheden, maar we verwachten dat je naarmate je in de game vordert steeds meer variatie in de upgrade mogelijkheden krijgt, waardoor het loont om zoveel mogelijk van deze orbs te verzamelen. Dit beperkt zich overigens ook niet tot Pac-Man die langs de rails gaat, want als je vijanden verslaat als het hoofdpersonage, laten die ook weer orbs achter. Kortom, er zijn genoeg mogelijkheden om snel een flinke pot aan orbs op te bouwen.
Volgens de ontwikkelaar zijn er verschillende speelstijlen in het spel mogelijk. Hoewel we dat nog niet in de preview versie hebben kunnen ontdekken, vermoeden we dat dit te maken heeft met de verschillende upgrades die je gaandeweg kunt kopen. Daarnaast zit het doolhof, zoals genoemd, vol geheimen, die je ongetwijfeld nog meer mogelijkheden opleveren om zo meer een bepaalde kant op te gaan. In essentie komt het er vooral op neer dat je bij aanvang een prooi bent in de game, maar onder begeleiding van PUCK zul je langzaamaan transformeren in een jager. Dit hoort weer bij de endgame van PUCK, die natuurlijk een eigen agenda heeft, maar het hoe en wat is nog gissen. Dat zullen we in de uiteindelijke release gaan ontdekken.
Voorlopige conclusie
Shadow Labyrinth is een Pac-Man-game in een nieuw jasje. Het is mysterieus, Pac-Man is mogelijk niet die olijke gele bal, maar een wezen dat duistere plannen heeft en de gameplay is compleet anders dan je van een Pac-Man-game gewend bent. Dit terwijl er ook traditionele Pac-Man elementen in het geheel verwerkt zitten. Dit geeft het spel een eigen, unieke identiteit die liefhebbers van 2D platformers ongetwijfeld zal aanspreken. Daarnaast is het goed om te zien dat Pac-Man een keer vanuit een ander perspectief benaderd wordt. Juist door die mysterieuze vibe en dubbele agenda, belooft Shadow Labyrinth een bijzondere game te worden die vaart op traditionele gameplay elementen en daardoor vertrouwd aanvoelt. De game staat gepland voor 18 juli en rond die tijd mag je een review verwachten.
Heeft het nou ook Rogue lite elementen of niet?
Zin in!!!