EA, THQ, Ubisoft en nu ook Sony. Iedereen zal nu al wel weten waar ik het over heb. Het is blijkbaar oorlog tegen de tweedehandsmarkt met online codes als wapen. De meeste grote ontwikkelaars hebben blijkbaar dezelfde visie gekregen en leveren nu bijna allemaal een online licentie voor multiplayer games die je eenmalig via het Playstation Network of Xbox Live kan activeren om van de online mogelijkheden gebruik te maken.

Waarmee het begon

De schuldige van het nieuwe systeem werkt waarschijnlijk bij Electronic Arts aangezien zij als eerste van start gingen met het unlocken van online content bij games. Zo had Mass Effect 2 het Cerberus Netwerk, waarmee je naast nieuwe items ook nieuws over de game zelf ontvangt, en Bad Company 2 kreeg de VIP code, een eenmalige code voor gratis DLC. Maar het was niet erg hoor als je een hergebruikte game kocht. Voor slechts 10 euro kreeg je ook de extra mogelijkheden van de game en werd je helemaal niet in het zak gezet. In tegendeel, volgens EA, want al gauw zag EA sports een betere mogelijkheid. ‘Project Ten Dollar’ kwam tevoorschijn waarmee je zonder code maar 7 dagen gebruik kon maken van de online mogelijkheden. De games die pas zijn uitgekomen komen met een proefperiode van slechts 2 dagen waarmee de verhuurders van games mee moeten leven. Deze EA Sports pass, het officiële vervolg ‘Project Ten Dollars’, werd gelanceerd met Tiger Woord PGA Tour 11. Het was meteen duidelijk dat EA in mei 2010 een nieuwe stap had gezet dat niet direct goed werd ontvangen door de mensen die 2de hands kochten of verkochten.

Maar een paar weken later kwam al het nieuws dat Ubisoft wel wat zag in het systeem dat EA voortaan ging gebruiken. THQ heeft dezelfde maand ook UFC Undisputed 2010 met een éénmalige code geleverd. Weliswaar was dit geen ‘Project Ten Dollars’ want je kon een nieuwe code voor 5 dollar/euro aanschaffen. Waarschijnlijk omdat het de eerste keer geen negatieve indruk wou geven (Homefront daarentegen kreeg wel een gedeelte van de MP, de rest was te unlocken met een code). EA kon dus gewoon vrij doorgaan want ze wisten dat al gauw de hele game-industrie een nieuwe richting zal opgaan. Dat Activision niet mee is gegaan met dit model is me nog een raadsel maar met veel betalende DLC en Call of Duty Elite zullen zij ook wel wat kunnen verdienen aan de tweedehands markt doordat je meer kans hebt dat extra content wordt aangekocht en zelfs dubbel wordt gekocht met één verkocht exemplaar.

Drogredenen

Nu heb ik de tweedehands markt al een paar keer aangehaald maar dit is volgens EA niet de reden van het nieuwe systeem. Het is voor een directe relatie met de klanten die van dezelfde online mogelijkheden kunnen genieten ongeacht hoe het spel is aangekocht. Althans volgens EA want dit staat er op hun site:

Is this intended to combat second sale?
We actually view the second sale market as an opportunity to develop a direct relationship with our consumers, and with Online Pass everyone has access to the same premium online services and content regardless of how and where you buy the game.  In order to continue to enhance the online experiences that are attracting nearly five million connected game sessions a day, again, we think it’s fair to get paid for the services we provide and to reserve these online services for people who pay EA to access them.  In return, we’ll continue to invest in creating great games and offer industry-leading online services to extend the game experience to everyone.  I don’t think even the harshest cynic can argue with that and instead I think fans will see the value we’re committing to deliver when they see all the services, features and bonus content that is extending the life of their products.

Daarnaast werd het bestrijden van piraterij aangehaald maar doordat wij als mens gezond kunnen nadenken kwamen er direct achter dat dit eigenlijk een drogreden is. Hoe wil men online spelen met een illegale versie?  Op de PC kon dit niet omdat je serial code online werd gecontroleerd, via Xbox Live werd je snel verbannen en op de PS3 was er hetzelfde verhaal. De tweedehandsmarkt is wel beïnvloed aangezien games met zo’n code minder interessant te kopen zijn.

De toekomst

Sony heeft pas ook toegehapt op het nieuwe systeem. Waarbij eerst Resistance 3 met een pass kwam werd ook bevestigd dat naast Uncharted 3 eigenlijk alle nieuwe Sony games met zo’n PSN pass komen. Wellicht dat over een paar jaar alle online games met een dergelijke pass te spelen zijn maar niet iedereen ziet dit systeem zitten. Ook Ubisoft heeft hun pass pas geïntroduceerd met Driver en zo hebben ze ook gezegd dat de Assassins Creed Revelations en Ghost Recon:Future Soldier hetzelfde systeem krijgen. Valve is echter één van de weinige bedrijven die nog steeds gratis DLC leveren en geen dergelijk systeem gebruikt. Wat Valve wel doet is optimaal gebruik maken van allerlei mogelijkheden om te spelen zonder daar extra voor te betalen. De slechte samenwerking met Sony vroeger ben ik al vergeten wegens hun betere visie voor games op zowel de computer als console. Zo kwam de PS3 versie van Portal 2 met de PC/Mac versie en de online mogelijkheden tussen de twee systemen worden steeds vaker door hun gebruikt.

Nu heeft iedereen een andere mening over online licenties maar ik weet nu niet of dit wel voor alle games zo’n goed idee is. Ik weet dat EA wel eens de stekker durft te trekken uit vele multiplayer games en dan kan het zo zijn dat je uiteindelijk niks aan je pass had. Daarnaast zijn steeds minder mensen bereid om hun games aan een nog lagere games te verkopen en tegenovergesteld willen minder mensen een hergebruikte game voor een te hoge prijs kopen omdat je dan voor ietsjes meer een nieuw exemplaren kan krijgen. Misschien toch al onze games nieuw kopen? De keuze is aan jullie.