Nou zeggen veel mensen dat Batman: Arkham Asylum de eerste superhelden game was die het echt goed deed, maar daar zeggen wij even stop. Wordt Jackie Estacado hier nou gewoon helemaal vergeten? De hoofdpersoon in de grimmige shooter The Darkness stal een hoop harten, letterlijk en figuurlijk, en werd alom geprezen voor de inventieve manier van het gebruiken van de duistere krachten die Jackie bezit. Wij werden onlangs uitgenodigd door Take-Two om het vervolg op de duistere shooter The Darkness te komen spelen. Kunnen we zeggen dat je het nachtlampje beter kan aanhouden of kan je met een gerust hart gaan slapen? Je leest het in deze hands-on!

Van de top naar beneden

The Darkness II pakt het verhaal precies op het punt op waar The Darkness het heeft laten liggen. Jackie is de top man van de maffia en heeft de duistere kant van zichzelf al een flinke tijd niet opgeroepen. Op een avond gaat de beste man uit eten bij een redelijk chique restaurant en nog voordat hij kan flirten met de eerste vrouw van de avond…BAM, kogel door haar hoofd en het hele restaurant verandert in een oorlogszone! Het been van Jackie ziet er niet echt bepaald gezond meer uit en hij voelt zich genoodzaakt een oude ‘vriend’ om hulp te vragen…”Welcome back Jackie”

Met The Darkness terug in Jackie’s leven gaat hij opzoek naar antwoorden. Wie viel hem in godsnaam aan in het restaurant en waarom? En waar ga je naar toe als je antwoorden nodig hebt? Juist, dan ga je naar een bordeel. Hé, hij is nog steeds een maffioso toch?

Lekker met je armen zwaaien

Nadat Jackie zijn contact had ontmoet werd het tijd om een verdieping omhoog te gaan en dit spel naar een heel nieuw niveau te tillen. Je weet inmiddels dat een organisatie genaamd The Brotherhood achter jou aan zit. Ze zijn alleen niet zozeer in je criminele carrière geïnteresseerd als in The Darkness. Met een wapen in je ene hand en twee armen uit je rug is het tijd om de assholes die je hebben aangevallen te pakken. Liftdeur gaat open, derde verdieping, lingerie en een shitload aan maffiosi wachtend tot je naar boven komt…

Bij de eerste confrontatie wordt het meteen duidelijk, The Darkness II is niet een standaard shooter, run ’n gun en rambo stijl. Voor het spelen van The Darkness II heb je finesse nodig, finesse in de vorm van twee duivel armen die je op je rug hebt. Deze zitten daar namelijk niet voor de sier. Zijn je vijanden namelijk zo dom om dichtbij te komen dan zwiep je met een arm tegen ze hoofd en een explosie van bloed is wat volgt. Heb ik al verteld dat The Darkness II heerlijk gory is?

Een extra handje

Je armen zijn niet alleen handig om harde melee attacks mee uit te delen, ze kunnen namelijk ook wapens voor je pakken, vijanden oppakken, maar ook omgevingsobjecten gebruiken als wapen of schild. Een extra handje als het ware. Deze handjes moeten echter wel gevoed worden en hun dieet draait op een honderd procent organisch menselijke harten. Gelukkig vullen deze harten jou leven ook weer bij dus laten we zeggen dat de behoefte wederzijds is. Het is uiteraard mogelijk om eerst vijanden met je geweer af te maken om daarna hun hart uit hun borstkas te vreten, maar dat is nog niks vergeleken met het kloppende hart uit een maffioso te rukken. Wacht…had ik nou al verteld dat de game gory was?

Laat je niet misleiden door de tekst hierboven, ondanks dat The Darkness een groot pluspunt aan jou kant is, weet The Brotherhood waarmee ze te maken hebben. Ze spelen hier slim op in door de zwakte van de The Darkness uit te buiten: fel licht. Spots, lichten en zelfs licht granaten zijn je grootste vijanden in kleine ruimtes. Gelukkig is het mogelijk om deze allemaal uit te schakelen met ene goed geplaatst schot van één van je twee geweren. Oh ja, het is mogelijk om te dual-wielden en met je armen erbij…quad-wielding baby!

No-brainer, Yes-brainer

Het draait in The Darkness II allemaal om de actie en deze is veel en veel intenser dan in deel één. Gelukkig zijn er ook genoeg momenten waar je brein even aan het werk gezet moet worden. De game kent namelijk een talent tree systeem genaamd de talent shrine. Naarmate je steeds meer maffioso omlegd verdien je punten om in vier verschillende talent trees te stoppen, Demon Arms Upgrades, Darkness Powers, Hitman Upgrades en Executions. Zo kun je The Darkness sterker maken waardoor je sterkere speciale aanvallen krijgt zoals de Swarm ability die een dodelijke zwerm op je vijanden los laat.

Ook zijn de Darkling’s, die grappige kleine duiveltjes, uit de serie weer terug. Je kan ze dit keer niet oproepen en er is maar één type, maar op bepaalde punten in de game zal je controle over dit kleine mannetje nemen. De Darkling is ideaal voor stealth kills en heeft een meer sneaky aanpak dan Jackie met zijn geweren. Een fijne afwisseling van gameplay.

Cliffhanger..

Dus, waar waren we…oh jah, we hadden net alle maffiosi afgemaakt om door te gaan naar de volgende kamer en FLASH een valstrik gemaakt van licht. Voordat we het weten worden we aan een kruis genageld al waar we de man achter the Brotherhood ontmoeten genaamd Victor. Uiteraard wil hij de Darkness voor zichzelf en hij probeert hem uit je te rukken. Je weet te ontsnappen, maar Victor helaas ook. Bloedend en vermoeid ben je in gevecht met de stemmen van The Darkness. Je probeert er tegen te vechten en de controle te houden en precies op het moment dat je denkt te winnen laat The Darkness je weten dat ze de ziel van je vriendin Jenny vasthouden…

Voorlopige conclusie

Onze eerste ontmoeting met The Darkness II was een erg aangename trip. De game lijkt alles te pakken uit het eerste deel dat goed was en hier wat frisse winden doorheen te waaien in de vorm van de talent shrine, controle over de Darkling, inventieve gameplay en een goed verhaal. De nieuwe visuele stijl weet te overtuigen en maakt de gore zelfs nog meer gory. De controle over vier armen in plaats van twee is even wennen, maar je bent al snel aan het slaan, zwaaien, optillen en harten aan het eten en dat allemaal terwijl je aan het schieten bent. The Darkness II beloofd een interessante shooter te worden die eens wat anders probeert en alleen al daarom zou je hem op je radar hebben moeten staan.