Review Asura’s Wrath – Asura’s Wrath, een game die waarschijnlijk niet heel veel belletjes doet rinkelen. Deze action game van Capcom zal op het eerste gezicht dan ook niet een heel groot publiek aanspreken. De game was een flinke tijd geleden al aangekondigd maar is tot nu toe alleen onder diehard fans echt onder de aandacht gebracht. Uit de trailers konden we echter al opmaken dat de game een verhaal gedreven ervaring geeft die veel leunt op quick time events en harde actie. Is Asura’s Wrath het waard om je tijd in te steken of zal deze game alleen maar je eigen woede oproepen? Je leest het in deze review.

Bekend en toch ook nieuw

Het verhaal van Asura’s Wrath gaat over verrassing en Asura een gevallen halfgod. Asura hoorde oorspronkelijk bij de acht halfgoden generaals die de planeet Gaea moesten beschermen van de kwaadaardige Gohma. De leider van de generaals, Deus, heeft alleen zijn eigen agenda en schrapt Asura uit zijn plan door hem te vernietigen. Helaas voor hem pakt dit anders uit en is het tijd om de woede van Asura los te laten op de goden die je verraden hebben.

Het verhaal van Asura’s Wrath is een alternatieve kijk op een eeuwenoude Japanse mythe en komt over als een typische Japanse anime. De personages en verschillende karakters lijken zo uit een Naruto aflevering geknipt te zijn. Dit is niet heel erg aangezien Asura’s Wrath genoeg eigen input brengt, maar bij elke scene heb je bijna een déjà vu moment als je een Naruto-game hebt gespeeld. Gelukkig is het verhaal wel interessant genoeg om nooit te vervelen, maar je moet wel tegen de Japanse dramatiek kunnen.

BUTTON BASHEN!!!

Deze Japanse drama vertaald zich uitstekend naar de woede van Asura om vijanden kapot te meppen. Asura’s Wrath speelt als een standaard action game met een knop voor een lichte aanval en een zware aanval. En dat is het wel eigenlijk…Maar oké dan komen er vast wel meer combo’s bij naarmate de game vordert. Nogmaals een teleurstelling want die twee aanvallen is waar je het mee zal moeten doen. Asura heeft nog de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken, maar dat is het wel. En dan zit er ook nog een timer op je zware aanval waardoor alle diepgang uit het vechtsysteem verdwijnt. Uiteindelijk komt het erop neer dat je non-stop op één knop aan het rammen bent.

De game gooit je in een arena en blijft maar vijanden naar je gooien tot dat je Asura’s rage meter hebt gevuld. Is die eenmaal vol dan ram je Asura in overdrive en begint het Quick Time Event festijn. De actie en cinematische overgangen zien er dan wel weer slik uit, maar zodra je klaar bent met het QTE word je weer in een arena gegooid. Rinse and repeat zal maar zeggen.

Afwisseling…

Af en toe zal de game afwisselen en zal je een on rails stuk spelen waarin je vijanden tagged en vervolgens grote vuurballen op alles wat beweegt gooit. De setpieces zijn indrukwekkend in opzet, maar missen soms het gevoel dat je ook daadwerkelijk wat doet. Je hebt eerder het gevoel dat je naar een interactieve anime aan het kijken bent dan dat je echt een game aan het spelen bent. Toegegeven, de game kent zeker uitblinkende momenten waarin ik me opeens erg heb vermaakt. Vooral de bossfights zijn hier een goed voorbeeld en met name die met je oude meester is er eentje waar ik kippenvel kreeg.

Het grootste nadeel van Asura’s Wrath is dat er na het een keer spelen van de game bijna niks is om voor terug te komen. De eerste keer spelen waren we met zes uurtjes klaar en hadden we ook het ‘echte’ einde uitgespeeld. Vervolgens zou je voor elk level een hogere rank kunnen halen, maar de game is eigenlijk alleen echt interessant door zijn verhaal en aangezien je dat al gezien hebt drijft niks je om nogmaals een level op te starten, tenzij je echt een perfectionist bent.

Soms WOW, Soms meh..

De presentatie van Asura’s Wrath is ongelofelijk wisselend. Op zijn beste momenten ziet de game er fantastisch uit met indrukwekkende artwork en prachtige cel-shaded graphics, maar op zijn dieptepunten zijn de pixels te tellen en wil de game te graag iets duidelijk te maken door te veel vijanden op je scherm te knallen. Vooral de on rails secties zijn niet bepaald boeiend te noemen en zien er het slechtst uit.

De voice-acting is dan weer wel een pluspunt. Een typisch Japans anime script vertaald door overtuigende Amerikaanse stemmen en goede casting. Niks mis mee. De dramatische soundtrack mag er ook zijn en weet de momenten die tof zijn ook echt nog toffer te maken.

Asura’s Wrath is vooral voor de story junks het overwegen waard, maar je zal de game na het uitspelen waarschijnlijk niet nogmaals opstarten. Vooral de korte spelduur (5-6 uur) doet Asura’s Wrath de das om. Tel hierbij op dat de game zo lineair is als een stripperspaal en dat het vechtsysteem bijna letterlijk met een enkele knop te bedienen is en je kunt niet anders concluderen als dat Asura’s Wrath een gemiste kans is. Voor het verhaal is de game het zeker waard, maar meer bied Asura’s Wrath helaas niet.

• Goed verhaal
  • Indrukwekkende setpieces
  • Toffe actie