Review: Syndicate – EA heeft al een zeer uitgebreid palmares als het aankomt op genres. Zo heeft de uitgever reeds verschillende sportgames en shooters afgeleverd en daar komt nu ook de actiegame Syndicate bij. Het is enkel de vraag of EA er in geslaagd is om een game die al bestaat sinds 1993 weer nieuw leven in te blazen en dat kom je te weten in deze review!

Hoe het allemaal begon, of hoe het eigenlijk nog moet gebeuren

De reeks bestaat al sinds 1993 en nu, negentien jaar later, komt uitgever EA met een nieuwe Syndicate. Dit keer speelt de game zicht af in het jaar 2069. Om eerlijk te zijn ziet de toekomst er volgens de game niet echt vrolijk uit. De overheid heeft niet alles meer onder controle, want de macht ligt nu voornamelijk bij de grote bedrijven.

Deze bedrijven hebben dus heel wat macht en daar hoort ook een enorm leger bij, volgens de game dan. Die mensen kun je het best vergelijken met geüpgrade supersoldaten. Daarnaast komt nog eens dat iedereen een chip ingepland krijgt in zijn of haar hoofd. Je kunt dus wel denken dat zo een chip uit een genie zijn hoofd heel wat geld kan opleveren en dat wil iedereen wel in 2069.

In de game speel je als Kilo. Deze persoon werkt voor het bedrijf Eurocorp. Helaas is praat Kilo niet zo heel veel en brengt hij zelfs niet echt veel toe aan de game-ervaring. Ons hoofdpersonage heeft net zoals iedereen een chip in zijn hoofd zitten en daarmee kan hij verschillende dingen hacken. De nadruk van de game ligt nog altijd op het actiegehalte, maar toch zul je hacken redelijk veel gebruiken.

Een nadeel van de game is dat het hacken te simpel is in tegenstelling tot Deus Ex: Human Revolution. Hoewel je bij Syndicate gebruikt maakt van de chip die in je brein zit, vind ik het toch jammer dat je enkel op L2 moet drukken om een bepaald iets te hacken. Hier mocht wel een kleine puzzel of dergelijke gebruikt worden zoals bij Deus Ex: Human Revolution.

Kort, maar niet al te krachtig

Syndicate heeft enkel een singleplayer en een online co-op die bestaat uit enkele missies. Je zou dus verwachten dat de game een uitgebreide singleplayer zou hebben, maar niets is minder waar. De singleplayer duurt in totaal ongeveer een acht uur en die wordt onderverdeeld in verschillende missies die ongeveer een 20 minuten duren.

Zoals de titel van deze twee alinea’s al zegt is de game kort en ook niet zo heel krachtig. Dit komt niet door het ontbreken van actie, maar voornamelijk een goed verhaal. De personages zijn oppervlakkig en voorspelbaar. Vanaf het eerste woord dat iemand zegt, kun je al direct zeggen van dat is een goed iemand en dat een slechterik. Dit is dus wel jammer en daardoor zal het verhaal je wellicht niet echt kunnen boeien, het is een beetje cheesy allemaal.

Co-op

Gelukkig heeft de game naast de singleplayer nog wat meer te bieden. Helaas is dat niet zo heel veel, maar we zijn wel blij dat de er een co-op is. In de missies speel je samen met één of meerdere spelers en speel je een missie uit die ook ongeveer een kwartiertje duurt.

In de co-op vinden we niet echt een verhaal terug, maar is het enkel voornamelijk knallen en nog eens knallen. Er is wel een klein verhaal, maar eigenlijk speelt dat niet zo een grote rol. Ook valt de co-op niet in splitscreen te spelen met twee mensen, iets wat ik toch wel mis.

Mix tussen Deus Ex en oorspronkelijke game

Wanneer je de bovenstaande trailer hebt bekeken zal het je opvallen dat de game goed lijkt op een andere game, namelijk Deus Ex: Human Revolution. De vergelijkingen tussen beide game zijn echt zo groot dat je bijna een déjà-vu gevoel krijgt wanneer je Syndicate speelt. Je speelt in beide games voor een bedrijf, het speelt zich ook af in de toekomst en je gebruikt ook in allebei de games de hack-functie. Bij Syndicate ligt de nadruk wel voornamelijk op de actie terwijl je Deus Ex: Human Revolution je eigen speelstijl kiest. Om zelf de grote gelijkenis tussen beide games te zien moet je gewoon zelf beide games gespeeld hebben.

Schieten en blijven schieten

Zoals ik al eerder zei, is de game gericht op het actiegehalte. In iedere missie word je voorzien van de nodige portie actie. Zo moet je het opnemen tegen groepjes hi-tech supersoldaten die ook van de nodige futuristische wapens voorzien zijn. Naast de ‘gewone’ soldaten, zijn er ook nog specifieke soldaten die wat sterker zijn dan de andere. Ook word je getrakteerd op speciale bossfights. Deze zijn er niet in overvloed, maar dat is ook niet echt nodig.

De kracht van de melee-aanvallen zit niet echt goed in de game. Soms is het gewoon makkelijker om naar een vijand toe te rennen, dan hem neer te schieten. Het enige wat je hoeft te doen om je vijand een dodelijk trap te geven of hem met zijn eigen geweer een kogel door zijn hoofd te rammen is R3 induwen. Een makkelijke keuze voor als het je allemaal even te moeilijk wordt.

Wat ook gezegd moet worden is dat de AI goed is afgesteld. Zo gaan ze op het juiste moment terug schuilen achter het object waar ze achterstaan en gaan ze ook liggen op de grond wanneer nodig. Dit gebreurt in niet zo veel games en dus mag er gezegd worden dat ze voldoende aandacht hebben besteed aan de AI.

Moorden op verschillende manieren

Het is niet schieten en melee-aanvallen dat de klok slaat in Syndicate. Door de chip in je hoofd kun je jouw tegenstanders manipuleren en dingen laten doen zoals zelfmoord plegen of je helpen om andere te vermoorden. Deze acties moeten wel verdiend worden en dat gebeurt door middel van een meter in beeld. Deze vult wanneer je anderen vermoordt en het gaat nog sneller wanneer je een headshots haalt.

Nog een functie is de Dart 6-overlaymode. Wanneer je dit gebruikt, kleurt de omgeving zwart en worden je tegenstanders oranje oplichtend. Ook wordt hierdoor de tijd even stilgezet en is het dus makkelijker om kills te halen. Een nadeel aan dit alles is dat de functie nooit optimaal gebruikt kan worden omdat je tegenstanders vaak achter hun object blijven zitten. Toch is dit een leuke en voornamelijke orginele toevoeging.

Graphics en sound

Grafisch zit de game echt vol bloom. Wat je vaak ziet is dat de kleuren niet altijd juist gedoseerd zijn en dat je daardoor soms overdreven veel belichting krijgt. Dit kun je wel oplossen door het aan te passen bij options, maar het blijft steeds opvallen. De omgevingen zien er overal vrij hetzelfde uit, omdat je steeds in verschillende bureauruimtes vecht.

De sound is niet zo bijzonder en is zoals bij veel games basic. Het knallen klinkt lekker, maar wanneer je iemand met zijn eigen pistool door het hoofd schiet verwacht je toch dat extra effect in het geluid en dat is er niet. In tegenstelling tot het uithalen van iemands chip, want dat klinkt dan weer net zoals in een goede horrorfilm.

Hoewel een deel gekopierd is door Deus Ex: Human Revolution slaagt Syndicate er niet in om uit te blinken. De game heeft zowel haar goede als slechte aspecten,  maar het is geen must-have. Zo is het verhaal niet echt boeiend en zijn de personages nogal oppervlakkig en voorspelbaar. Ook het hacken van voorwerpen gaat te simpel en daar had ik het graag wat anders gezien. Wat de game dan weer leuk maakt is de actie en de verschillende mogelijkheden om een vijand te doden, zoals de Dart 6-overlaymode. De co-op maakt dat de game wat vollediger aanvoelt, maar toch mis ik een goede multiplayer die je weken nadien nog speelt.

• Lekker knallen
  • Dart 6-overplaymode en andere modes
  • Co-op