Review Ace Combat: Assault Horizon – De Ace Combat serie bestaat al talloze jaren en een hoop mensen zijn met deze serie opgegroeid. Op de PlayStation 3 hebben we lang moeten wachten op een Ace Combat avontuur maar daar is nu dan eindelijk verandering in gekomen. Of Ace Combat: Assault Horizon nog wel de zelfde charme met zich meedraagt als vroeger is nog maar de vraag, welke uiteraard beantwoord zal worden in deze review!

Ready for take-off..

Na een kleine installatie en een update die gedownload en geïnstalleerd wordt kom je direct in het hoofdmenu terecht waar je de keuze hebt om te beginnen met het verhaal, de  multiplayer, een free flight mode of het bekijken van je statistieken.

Allereerst zullen we het verhaal met jullei gaan bespreken. Je bent kolonel William Bishop, de leider van je squadron met de naam Warwolf en samen met nog een ander team maak je het luchtruim weer vrij van vijanden. Deze eerste missie is tegelijk een soort van tutorial waarin je je vliegtuig een beetje leert kennen en welke toetsen je moet gebruiken voor je verschillende wapens. De introductiemissie krijgt een beetje een Hollywoodfilm idee met echte filmmuziek en de namen van mensen die hebben meegewerkt die in beeld komen.

Na de eerste missie krijg je het eerste tussenfilmpje te zien waarmee het verhaal onmiddelijk een stuk duidelijker wordt. Het gaat deze keer tussen de Amerikanen en de Russen. De leider van de Russen, Generaal Markov, heeft het duivelse plan om de wereld over te nemen met een nieuw soort bom en erg veel geweld.

Generaal Markov en zijn troepen vliegen natuurlijk allemaal in stoere MIG vliegtuigen en willen de hele wereld overnemen met bovengenoemde bommen. Hierdoor vlieg je over veel verschillende omgevingen waaruit je de Russen moet verdrijven. Je vliegt bijvoorbeeld over Dubai, Egypte, Rusland en Afrika en vanuit de lucht zijn de omgevingen erg mooi om te zien.

Evade, Evade!

Het vliegtuig laat zich makkelijk besturen en na het spelen van de tutorial is het ook vrij snel duidelijk hoe je je raketten en andersoortige wapens af moet vuren richting de vijand. Namco Bandai heeft gelukkig ook een paar hulpmiddelen ingebouwd omdat zelfs op de makkelijkste stand de Russen je aan alle kanten om de oren vliegen en je soms meer bezig bent met de knipperende tekst “Incoming Missile” weg te werken als de tegenstander.

De hulpmiddelen zijn niet irritant aanwezig. Precies op het juiste moment kunnen ze geactiveerd worden en nemen gedeeltelijk de besturing van je vliegtuig over. Er zijn twee soorten assists, namelijk de Dog Fight Mode (DFM) en de Airstrike Mode (ASM).

Als je tijdens een gevecht in de lucht een tegenstander in het vizier hebt, komt er onder diezelfde tegenstander L2 en R2 te staan. Druk je deze op dat moment samen in dan kom je in de DFM mode. Je start dan een spectaculaire achtervolging met als gevolg een mooie ontploffing van het vliegtuig voor je. Vaak krijg je die ontploffing nog in een soort van filmpje te zien en ook dit is heel goed uitgewerkt. De L2 en R2 combinatie is ook nog goed voor het geval er eentje achter je vliegt en je onder schot neemt. Dan krijg je een rood en een groen pijltje in beeld, en zo gauw deze elkaar overlappen krijg je ook de L2 en R2 combinatie in beeld. Hiermee maak je een loop of een kurkentrekker zodat je achter de vijand terechtkomt en deze weer op vakkundige wijze naar beneden kunt halen.

Soms komt de dreiging niet vanuit de lucht maar vanaf de grond en daarvoor heeft de ontwikkelaar de Airstrike Mode bedacht. Er hangt soms een driehoekje in de lucht en als je daar voorbij vliegt komt ook daarbij te staan dat je L2 en R2 tegelijk moet indrukken. Doe je dit op het goede moment dan vliegt je vliegtuig bijna vanzelf en kan je je concentreren op het aanvallen van de grond doelen. Raak je het doel goed, dan is de camera er als de kippen bij om ook daar weer een mooie close-up van te maken met veel ontploffingen en wegvliegend puin.

Voor het verslaan van generaal Markov heb je een flink aantal verschillende voertuigen tot je beschikking waaronder jets, helikopters en een AC-130. Hoe verder je komt in de game hoe meer verschillende vliegtuigen en helikopters je vrijspeelt. Voordat je aan een missie begint mag je kiezen met welk vliegtuig of welke helikopter je nu weer over het luchtruim wil gaan heersen en hierin is voldoende keuze.

Net als in de film

Namco Bandai heeft met Ace Combat: Assault Horizon op grafisch gebied een topgame neergezet die zeker niet onderdoet voor andere flightsims zoals H.A.W.X. Wanneer je hoog in de lucht op de automatische piloot vliegt zien de omgevingen er super uit. Het ziet er allemaal redelijk waarheidsgetrouw uit, maar als je te dicht bij de grond komt zie je toch wel dat de kwaliteit een stuk minder is. Gelukkig kom je vrijwel nooit te dicht bij de grond en blijven de graphics je verbazen.

Ook het geluid in de game is dik in orde. Van het begin tot het eind lijkt het net alsof je in een film zit. Op de juiste momenten wordt de muziek spannender. De verschillende luchtvaartuigen klinken allemaal erg lekker en vooral op een surround set is het genieten geblazen als je je afterburner aanzet.

De voice-acting past helemaal in het straatje van de game. Wanneer je vanuit de lucht met een AC-130 probeert je maten op de grond een vrije doorgang te bieden door vijandelijk gebied, hoor je ze regelmatig schreeuwen of roepen dat je niet te dicht bij ze moet schieten of waarvandaan de dreiging komt.

Multiplayer

Ook de multiplayer mode is goed vertegenwoordigd in Ace Combat: Assault Horizon. Na de keuze voor een potje Team Deathmatch duurde het even voordat er een server gevonden was. We konden een geschikt vliegtuig kiezen, de wapens en het skill level, en daarna kozen we voor Sortie. Eenmaal in de lucht kwamen we direct in verhitte gevechten terecht. Na een zware nederlaag was de wraak zoet in de volgende ronde.

De multiplayer is goed in elkaar gezet en de game blijft lang boeiend door de verschilende modi die hierin aanwezig zijn. Zo heb je de keuze uit Capital Conquest, waar je het hoofdkwartier van de vijand moet verwoesten. Domination is de tweede mode waarin je verschillende bases in je bezit moet houden. Deathmatch is de derde mode en hier is het gewoon zaak zoveel mogelijk vliegtuigen neer te halen. De vierde en laatste mode is Mission Co-op, dit spreekt voor zich natuurlijk. Hier is het mogelijk om online de missies door te spelen met je vrienden.

Ace Combat: Assault Horizon neemt ons weer terug naar de heerlijke Ace Combat tijden van vroeger en mag zeker niet in je collectie ontbreken als je van flightgames houdt. Door de prachtige special effects, het indrukwekkende geluid en de soepele gameplay is Ace Combat: Assault Horizon zeker aan te raden, ook als je nog nooit een Ace Combat hebt aangeraakt. Helaas zorgen de nogal standaard verhaallijn en de iets te makkelijke ASM en DMF ervoor dat de game niet helemaal perfect is, maar dat is in deze game niet zo erg en het doet zeker geen afbreuk aan die lange en leuke avonden.

• Veel keuze aan vliegtuigen en helikopters
  • Mooie cinematische crashes en ontploffingen
  • Goede multiplayer