Review: Sorcery – De PlayStation Move verscheen in het najaar van 2010 en hiermee wist Sony een controller op de markt te zetten die veruit de meest nauwkeurige was als het ging om motion control. Tegelijkertijd verschenen er de nodige games en ook eind vorig jaar verschenen de nodige PlayStation Move games, maar wat veel van de games op een enkeling na overeenkomstig hebben is dat de kwaliteit verre van fantastisch is. Toch zal het tij eens gaan keren en Sony zet daarom veel in op de nieuwste game, Sorcery.

Sorcery werd op de E3 in 2010 officieel aangekondigd en de game oogde toen verfrissend. Misschien niet zozeer qua setting, maar meer door de manier van spelen en de mogelijkheid tot toveren in combinatie met de PlayStation Move. Nu twee jaar later hebben we dat eens goed kunnen uitproberen, want zie hier, Sorcery is klaar! Laten we bij het begin beginnen en dat is het verhaal dat Sorcery bevat. De game draait om Finn. Dit is een jongeman die sinds een week of drie in de leer is bij de machtige tovenaar Dash.

Finn is een beetje naïef en denkt dat hij de hele wereld aankan en zo begint dan ook het avontuur want al vrij snel is hij de enige die het op moet nemen tegen de wereld die bevolkt is geraakt met allerlei gespuis dat men liever mijdt dan verwelkomt. Het is namelijk zo dat Finn het avontuur beleeft met een pratende kat, Erline. Zij heeft de gedaante van een kat om zo niet herkent te worden door haar moeder. Haar moeder heeft ooit eens een pact gesloten met de duisternis en is daarom per definitie slecht.

Door wat ongelukkige omstandigheden wordt haar ware gedaante onthuld, maar het is al te laat, want de moeder van Erline, de Nightmare Queen, valt het land waar Finn, Erline en Dash wonen aan. Het ooit zo vredige plekje op aarde verandert in een heus hellegat en Finn is de enige die een stokje kan steken voor de plannen van de Nightmare Queen en voilà je bent al behoorlijk ver in de game. Dat is dan ook gelijk een punt van kritiek, de game is allereerst niet bepaald moeilijk en daarnaast ook nog eens aan de korte kant.

Een korte game hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar het bevat enkel een singleplayer en de drang om de game opnieuw te spelen na voltooien is niet direct aanwezig, tenzij je echt een Trophy jager bent. Los daarvan moeten we zeggen dat dit voor de verandering een game is die zich wel fijn laat besturen door de PlayStation Move. Dit komt doordat je veel acties gewoon met de Navigation of DualShock controller kunt uitvoeren, enkel de toverspreuken voer je uit met de PlayStation Move, alsook enkele andere noodzakelijke bewegingen zoals het maken van potions en meer.

De game zelf laat zich dan ook vooral besturen als een third person shooter. Met de linker analoge stick kun je Finn bewegen en met de PlayStation Move vuur je allerlei toverkrachten af op de vijanden en voer je andere noodzakelijke bewegingen uit. Naarmate je verder in de game komt zul je steeds meer verschillende spreuken tot je beschikking krijgen die de variatie in de actie aanwezig houden. Bovendien zul je gebruik moeten maken van de omgeving om bepaalde doorgangen te deblokkeren of bepaalde vijanden aan te vallen met als hoogtepunten de gevechten tegen de eindbazen die allen een afwisselende strategie kennen om ze te verslaan.

Eerder noemde ik de game al simpel en dat komt vooral doordat het overgrote deel van de vijanden met een simpele aanval naar het hiernamaals kan werken. Je kunt specifiek mikken met de PlayStation Move, maar als een gek de Move heen en weer bewegen volstaat ook en de overmaat aan health potions, zeker in het begin, maken de game er ook niet heel veel moeilijker op. Sterker nog, binnen een uur hadden we een voorraad van acht potions opgespaard en met een dusdanige hoeveelheid potions lig je er niet wakker van als je eens een tik op je donder krijgt van een vijand.

De gameplay van Sorcery is in de kern opgezet als een platformer en dat straalt er in elk aspect vanaf, maar de twist is in dit geval de PlayStation Move en ondanks dat de game wat simpel en aan de korte kant is heb ik me enorm weten te vermaken. Dat zit hem in verschillende aspecten. Zo is één hiervan dat dit eindelijk een game is die niet overdreven veel de nadruk op de PlayStation Move legt, maar meer op de gameplay. Hierdoor is de game ontzettend goed speelbaar en vergeet je na verloop van tijd dat je secuur te werk moet gaan met de PlayStation Move om iets klaar te spelen. Geloof mij, dat is een verademing.

Wel is het dan zo dat de camera deels bepaald welke richting je de toveracties uitvoert en de camera centreren gaat middels een druk op R1. Prima oplossing, maar dit werkt niet altijd even goed waardoor je veel overbodig zit te zwiepen. Desondanks een smet op de verder prima werkende gameplay en doordat je gaandeweg steeds meer toverkrachten tot je beschikking krijgt zal de gameplay steeds gevarieerder worden. Met name door de mogelijkheid om toverkrachten te combineren wat een unieke manier van een platformer spelen toelaat. Eigenlijk zijn de eerste paar uurtjes helemaal niet zo boeiend als je eenmaal de andere mogelijkheden tot je beschikking hebt.

Vanzelfsprekend zal Sorcery dan ook steeds beter worden als je verder in de game komt en dat is een positieve ontwikkeling. Sommigen zullen het begin van de game dan ook een beetje als saai en voorspelbaar kunnen ervaren, vooral omdat de game je doodleuk alles voorkauwt met wat je moet doen, maar neem de tijd om je hier doorheen te zetten, want het zal alleen nog maar leuker worden. Op het vlak van de gameplay is dan eigenlijk ook niet zo heel veel mis en hetzelfde kan gezegd worden over het audiovisuele aspect.

Nee, het is geen grafisch wonder, maar we mogen verder niet klagen over de visuele kwaliteit die de game huisvest. Het ziet er prima en sprookjesachtig uit en de effecten bij het toveren zijn ook leuk en gevarieerd. Het is vooral een behoorlijk kleurrijke aangelegenheid en wat de audio betreft hoef je ook geen spectaculaire effecten te verwachten. Het geheel is netjes door de ontwikkelaar vormgegeven en het past prima in de leuke sfeer van Sorcery. De ontwikkelaar doet op het vlak van gameplay de nodige vernieuwende dingen, maar in de kern blijft het verder een product dat geen hoge ogen gooit in het genre – los van de fijne PlayStation Move besturing uiteraard. Sorcery, een game die eens wel goed werkt met de PlayStation Move en een prima platformer blijkt te zijn.

• Speelt fijn met de Move.
  • Combineren van krachten.
  • Kleurrijke setting.