Review Saint Seiya: Sanctuary Battle – Japan staat erom bekend een aantal gekke games uit te brengen. Saint Seiya valt zeker in deze gekke Japanse categorie. Voor sommige zal Saint Seiya misschien bekend in de oren klinken. Deze anime serie was namelijk redelijk populair in de jaren 90′. Namco Bandai komt nu met een game rondom deze populaire anime serie. Kan Sanctuary Battle zich bewijzen als een interessante action game, of had Saint Seiya het beter bij 2D kunnen houden? Je leest het in deze review.

Lekker Japans

Het verhaal van Saint Seiya gaat over de Saints die hun prinses proberen te redden. Het rijk van de Saints staat onder leiding van een boosaardige paus. Deze paus heeft twaalf krachtige Golden Saints onder zich. De Bronze Saints proberen de prinses te redden die door een dodelijke pijl in haar borst nog maar twaalf uurtjes te leven heeft. Tijd om haar te redden door de paus te verslaan en de Golden Saints kunnen er onderweg ook nog wel van langs krijgen.

Het verhaal is leuk neer gezet en het voelt echt aan alsof je naar een anime aan het kijken bent. Vooral als je de Japanse stemmen aan zet, wat ik ten zeerste kan aanbevelen, zal het verhaal je snel boeien. De dialogen zijn sterk en zijn heerlijk over de top. Zoals het in een anime hoort natuurlijk. Alleen jammer dat de prinses mij totaal niet kon boeien.

Hakken, rammen en slaan

De gameplay van Sanctuary Battle voelt aan als een mix tussen een beat ‘em up en een action game. Je zult in de Story modus met verschillende personages spelen die elk hun eigen eigenschappen hebben. Ze hebben allemaal een standaard aanval en een aantal speciale aanvallen die Cosmos kosten om te gebruiken. Hoeveel je nog over hebt is te zien in je Cosmos balk. Ook kan je een soort van bullet time starten waarin alles langzaam gaat en je vijanden meer schade krijgen van je aanvallen en je een sterke Awakening aanval kunt doen die flink wat schade zal doen tegen de vele eindbazen die je tegenkomt.

In Sanctuary Battle werk je jezelf van tempel naar tempel waar elke keer een nieuwe Golden Saint op je te wachten staat. Tussen deze tempels moet je hersenloze vijanden kapot maken. Doe je dit zo efficiënt mogelijk dan zal je mooie rank krijgen en meer punten om in je aanvallen te steken waardoor ze sterker worden. De verschillende Bronze Saints die je mag besturen missen helaas variatie onderling en de kracht van aanvallen als je ze upgrade zie je nergens in terug. Het hele level-up systeem voelt aan als een onnodige toevoeging omdat de impact gewoon niet zichtbaar is.

De verschillende bossfights zijn wel goed uitgewerkt, maar af en toe voelt het alsof je gewoon tegen een stenen muur aan het rammen bent. Ze blocken echt alles maar je kunt ze raken als ze net klaar zijn met hun aanval. Hierdoor vertraag je de hele tijd de tijd en ben je onaantastbaar en vervolgens ram je er maar op los. Er mist enige diepgang, maar voor wat het je voorschotelt weet de Story Modus wel te overtuigen om even door te spelen. Maar dan vooral voor de toffe cutscenes.

Uitdagingen

Naast de Story modus zijn er ontiegelijk veel uitdagingslevels. Je begint om makkelijk en uiteindelijk word het een flinke klus om deze levels te verslaan. Je kiest zelf welk personage je wilt spelen en naarmate je verder komt in zowel de Story modus als in de Challenge modus zal je steeds meer personages unlocken. Het is tof om te zien dat ze er zoveel personages in hebben gestopt.

De Challenge modus is er natuurlijk om een zo hoog mogelijke ranking te halen en hier mee te pronken op de online ranking bords. Het is zelfs mogelijk om samen met een vriend op de bank de levels te doorlopen, maar dan wel alleen de Challenge modus. Met deze levels heb ik het meeste plezier beleeft. Vooral omdat er zoveel te unlocken valt, personages, model viewers, artwork, alles natuurlijk te bekijken in de Gallery.

Anime stylo

Sanctuary Battle blijft qua grafische stijl helemaal trouw aan de anime serie. Het klinkt raar, maar deze game heeft misschien wel de meest Japanse graphics in tijden. De game komt bijna een op een overeen met de anime. Harnassen glinsteren en speciale aanvallen zorgen voor flink wat spektakel op je scherm. Jammer dat vooral de omgevingen wat slechte textures hebben en er erg ongeïnspireerd uit zien.

De soundtrack van de game past goed bij de game en draagt bij aan het gevoel dat je gewoon een anime aan het kijken bent. Vooral de Japanse voice-acting is van erg hoge kwaliteit. De Engelse stemmen zijn leuk, maar halen het niet bij de Japanse stemmen.

Saint Seiya: Sanctuary Battle is een leuke game geworden maar het vechtsysteem mist enige diepgang. Ook jammer dat de Bronze Saints allemaal hetzelfde aanvoelen. De Challenge modus en de goede presentatie redden dit pakket. Vooral fijn dat Namco de Japanse stemmen heeft toegevoegd. Sanctuary Battle is een game die leuk is voor even, maar absoluut niet lang je aandacht gaat houden. Of je moet echt een Saint Seiya fan zijn.

• Japanse stemmen zijn fantastisch
  • Een op een van de anime serie
  • Challenge modus is erg uitgebreid