Review: F1 2011 Vita – Ridge Racer, Asphalt, WipEout, F1 2011. De PS Vita heeft in haar launch line-up geen gebrek gehad aan racegames en de meningen over deze titels zijn ook verdeeld geweest. De laatste van het setje is F1 2011 en wat deze game onderscheid van de rest is dat de game het doel heeft om een realistische simulatie te vormen, ditmaal op zakformaat. Of dit ook daadwerkelijk is gelukt, of dat F1 2011 beter bij de consoles kan blijven, dat lees je in deze review.

Oud seizoen

Zoals jullie aan de titel hebben kunnen zien is de eerste F1 game op de PS Vita niet een game voor een gloednieuw seizoen. We krijgen dan ook enigszins oude wagens, tracks, teams en bestuurders voor onze kiezen. De game begint vrijwel hetzelfde als haar tegenhanger op de PlayStation 3 en wat hier opvalt is dat er weinig is toegevoegd, maar dat er juist meer is gestript.

http://youtu.be/932DDtAtbrc

Zo hebben we niet meer de bekende caravan en de interviews die F1 2011 op de PlayStation 3 memorabel maakten, evenals de garage die spontaan is verdwenen. In plaats van deze zaken hebben we nu wel eindelijk een fatsoenlijke F1 simulatie op zakformaat, althans, dat hopen we.

Sim of arcade

Na de eerste paar races kunnen we deze hoop echter meteen laten varen. F1 2011 op de PlayStation 3 was enorm nauwkeurig, iets wat ook mogelijk gemaakt wordt door de DualShock controller. Op de PS Vita moet dit vertaald worden naar een kleine stick, wat als resultaat heeft dat je veel minder precies kunt sturen.

Om dit tegen te gaan heeft Codemasters een poging gedaan het sturen wat vergeeflijker te maken. Alhoewel dit in eerste instantie als een goede ingeving klinkt, zorgt de aangepaste gevoeligheid ervoor dat je óf je stuur vrijwel compleet omgooit, of dat je bewegingen nauwelijks effect hebben.

Hierdoor komt het racen ook meer neer op geluk dan op tactiek en zal je eerder het gevoel hebben dat je met een Volkswagen Golf zit te racen dan met een formule 1 bolide. Het inmiddels welbekende realistische simulatie gevoel is er gewoon niet en wat dan achter blijft is simpele arcade-stijl gameplay, wat ook de toevoeging van allerlei ingewikkelde technische snufjes in de bolides niet echt kan rechtzetten.

Grafisch

Een game tot de grond aan toe afkraken is echt niet mijn ding, begrijp me niet verkeerd. Maar bij F1 2011 moest ik echt zoeken naar wat Codemasters nu zoal had gedaan om de game het prijskaartje van € 40,00 te laten rechtvaardigen. Aan de grafische aspecten zal het in ieder geval niet liggen.

De game ziet er namelijk nogal brak uit, zeker in verhouding met de console versie. De pixels zijn de tellen in het publiek en in de bomen en de constant afwisselende framerate helpt daar nou ook niet echt bij. Tevens zorgt de onstabiele framerate ervoor dat de besturing er nog ingewikkelder op wordt, wat een duik in de grindbank in zo’n beetje elke ronde onvermijdbaar lijkt te maken.

Content

Ben je bereid om langs de, naar mijn mening, enorm gebrekkige graphics en besturing te kijken? Dan heeft F1 2011 zeker een hoop te bieden. Naast de bekende quick races en normale races zijn er complete toernooien, evenals een multiplayer waarin je het kunt opnemen tegen coureurs over de hele wereld.

Tevens zijn de evenementen nu ook opgedeeld in vijf delen, waarin je eerst driemaal de race kan oefenen, één keer een kwalificatieronde zal rijden en tot slot de echte race zult volbrengen. Voor de die-hard fans is er dus letterlijk tientallen uren aan content te vinden in de game, wat natuurlijk voor een handheld titel niet mis is.

Geluid

Iets wat echt bij een formule 1 game hoort is het geluid van de brullende motoren, het geluid van brandend rubber terwijl je over het asfalt knalt met ruim 400 km/u en het gehaaste commentaar van jouw crew. Deze zaken zijn ruim in orde bij F1 2011 op de Vita en dat was een opluchting vanjewelste.

Het geluid komt dan ook het beste tot zijn recht in een all-out race met voldoende tegenstanders, waar de speakers van de Vita prima hun werk doen en je echt het gevoel geven dat je middenin een formule 1 race zit.

Extra features

Zoals ik al zei is F1 2011 op de Vita een game die nogal veel overeenkomsten vertoont met haar PlayStation 3 tegenhanger. Wanneer dat het geval is ga je er meestal vanuit dat er iets is wat de game onderscheid van haar grotere broer en dat men volop gebruik heeft gemaakt van de extra features die de Vita te bieden heeft.

Hier kwam ik nogal beteuterd uit bij deze game. Het enige nut van het touchscreen en het achterpaneel is een ietwat aangepaste besturing, welke voor geen fluit werkt en welke je dan ook niet langer dan één race zult willen gebruiken, tenzij je geen problemen hebt met constant de laatste plaats te behalen. Een gemiste kans dus.

Conclusie

F1 2011 is de eerste simulatie titel op de PS Vita, maar als het zo doorgaat kan het net zo goed de laatste zijn. De game wist mij niet te bekoren met haar karige graphics en brakke besturing, iets wat voor mij niet goed gemaakt werd door de hoeveelheid (gedateerde) content en het indrukwekkende geluid. Jammer maar helaas, een gemiste kans voor Codemasters tenzij je dus echt een die-hard formule 1 fan bent.

Pluspunten

  • Veel te doen
  • Indrukwekkend geluid

Minpunten

  • Brakke graphics
  • Slechte besturing maakt van een sim een arcade racer
  • Oud seizoen, oude content
  • Vita-only functies slecht gebruikt