Impressie: XCOM: Enemy Unknown – Het is het jaar waarin Brazilië wereldkampioen voetbal werd, Jurrasic Park in première ging, maar ook het jaar waarin volgens RTS fans één van de beste games ooit verscheen. We hebben het over XCOM die in 1994 op de markt kwam. De game werd geroemd om de sterke gameplay en stijl. Nu in 2012 zullen 2K Games en Fireaxis de game een reboot geven in de vorm van XCOM: Enemy Unknown. Op de E3 zagen we de game kort in actie en kregen zo een beeld van wat we kunnen verwachten. De aliens zijn op Aarde en jij moet ze onderzoeken, doden en de beslissingen die jij neemt, die zijn van groot belang.

XCOM was toch die shooter?

Wellicht denk je nu wel XCOM, dat was toch een first person shooter? Ja, dat is zo, maar die game wordt door 2K Marin gemaakt en is uitgesteld tot ergens in 2013. We zullen het dit jaar dus met XCOM: Enemy Unknown moeten doen, maar een ramp is dat niet, want dit lijkt ook een prima titel te worden. Als speler word jij onderdeel van XCOM wat een organisatie is die onderzoek doet naar aliens, maar als het moet ook de wapens oppakt om ze af te schieten. Laat de Aarde nu aangevallen worden door buitenaardse wezen en via verschillende missies zul jij de invasie moeten stoppen. Hiervoor moet jij de leiding nemen over jouw team en word je in allerlei situaties gezet. Missies beginnen meestal vanuit het punt dat je een locatie moet onderzoeken, waar je natuurlijk tegen die aliens aanloopt.

De basis van de gameplay uit XCOM: Enemy Unknown is turn based RTS vanuit een top-down perspectief en moet je om de beurt strategische acties uitvoeren, zoals aanvallen of juist naar een andere positie gaan, zodat je overwicht hebt in de strijd. Dit zijn punten die je heel goed moet onthouden, want de game kan je hierop afstraffen. In de demo die we voorgeschoteld kregen zagen we een klein team van vier man door de straten lopen. Via simpele commando´s stuur jij ze een kant op totdat er aliens op jouw pad komen. Dit gebeurde al vrij snel en gelijk ging je team in cover zitten wat ook belangrijk is als je wilt overleven en de missie wil doen slagen. Juist bepalen waar jouw team cover zoekt kan dus al beslissend zijn. Eenmaal in cover kun je de situatie beoordelen en tot actie over gaan.

Keuzes van groot belang, want de dood is definitief

In de demo zagen we dat een rookie vlak bij een alien zat en het was dan wel wijs om deze gelijk aan te vallen, want anders is dat teamlid zelf de sigaar. Hij doodde de alien, maar omdat hij zo dichtbij de andere aliens zat werd hij snel daarna zelf slachtoffer. In XCOM: Enemy Unknown zul je een grote variatie aan aliens tegenkomen aldus ontwikkelaar Fireaxis en het soort wat in de demo zat kan het lichaam van mensen consumeren. Dit gebeurde op bloederige wijze, want de rookie die gepakt werd explodeerde, waaruit dan weer zo´n type alien komt. Dit lid van XCOM zal niet meer terugkomen in de game en je moet hier dus heel goed rekening mee houden. Wie dood is keert ook echt niet terug. Gelukkig was het team nog niet volledig uitgeschakeld, want er waren er nog drie over. Eén van die was er eentje met een jetpack.

Deze zweeft boven de vijanden en is daardoor niet in het bereik van de aliens. Als jij eenmaal aan de beurt bent kun je van bovenaf vuren op de aliens. Sommigen van XCOM kunnen meerdere aanvallen tijdens een beurt doen en degene met de jetpack viel hieronder. Van boven knalt hij de wezens neer en dit werd fraai weergegeven via een korte cut-scene, waarin de vijand sterft. Op deze manier legt de game nadruk op jouw succesvolle actie, zodat de beleving nog beter is. Het kan net even dat extra beetje voldoening geven als je tijdens een zwaar gevecht de laatste alien afschiet. Qua presentatie ziet XCOM: Enemy Unknown mede door dit er erg tof uit, maar in het algemeen oogde het ook al netjes met fraaie explosies en de animaties mogen er zijn. Het zijn vooral de keuzes en de tactische gameplay die de show stelen als we nu puur naar de game kijken.

Ander voorbeeld daarvan was het gedeelte, waarin we de sniper uit jouw team in actie zagen. Deze kan voor een korte tijd onzichtbaar worden en zo ongezien langs wat aliens geraken om zo een betere tactische positie te krijgen. Handig is ook dat deze een grapling hook heeft, waarmee hij zich met gemak naar het dak van een gebouw verplaatst. Eenmaal daar kun je dan de aliens die zich daar bevinden in de rug schieten. In de uiteindelijke game zul je veel vaardigheden hebben, waaruit je kunt kiezen, maar ook via onderzoek kun je nieuwe tools of wapens ontwikkelen. Vind je iets wat de aliens hebben achtergelaten en jij pakt het op, dan kan dit later door onderzoek omgezet worden in iets nuttigs. Je personages worden op deze manier naarmate je verder komt beloont met allerlei nieuwe dingen, waardoor jij met nog beter materieel de aliens aankan.

Onderzoek en de boel managen in de mierenboerderij

In de uiteindelijke game zul je verschillende vaardigheden hebben, zoals het eerder genoemde zweven in de lucht door middel van een jetpack, maar je kunt ook de gedachten van buitenaardse wezens overnemen. En zo zagen we in de demo hoe een alien zijn eigen granaat op at en vervolgens uit elkaar knalde. Jouw teamleden ontwikkelen zich ook verder en krijgen zo steeds meer vaardigheden, dus het onderzoek is dus ook van groot belang. Dit gebeurt allemaal in de thuisbasis genaamd “The Ant Farm”. Ja, je ziet deze basis dus werkelijk als een mierenboerderij en dit is erg geinig om te zien. Je begint in de game klein met wat ruimtes, maar hoe verder je komt hoe groter deze basis groeit.

Verder heb je de ruimtes waar jouw teamleden verblijven, maar er loopt meer personeel rond, zoals de onderzoekers. En dan heb je natuurlijk de lunchruimte, fitness en alles wat men bij XCOM nodig heeft. Je hebt als speler zo het overzicht wat er aan de hand is in de basis. Aan het begin is de basis dus klein en het personeel beperkt, maar dit bouw je uit door missies succesvol af te ronden. Naast dat jouw teamleden in aantal verder groeien verzamel je namelijk ook geld en personeel. Personeel, zoals professors die je nodig hebt voor onderzoeken, verkrijg je met missies, maar soms moet je een wel overwogen keuzes maken welke missie je gaat doen. En dus kan het zo zijn dat je een stad die aangevallen wordt door aliens laat stikken om zo een paar professors te bevrijden in een andere missie. Of dit gevolgen zal hebben op het vlak van het verhaal is onbekend, maar je gaat ongetwijfeld de effecten van jouw keuzes merken.

Voorlopige conclusie

Hoewel ik persoonlijk een beetje teleurgesteld was in het ver uitstellen van de shooter XCOM ben ik nu toch wel benieuwd naar die andere game. De presentatie was zeer kort, maar de gameplay zag er tof uit en bovendien werd dit gespeeld met een controller wat ogenschijnlijk prima werkte. Het stijltje is leuk, maar het oogde toch nog wat standaard terwijl de wereld vol details zit en de destructie is behoorlijk aanwezig. Echter is de opzet nog het meest interessante, waarin je precies moet kiezen waar je nu dat ene mannetje plaatst zonder dat zijn kop er afgeknald wordt. Het tactische gedeelte gaat in ieder geval voor veel uitdaging zorgen en daarbij zullen keuzes belangrijk worden. Als jij ook maar een beetje van RTS games houdt, dan moet je XCOM: Enemy Unknown zeker gaan volgen, want op dat vlak lijkt het een solide titel te worden.