Stiekem houdt iedereen natuurlijk van ninja’s, samoerai’s en bloederige gevechten. Ook droomt iedereen er stiekem van om eens een dag een afrokapsel te hebben. Pak deze twee concepten en gooi ze bij elkaar en je hebt de animeserie Afro Samurai. Het was aan Atari om van deze originele animeserie een game te maken. De eerste impressies waren positief en de verwachtingen waren hoog, uiteindelijk misschien iets te hoog?

Bloed vergieten voor wat stof

Laten we bij het begin beginnen. In de wereld van Afro Samurai zijn er vele hoofdbanden. De belangrijkste hoofdbanden zijn de nummer één en de nummer twee. Wanneer je de nummer één hoofdband hebt, ben je een god en kan je niet worden gedood, behalve door de drager van de nummer twee hoofdband. De vader van Afro had de nummer één hoofdband, maar werd uitgedaagd door de drager van de nummer twee hoofdband; Justice. Afro moest als klein jongetje toekijken hoe zijn vader werd onthoofd door Justice. Om er nog een schepje bovenop te doen gooide Justice het hoofd van Afro’s vader naar Afro toe. Sindsdien is Afro opzoek naar de nummer twee hoofdband om wraak te nemen op Justice. Iedereen wil echter de nummer twee hoofdband. De drager zal zich dus moeten verdedigen tegen alle ninja’s en samoerai’s van de wereld.

Gameplay

Afro Samurai is zonder twijfel een hack ’n slash game. Je zal hordes aan ninja’s en samoerai’s tegenkomen om ze vervolgens stuk voor stuk het ijzer van je zwaard te laten proeven. Dit doe je met behulp van drie aanvallen. Je hebt een lichte slag met je zwaard een zware slag en je kan je vijanden schoppen. Dit klinkt misschien weinig, maar met deze set tover je flink wat combo’s tevoorschijn. Het speelscherm van de game is volledig blanco. Er is geen levensbalk aanwezig of dergelijke. Wanneer je leven verliest zal Afro rood worden en zal je zijn hart horen kloppen. Afro Samurai kent ook een levelsysteem. Elke keer wanneer je ‘experience’ vergaard zal de diamant van je zwaard rood beginnen te gloeien. Helaas heeft het omhoog levelen niet veel zin. Wanneer je een level omhoog zal gaan krijg je meer combo’s om uit te voeren en dat is het dan eigenlijk ook wel. Je aanvallen worden niet sterker en je krijgt ook niet meer leven. Het spel heeft naast het brute geweld en de overweldigende vechtscènes ook een aantal platformelementen. Zo zal je regelmatig van muur naar muur moeten springen of over smalle balken lopen. Helaas zijn deze platformelementen nooit heel uitgebreid, maar ze zijn een welkome afwisseling tussen de vele actiescènes.

Focus en val aan

Waar Afro Samurai echt in uitblinkt is het vechtsysteem. In totaal zijn er zo’n ongeveer 130 combo’s te unlocken. Je zal deze combo’s echter niet veel gebruiken aangezien je het meest gebruik zal maken van het focussysteem. Wanneer je vaak genoeg je vijanden hebt geraakt zal de diamant die aan je zwaard hangt gaan glimmen. Dit geeft aan dat je over kan gaan in de ‘focus mode’. Voor een aantal secondes worden alle kleuren uit het beeld gezogen en zal je met dodelijke precisie elk ledemaat zorgvuldig van je vijand af kunnen hakken. Alle ledematen van je vijanden kunnen los, van de tenen tot aan de hersenpan. Natuurlijk gaat dit allemaal gepaaid met een heerlijke dosis bloed. Er wordt trouwens ook bijgehouden hoeveel liter bloed je al hebt vergoten. Wanneer je genoeg combo’s hebt uitgevoerd kan je op L2 drukken om de ‘overflow modus’ te activeren. Wederom zal het beeld volledig wit zien en zal je van vijand naar vijand springen om één voor één hun toch al nutteloze levens te beëindigen. Naast dit alles heb je ook nog een minigame genaamd ‘body part poker’. Het doel is om de juiste ledematen af te hakken om zo een straight flush te krijgen. Dit is een erg leuke toevoeging.


Graphics

De game ziet er zeer goed uit. Afro Samurai blijft erg getrouw aan het uiterlijk van de animeserie en hierdoor heeft de game een unieke grafische stijl. Afro Samurai blinkt niet echt uit in graphics, maar heeft toch wel zijn momenten. De levels zijn niet erg gedetailleerd, maar je hebt toch geen tijd om op de details te letten aangezien je om de vijf seconde een ninjazwaard om je oren krijgt. De verhaallijn wordt via de ingame cutscènes verteld. Helaas zijn deze cutscènes zo verwarrend en slecht dat degene die de animeserie niet gezien heeft weinig van het verhaal zal snappen. Een groot nadeel aan deze game aangezien het verhaallijn van Afro Samurai erg diep gaat en origineel is. Ook is de overgang van cutscènes naar het spelen te abrupt waardoor het erg afgeraffeld overkomt. Hier heeft Atari zeker een steek laten vallen.

Geluid

Als Afro Samurai op één punt nog meer uitblinkt dan op het vechtsysteem is het wel de muziek. De tracks zijn origineel voor de game gemaakt en zijn geïnspireerd door RZA, de maker van de originele tracks voor de animeserie. De muziek sluit helaas niet altijd goed aan op wat er gebeurt op het scherm, maar ze zijn zeker een genot om naar te luisteren. De hele originele cast van de animeserie is ingehuurd voor de stemmen van de personages. De stemmen van Afro en zijn alter ego Ninja Ninja worden gedaan door Samual L. Jackson en de stem van Justice wordt gedaan door Rob Perlman. Stuk voor stuk leveren ze topprestaties. Hier en daar wil het geluid nog wel eens blijven hangen, maar dit komt maar zelden voor.


Conclusie

Afro Samurai is geen topgame geworden, maar is ook zeker geen slechte game. Het originele focussysteem, de cel-shaded graphics en de fantastische muziek maken de eentonige gevechten en irritante glitches meer dan goed. De leken onder het verhaal van Afro Samurai raad ik aan om echter eerst de animeserie te kijken, anders verliest de game een hoop van zijn waarde. Helaas ben je binnen zes uur wel door de game heen en is er niks om voor terug te komen. Dit maakt Afro Samurai helaas maar tot een tussendoortje tussen alle andere topgames die uitkomen, een gemiste kans.

Pluspunten

  • Uniek vechtsysteem
  • Prachtige cel-shaded graphics
  • Originele cast
  • Muziek tracks zijn fantastisch

Minpunten

  • Eentonige gevechten
  • Veel kleine glitches
  • Verhaallijn niet te volgen