Review: NBA 2K12 – Veel gamers hechten waarde aan bijvoorbeeld shooter, RPG en adventure games. Zodra er een keer wordt gedacht aan een sportgame, ligt deze keus vaak bij FIFA of PES terwijl er ieder jaar veel meer sportgames te verkrijgen zijn. Zo heb je NHL, Tiger Woods Golf en uiteraard NBA. In Amerika zijn de NBA games vrij populair, terwijl deze in Europa nauwelijks worden aangeraakt. Wij gaan jullie vandaag laten zien of deze game het misschien ook een keer waard is om aan te schaffen.

Trainen, trainen en nog eens trainen

Elke keer als je een nieuwe game aanschaft, moet je natuurlijk eerst erachter zien te komen hoe alles werkt. We kwamen er gelijk achter dat je voor deze game wel wat vaardigheid nodig hebt en dat het wel wat tijd zal kosten om de game onder de knie te krijgen, klinkt als een leuke uitdaging toch? Dit hebben ze gedaan door in het menu onder game modi de optie Practise te zetten. Hiermee kan jij jezelf een beetje trainen voordat je gaat beginnen aan het echte werk. Kies ervoor om vrije ballen proberen raak te schieten, drie punters te scoren en ook het verdedigen zal een aardige moeilijkheidsgraad met zich meedragen: tijd om te trainen!

Voor het raak schieten van ballen is uiterste precisie vereist, wees niet te vroeg of te laat om op het juiste moment die bal los te laten. Een bal kan je op twee manieren schieten op de basket, de eerste mogelijkheid is om twee keer op vierkantje te drukken. Eén keer om een schot aan te leggen en een tweede keer om de bal los te laten, deze tweede keer moet goed getimed worden om daadwerkelijk raak te schieten! De tweede mogelijkheid is om je rechter joystick omlaag te doen om een schot aan te leggen en zodra je hem omhoog doet zal hij de bal loslaten, dit moet uiteraard ook weer goed getimed worden.

Het verdedigen in de game is ook een verhaal apart en dit hebben we dan ook nog steeds niet helemaal onder de knie. Het doel is om met vierkantje de bal uit de handen van je tegenstander te slaan als hij dribbelt, maar hier krijg je ook weer vrij spel vrije ballen door tegen. In het Practise menu wordt het haarfijn voor je uitgelegd, maar dit kan je jezelf het beste aanleren in de praktijk.

We zijn er klaar voor! Toch?

Zodra je ongeveer een half uurtje in de Practise mode hebt gestopt, denk je bij jezelf: “Ik kan het echte werk aan!” Wij willen de mensen die nog nooit eerder een NBA game hebben gespeeld een gouden tip meegeven: “Dat kan je niet!” Het spel vereist zoveel vaardigheid dat je, zoals eerder gezegd, aardig wat uren nodig zal hebben om alles daadwerkelijk onder de knie te krijgen. Het heeft ons minstens tien potjes gekost om voor het eerst een keer van de CPU te winnen en dit heeft gezorgd voor een overdosis aan adrenaline en blijheid, allemachtig wat een strijd.

Zodra je één keer hebt gewonnen denk je weer “Ik kan online nu helemaal aan!” Met onze blije bakkes gingen we dus gelijk een potje online spelen, om gelijk keihard ingemaakt te worden door een hardcore Amerikaan om zo onze trots en blijheid met de grond gelijk te maken. Uit angst hebben we ons hierna weer een poosje gefocust op de vele game modi die te spelen zijn. Om het online gedeelte gelijk ook maar te behandelen, het werkt allemaal zeer goed.

Online draait het gewoon lekker om potjes tegen elkaar spelen, zonder al te veel poespas. Duik in een quick match of zoek een aangepaste game. Hierna kies jij je favoriete team om zo vier kwarten te spelen, kijken of jij de online spelers een poepje kan laten ruiken. Zoals gezegd, als je als broekie tegen een hardcore Amerikaan moet spelen, ben je verdoemd.

Je eigen pro-basketballer

In NBA 2K12 is het mogelijk om je eigen basketballer te creëren. Kleed hem aan zoals jij het wilt met de meest knotsgekke haar kleuren, tatoeages en alles wat jij er maar aan wilt toevoegen. Tenslotte kies je zijn favoriete positie uit, waaraan de statistieken van je personage worden aangepast.

Deze gehele game mode is in feite te vergelijken met de Virtuele Prof game mode in FIFA. De camera van waaruit je speelt met je ‘Pro Basketballer’ is exact hetzelfde en je moet net zoals in FIFA vragen om de bal, de bal goed pasen, scoren, ballen overnemen om zo de ultieme basketballer te worden. Tevens wordt halverwege én aan het einde van de wedstrijd aan jou laten zien wat jij voorgaande kwarten goed en fout deed. Hier kan jij je dan weer op aanpassen om zo een goede eindscore en de winst voor je team binnen te halen.

Wat een sfeer

Bij een sportgame komt uiteraard ook publiek te pas. De tribunes zitten dan ook weer helemaal volgeladen met supporters van de teams op het veld, allemaal vol overtuigd dat hun team vandaag de winst gaat pakken. Zodra jij een prachtige drie punter weet te maken, een verdediger dolt of de bal in de basket dunkt, laat het publiek dit gelijk weten door keihard te juichen en schreeuwen.

De sfeer die wordt gebouwd op en om het veld is niet alleen van de supporters. Een game, die bestaat uit vier kwarten, heeft dus ook minstens vijf rustmomenten. Namelijk het begin, tussen de kwarten in en het einde. Hierboven op komen natuurlijk nog de wissels en de time-outs die worden aangevraagd. In deze kleine momentjes van rust komen cheerleaders in strakke, sexy pakjes het veld op en natuurlijk komt er een clubmascotte het veld op om een dansje te doen.

Ten derde worden tijdens deze rustmomenten behaalde statistieken in beeld gebracht, het programma voor de volgende weken en zelfs reclames! Bestaande bedrijven hebben massaal geld in deze game gepompt om zo extra reclame in de game te krijgen en zo te proberen hun inkomsten sterk te boosten.

Hoe oogt het?

Vooralsnog zijn we zeer positief te spreken over deze game, maar nu komt toch wel een vrij belangrijk aspect, namelijk de graphics. De game oogt vrij mooi, maar helaas hebben we toch wel wat puntjes waar we nog niet over zijn uitgesproken. Zo zijn de emoties van de spelers vrij abstract te noemen en kijken ze vaak met een “pokerface”.

Het tweede dat ons een beetje tegenviel is een gaar pixel-randje rondom de spelers. Vooral in het menu zie je dit en het oogt lelijk en een beetje amateuristisch. Een laatste punt is dat de bal af en toe door het bord dat aan de basket hangt heen vliegt. Niet zozeer bij een schot, maar wel als de bal via een vrije worp vanaf de achterlijn in wordt gegooid.

Is het grafisch dan echt zo’n tegenvaller? Nee, totaal niet, er zijn zat games die nog wat kunnen leren van het grafische werk van deze game. De personages zien er ondanks de randjes en vrij emotieloze hoofdjes verder vrij mooi uit. Zo wappert het hemdje van je speler mee wanneer je een lange dribbel maakt met de bal en af en toe pleuren je spelers regelrecht op hun bek na een mislukte actie.

En klinkt het allemaal een beetje?

Om het menu levendig te houden, worden hier zoals bij veel (sport)games muziek nummers afgespeeld. De nummers die we te horen krijgen passen geheel in het basketbal genre, maar het zijn er naar onze mening iets te weinig. We horen regelmatig hetzelfde nummer langskomen waarna sommige ons de spuigaten een beetje uitkomt. Gelukkig kun je wel je eigen muziek instellen via MyDJ.

Een potje basketbal vergt uiteraard commentators en de commentators uit NBA 2K12 zijn laaiend enthousiast zodra je het veld op komt. Wanneer de bal begint rond te gaan zijn ze alleen nog maar enthousiaster en bij gescoorde punten gaan ze soms helemaal uit hun dak. Dit geld natuurlijk ook wanneer er een slechte zet wordt gemaakt, een makkelijke bal wordt gemist en dergelijke, dan zullen zij hun teleurstelling ook uiten.

NBA 2K12 is weer eens wat anders dan de doorsnee sportgame die een casual gamer aan zal schaffen. Voor de mensen die houden van een uitdaging in een game, interesse hebben om iets nieuws te leren en houden van een goede sfeer is NBA 2K12 zeer zeker een aanrader. De game oogt vrij netjes en de over enthousiaste commentators houden het spelletje al helemaal levend. De game heeft hier en daar wat tegenvallers die het eindresultaat een beetje belemmeren, maar al met al staat hier een zeer goede game tegenover.

• Een zeer goede sfeer