Preview: Watch Dogs – Tijdens de persconferentie kwam Ubisoft met één grote verrassing, namelijk de aankondiging van een gloednieuwe game genaamd Watch Dogs. De game is al ruim drie jaar in ontwikkeling bij Ubisoft Montreal. De game speelt zich af in de nabije toekomst, waarin een netwerksysteem genaamd ctOS alles beheert. Denk aan computers, verkeerslichten, mobiele telefoons. Dit om de boel op rolletjes te laten lopen, maar bedrijven willen maar al te graag informatie over jouw verkrijgen. Als speler is de data die ctOS verzamelt jouw wapen en dit kun jij gebruiken om opdrachten te voltooien. Een erg interessant concept als het gaat om gameplay en de game maakte al een sterke indruk. Waarom? Dat lees je hieronder.

ctOS

In de presentatie die we zagen werd getoond hoe een stad als het ware wordt gecontroleerd door ctOS, die dus allerlei data verzamelt. Zoals eerder genoemd willen veel bedrijven dit te pakken krijgen om te weten wat jij denkt. Hoe denk jij bijvoorbeeld over een bepaald product? Je bent dus geen individu meer, maar een informatievoorziening. Als speler stap jij in de schoenen van Aiden Pearce. Of Aiden voor een bedrijf werkt of voor zichzelf is ons nog niet duidelijk, maar wel dat hij er flink op los kan hacken. Het is het middel om opdrachten met succes af te ronden.

Aan het begin van de presentatie zien we een levende, bruisende stad als vervolgens de hoofdpersonage in beeld komt. Hij loopt over straat en zo zagen we gelijk hoe makkelijk hij informatie verkrijgt. Aiden heeft als doel een kunstenaar genaamd Joseph De Marco te vinden. Om hem te lokaliseren moet hij eerst de nodige informatie verkrijgen. Wanneer hij de kunstgalerij van De Marco benadert, waar de kunstenaar een liefdadigheidsevenement heeft opgezet, begint hij met het jammen van telefoons. Aiden moet het gebouw betreden, want wellicht is zijn doelwit daar of kan hij daar meer informatie krijgen.

Informatie uitlokken

Hij blokkeert de telefoons in een ogenblik en zo is de doorgang die eerst ontoegankelijk was door een beveiliger opeens wel beschikbaar. Eenmaal binnen komt hij nog een bekende tegen en die geeft aan dat zijn doel er niet is. Aiden blijkt daar echter niet naar binnen te zijn gegaan om nieuwe informatie te verkrijgen, maar om zichzelf als lokaas te gebruiken. Een medewerkster van De Marco merkt Pearce op en belt haar baas. Pearce ziet dit en tapt de telefoon af en hoort dat De Marco naar de club komt. Aiden snelt daarna naar buiten en hackt daaropvolgend de verkeerslichten die dus ook beheerd worden door ctOS. Hij zet alle lichten op het dichtstbijzijnde kruispunt op groen, waardoor er een kettingbotsing ontstaat. Auto’s knallen spectaculair op elkaar, waaronder ook die van De Marco.

De manier waarop de hoofdpersoon alle info vergaard ziet er al erg tof uit, maar de shootout die na het hacken van de stoplichten volgt mag er ook wezen. Hier zagen we gelijk een ander aspect van de gameplay. Naast dat je in een laag tempo onderzoek doet, is het ook een third persoon shooter te noemen. Pearce duikt namelijk op het kruispunt in cover achter een auto en pakt zijn handwapen erbij. De politie die arriveert bij de verkeersopstopping schiet op Pearce, maar de hoofdpersoon heeft maar één doelwit voor ogen en dat is De Marco te bereiken. Als speler moet jij eerst afrekenen met de politie en dit gaat op een zeer actievolle wijze. Kogels vliegen in het rond en de ruiten van de auto’s springen kapot.

Harde intense actie

Naast het coversysteem ziet het ernaar uit dat de shootouts veel moois beloven. De wapens klinken al lekker hard en de actie voelt intens. Op grafisch gebied maakte de game in de rustige momenten al een sterke indruk, maar ook tijdens de shootout keken we toch even onze ogen uit. Denk dan aan de textures en belichting, zoals bij de auto’s en de vuurgevechten. Pearce schiet op een fraai gepresenteerde wijze de politie neer en al snel kom je bij De Marco’s auto. De ruit wordt ingeslagen door Aiden en vervolgens knalt hij De Marco naar het hiernamaals. Aan het einde van de presentatie zagen we de camera verschuiven naar een ander personage die met Pearce lijkt samen te werken.

Voorlopige conclusie

Het lijkt hiermee alsof je Watch Dogs in co-op kunt uitspelen, maar dat moeten we nog even afwachten. Verder zijn de motieven van Aiden en het verhaal ook nog wat onduidelijk, maar op het vlak van gameplay maakt de Watch Dogs al een erg goede indruk. Het concept met het verkrijgen van informatie via verschillende kanalen, zoals sociale media is een boeiend iets en niet eens zo onrealistisch. Neem daarbij dat je een open wereld voorgeschoteld krijgt met zeer nette graphics, en dat maakt deze game tot een potentiële nieuwe topper van Ubisoft. De uitgever gaf verder nog aan dat we deze nog mogen gaan spelen op de huidge generatie en zelfs in 2013. Watch Dogs is een game die je zeker in de gaten moet houden.