Review: UFC Undisputed 3 – De UFC-games zijn in Nederland wellicht niet zo populair, maar dat neemt niet weg dat het een ijzersterke franchise is die zich al twee keer heeft weten te bewijzen. Met name in Noord-Amerika, Japan en Duitsland is UFC enorm populair en gaan de games als zoete broodjes over de toonbank. De allereerste UFC-game was een complete verrassing en kreeg van ons zelfs een dikke 9. We zijn nu alleen bij het derde deel en die gaan we uitgebreid behandelen in deze review, want is ook deze UFC-game weer een genot of is het dit keer wat minder? Daar gaan we proberen het antwoord op te vinden.

Ook geschikt voor de beginner

THQ is alleen gaan kijken hoe ze de game toegankelijker kunnen maken voor mensen die niet zo ‘goed’ zijn in de game. Nu heb je meestal dat als een game probeert het mainstream publiek aan te spreken, dat de echte fans afhaken, maar daar is om gedacht. Er zitten namelijk heel veel opties in de game waarmee je er of een hele diepgaande vechtsimulatie van kan maken of meer een arcade game.

Tutorials in de game zijn dit keer zeer informatief en kunnen in principe elke newbie op de been helpen. Ook zijn ‘Amateur Controls’ toegevoegd die de learning curve van de game flink verlagen. Met deze nieuwe control scheme is het voor beginners namelijk veel makkelijker om onder andere het ground-work onder controle te krijgen. Ook het counteren gaat makkelijker en ontwijken wordt een stuk simpeler; mocht je dit alleen niet willen, dan kun je gewoon voor de ouderwetste ‘Pro controls’ kiezen.

Het feit dat hier allemaal om gedacht is voor zowel de fan als de beginner laat toch zien dat de ontwikkelaar weet wat ze doen. Ze hebben de game een lagere instapdrempel gegeven maar tegelijkertijd toch ook de fans van de franchise tevreden weten te houden.

Groter dan ooit

UFC Undisputed 3 heeft een doel voor ogen gehad bij de ontwikkeling en dat is een UFC-game maken waar letterlijk alles in zit. Deze game bevat dan ook zo ontzettend veel content dat het wellicht de meest uitgebreide vechtgame is die ik ooit gespeeld heb. Zo zijn er nu in totaal maar liefst zeven gewichtklassen en is er nu naast UFC ook Pride toegevoegd. Pride is een veel hardere vorm van MMA en laat net iets meer toe dan dat UFC dit al doet. Deze MMA-organisatie was ooit de grootste en is afkomstig uit Tokyo, Japan. In tegenstelling tot UFC zijn bij Pride ook ‘soccer kicks’ en ‘head stomps’ toegestaan.

Dankzij de toevoeging van Pride en meer gewichtklassen zijn er meer dan 150 fighters in deze game. Ook heb je vele vormen van gevechten, zo is het nu mogelijk om een spiegelgevecht te houden. Hierdoor is het mogelijk om bijvoorbeeld met Brock Lesnar tegen Brock Lesnar te vechten. Verder kent de game vele nieuwe moves om te counteren en te ontwijken, dit is ook wel een toevoeging waar we THQ voor mogen complimenteren. Verder heeft THQ te kennen gegeven dat men de physics verbeterd heeft evenals de animaties, nu vond ik dit zelf alleen wel meevallen. Deze waren altijd al goed bij UFC en veel verbetering is er eigenlijk niet te zien, maar dit hoeft ook niet.

Lange laadtijden

Mijn grootste kritiekpunt op UFC 3 zijn de enorm lange laadtijden die de game heeft. De game is zo groot en biedt zoveel plezier, maar het lange laden haalt echt het tempo uit de game. Stel je wilt bijvoorbeeld de bekendmaking van de winnaar skippen dan moet je eerst wachten tot het klaar is met laden. Die bekendmaking heb je na een stuk of 10 keer wel gezien en dan wil je gewoon meteen verder drukken; maar dit lukt niet.

Ook het opstarten van een gevecht en alle bombarie eromheen duren echt ontzettend lang. Deze scenes zijn wel te skippen maar pas na een aantal seconden waardoor je soms een paar minuten verder bent voordat je gevecht uiteindelijk begint. Nu heb ik niet altijd heel veel problemen met wat laadtijden maar UFC 3 maakt het naar mijn mening echt veel te bont.

Grafisch

Op grafisch gebied vond ik UFC 3 toch wel een beetje teleurstellen, sterker nog, ik vond de vorige games er eigenlijk mooier uitzien. De personages lijken eigenlijk allemaal erg op elkaar en ik vond de details van bijvoorbeeld het zweet in de vorige games mooier. De verwondingen aan het lichaam zijn in deze game dan wel weer beter weergegeven, als je iemand vaak op zijn hoofd mept dan zie je echt dat het gezicht open begint te liggen.

Ook de vechtarena’s vind ik er maar saai uitzien en het publiek is eigenlijk niet echt zichtbaar. Rondom je is het behoorlijk zwart en er is eigenlijk niet veel aan de hand rondom het gevecht. Dit vind ik eigenlijk toch wel jammer en bij de vorige UFC-games was het grafisch allemaal zo sterk. Het feit dat de personage-models veranderd zijn betekent nog niet dat het er allemaal daadwerkelijk beter op is geworden. Grafisch vond ik UFC 3 dan ook best wel een lichtelijke teleurstelling en me verwachtingen lagen toch iets hoger.

Audio

Het commentaar wat in de game geleverd wordt is werkelijk waar weer fenomenaal en een genot om naar te luisteren. Zo kent de Pride-modus zelfs onze eigen Hollandse Bas Rutten die met zijn goed gevoel voor humor en interessante persoonlijkheid leuk commentaar weet te leveren. In de UFC-modus zelf hoor je natuurlijk weer Joe Rogan en Mike Goldberg, die eigenlijk allebei ook gewoon heuse sterren zijn in het leveren van commentaar.

De audio van de game zelf is alleen wel wat raar, zo merk ik dat in de surround sound van de game het geluid onnatuurlijk verdeeld werd. Door het center-kanaal kwamen er eigenlijk bijna geen tonen en de stemmen werden over de linker en rechter kanalen weergegeven. Meerdere geluidseffecten in de game zelf vond ik dan ook een beetje apart en dat gevoel dat je midden in het gevecht zit was er eigenlijk niet.

Een dubbel gevoel

UFC 3 is absoluut geen slechte game en er zitten een hoop elementen in en nieuwe features die menig UFC-fan een gat in de lucht doet springen. Maar de lange laadtijden, magere audio en personages die erg op elkaar lijken… dat zijn van die kleine dingen die het allemaal gewoon een minder groot feest maken. Er zit alleen echt heel erg veel content in de game en het gaat zoveel uren speelplezier geven dat het die 60 euro dan ook dubbel en dwars waard is. Je moet alleen wel kijken waar je prioriteiten liggen en als je gewoon van een game met een hoog tempo houdt en baanbrekende graphics, dan ga je UFC 3 niet zo geweldig vinden.

UFC 3 biedt veel nieuwe elementen die dit de meest complete UFC-game ooit maken. Als je een beetje affiniteit hebt met MMA in het algemeen dan gaat UFC de beste vechtgame zijn die je ooit gekocht hebt. Houd alleen wel rekenschap met regelmatig lange laadtijden die het tempo gauw uit de game halen. Persoonlijk blijf ik vinden dat de allereerste UFC-game nog altijd de beste gameplay biedt, maar dit ligt natuurlijk bij iedereen anders. UFC 3 is qua content en diepgang dan wel weer de absolute winnaar in de franchise.

• Meest complete MMA-game, ooit!
  • Toevoeging van Pride FC
  • Meer dan 150 fighters