Hands-on: Ghost Recon: Future Soldier – Er komen de laatste tijd een stortvloed aan games uit. Ik zou zeggen geniet er nog even van, want er komt en droogte aan de aankomende paar maanden waarin vrij weinig uit zal komen. Gelukkig is daar Ubisoft om ons in die harde tijden te trakteren op een game die erg hoog op mijn to-play lijstje staat. Ghost Recon: Future Soldier zal op 24 mei eindelijk het daglicht zien en nadat we de game al regelmatig hadden gezien was het tijd om zelf aan de slag te gaan met deze third person shooter. Staat er een zonnige toekomst te wachten op ons, of laat Future Soldier geen blijvende indruk achter? Je leest het in deze hands-on.

Co-op madness

Na ons mentaal voor te bereiden op onze speelsessie met de game door een goede nachtrust te pakken was het tijd om de trein te pakken richting Amsterdam om daar in het Victoria Hotel eindelijk de nieuwe Ghost Recon te spelen. Eenmaal aangekomen bij het kleine zaaltje kregen we eerst een korte inleiding over de game. Wij mochten straks aan de gang met de Co-op modus en de Guerrilla modus. Beide kunnen met ze vieren gespeeld worden en na een kort praatje over hoe het allemaal werkte kregen we al snel een controller in onze handen gedrukt. Lekker spelen, weinig lullen, daar houden we van.

Als eerste gingen we aan de slag met de co-op. Future Soldier maakt meteen duidelijk dat communicatie een grote rol speelt in de game. We naderen een kamp met soldaten erin die niet weten dat wij er zijn. Al snel roept de teamleider dat iedereen in positie moet gaan staan en een target moet kiezen. Het is mogelijk om vijanden te taggen met nummers om op deze manier prioriteiten aan te geven. Iedereen klaar? Drie…twee…een…vuur…vier doden, niemand heeft wat gemerkt en al sluipend schakelen we de overgebleven vijanden uit.

Bij het volgende kamp proberen we wederom zo stil en efficiënt mogelijk te werk te gaan. Door in te zoomen met je wapen kan je zien wat voor wapen een vijand draagt. Heb jij dus liever die nasty shotgun uit de weg, dan gooi je daar een nummertje op zodat iedereen weet dat hij prioriteit nummer een is. Het viel sowieso meteen op dat de UI prachtig is verwerkt in de game. Erg stylish en passend in de sfeer.

Dezelfde aanpak van het voorgaande kamp mislukt helaas en een van onze teamgenoten word gespot. Al snel verandert de gehele setting van de game. Waar we eerst nog duidelijk moesten plannen, verandert de game in een hectische coverbased shooter waar elke kogel dodelijk kan zijn voor jou en je teamgenoten. Waar je eerst de jager was, ben je nu opeens de prooi, maar wel met fancy gadgets. Want je mag dan wel in de minderheid zijn, met motion grenades, mini-helikopters en teamwork kan je als nog de baas worden op het veld. Maar zodra we dachten dat we het voor elkaar hadden kwam er een voertuig door een poort geramd. Snel onze Magnetic View aan zodat we de zwakke plekken konden zien en met behulp van een turret en wat granaten lag de jeep al snel in puin.

Onze co-op ervaring met Future Soldier was zenuwslopend. Je bent constant aan het overleggen over welke aanpak het beste is voor dit kamp en door de grote open gebieden zijn er veel verschillende mogelijkheden om een situatie aan te pakken. Stealth of gewoon head-on hebben beide hun voor en nadelen. Het is belangrijk om deze te overwegen want veel ruimte voor fouten maken is er niet. Je krijgt per game namelijk maar zoveel revives voor je teamgenoten en hoe hoger de moeilijkheidsgraad hoe minder revives je krijgt. Met verwoestbaren cover om je te beschermen van de regen aan kogels kan je je misschien voorstellen dat de co-op hierdoor uitdagender is dan je denkt. Hij staat in ieder geval garant voor een toffe avond gamen met vrienden.

Horde mode, maar dan anders

Over de co-op zijn we erg te spreken en die bracht echt de lan party sfeer in ons naar boven. We zien ons al helemaal zitten met vier PS3’s in een kamer, een nacht lang de co-op proberen uit te spelen op de moeilijkste graad. Maar er was nog een andere modus die we mochten spelen. De zogenaamde Guerilla mode.

De Guerilla mode is gewoon horde mode uit Gears of War waar je wave na wave aan vijanden moet zien te overleven. Er zijn echter een aantal veranderingen in Future Soldier aan het concept. Ten eerste moet je met je teamgenoten altijd een hoofdkwartier beschermen, een bepaald punt op de map. Deze verplaatst zich om de zoveel waves waardoor je strategie weer aangepast moet worden. Komen er vijanden in dit gebied en blijven ze er te lang in dan is het game over. Elke tiende wave is ook nog eens extra moeilijk waardoor wederom de nadruk word gelegd op teamwork. Zonder overleg word Future Soldier opeens een heel stuk moeilijker. Tussen elke wave door droppen er kisten waar je nieuwe wapens en granaten kan pakken.

De Guerilla mode was een stuk minder indrukwekkend als de co-op mode. Een Guerilla level duurt zo’n 50 waves wat neerkomt op zes uur gameplay. De modus is bij lange na niet variërend genoeg om zo lang leuk te blijven. Gelukkig kan je jou vooruitgang opslaan op elk moment en later terugkomen om weer bij de wave te starten waar je was. Wat wel een groot nadeel was dat er weinig variatie zat in vijanden. Dit is de eerste tien waves niet erg storend, maar eenmaal bij wave twintig aangekomen begin je dezelfde soldaten toch wel zat te worden. Gelukkig moet Future Soldier het vooral van zijn co-op hebben en die was fenomenaal. Guerilla mode is een leuke toevoeging maar voelt meer aan als ‘been there done that’.

Voorlopige conclusie

Ons middagje gamen met Future Soldier was onze tijd dubbel en dwars waard. De game ziet er goed verzorgd uit met een slik UI en prachtige graphics. De co-op is verslavend en adrenaline pompend tof. De Guerilla mode is een leuke toevoeging, maar weet te weinig nieuws op de tafel te brengen om een blijvende indruk achter te laten, maar we zullen zien hoe deze modus in de uiteindelijk game overkomt. Wij zijn in ieder geval enthousiast over Ghost Recon: Future Soldier en snak je weer naar een toffe game om met je vrienden te spelen waar teamwork een vereiste is? Dan is Future Soldier een game die je zeker alvast op je lijstje kan zetten.