Review: Spec Ops: The Line – Onlangs heeft 2K Games een shooter uitgebracht voor de PS3, Xbox 360 en PC. Het gaat hier om een third-person shooter die zich afspeelt in Dubai. De stad is overdonderd door de grootste en ergste zandstorm in de geschiedenis, iets wat men zag aankomen, maar stil heeft gehouden. De machtigste mensen in Dubai besloten de stad in het geheim te verlaten en de ‘armen’ bleven achter. De evacuatie van deze mensen is alleen mislukt en de stad kent nu enkele duistere geheimen. Of de ontwikkelaar deze situatie goed weet te verwerken in een videogame, dat lees je in deze review.

Dubai, playground of the rich and famous

Dubai is een uiterst bijzondere stad waar niet iedereen bekend mee is, maar waar iedereen  ooit al wel eens van heeft gehoord. Het ligt in de Verenigde Arabische Emiraten en zit op een prachtige plek vlakbij de evenaar. Een misopvatting is alleen vaak dat alles in Dubai heel duur is, terwijl het land juist goedkoper is dan Nederland, laat staan Amsterdam. Zo betaal je voor een blikje Coca Cola ongeveer 50 eurocent en kun je uitgebreid uit eten gaan voor zo’n 25 euro per persoon.

Combineer hele lage prijzen met het feit dat er heel erg veel oliesjeiks wonen en je hebt een speeltuin voor de rijke mensen. Het stikt er van de exotische auto’s, luxehotels, zwembaden, stranden en ga zo maar door. Niet alleen maakt dit van Dubai een geweldige stad voor bijvoorbeeld een GTA-game, maar een shooter kan hier ook ontzettend goed uitpakken. Toen ik alleen las dat de game zich af zou spelen in het verwoeste Dubai, vond ik dat toch een beetje jammer. Dubai is immers een prachtige stad en is eigenlijk nog nooit eerder vertoond in een videogame.

Nu ik de game gespeeld heb moet ik zeggen dat het aan puin knallen van deze stad toch echt geweldig is. Enorme gebouwen helemaal kapot knallen met je mitrailleur terwijl je er met helikopters tussendoor vliegt geeft immers toch een voldaan gevoel.

De verwoeste stad in

Met je team is het jouw taak om de verwoeste stad van Dubai in te trekken en hier zaken op orde te stellen. De gameplay is redelijk simpel en rechtaan rechtuit: je pakt samen met je team een groep vijanden aan en dit doe je per individu. Je kunt bepaalde vijanden die bijvoorbeeld goed verschuild zitten ook markeren en prioriteit geven. Dit zorgt ervoor dat je team zich focust op het uitschakelen van deze vijand. Door de hele game heen kom je verschillende groepen vijanden tegen terwijl je door Dubai heen trekt.

Het schieten werkt behoorlijk lekker en alhoewel kogels soms naar mijn idee niet helemaal correct geregistreerd werden, is schieten een vermakelijke bezigheid. Ook het uitschakelen van vijanden gebeurt op een toffe en brute manier. Je kunt de actie vergelijken met de Xbox-titel Gears of War. Beide games vertonen namelijk veel gelijkenissen op vlak van actie en gameplay. Natuurlijk is de setting van Spec Ops: The Line totaal anders – persoonlijk vind ik Dubai zelfs toffer als setting.

Alhoewel Spec Ops: The Line toch wel een paar kanttekeningen kent, ergerde ik me hier niet zo heel erg aan. Dit kwam vooral omdat deze game zo uniek is en je zo weet mee te slepen in het verhaal, dat je dat overgevoelige en kieskeurige coversysteem al snel vergeet. Ook de hitboxes die vaak niet klopten worden dan opeens een stuk minder erg en dat is toch wel raar. Want hoe kan het dat een game die op zoveel vlakken toch wel dingen fout doet je tegelijkertijd ook helemaal in je greep weet te houden? Heel simpel: neem een unieke setting, komische dialogen, een boeiend verhaal en weet gevoelens op te roepen waar niet veel games toe in staat zijn.

Grafisch

Grafisch is Spec Ops: The Line niet bijzonder, maar het heeft zo toch zijn momenten waarop je even overdonderd bent van het prachtige uitzicht. De skyline van Dubai is immers geen verkeerde en is mooi in de game verwerkt, ondanks dat de stad zo goed als verlaten is en overhoop ligt. Ook leveren de zandstormen unieke beelden op en verandert het opeens de hele sfeer van de game, heel tof gedaan. Wel heb je af en toe last van textures die niet volledig geladen zijn, maar dat is nu eenmaal een bekend fenomeen van de Unreal Engine 3, waar de game op draait. De lichteffecten van de game verdienen dan wel weer een pluim, evenals de schaduwen. Op grafisch gebied misschien geen hoogstandje, maar desalniettemin een redelijke prestatie.

Er zit zelfs een multiplayer in

De storymodus van Spec Ops: The Line houdt je voor ongeveer 7 uur zoet en dat is vaak toch wat weinig voor een game. Gelukkig zit er ook een multiplayer in. Alhoewel, gelukkig… Zo geweldig is de multiplayer helaas niet. De multiplayer is behoorlijk saai en de maps zijn veel te groot voor het aantal spelers dat je per potje hebt. Er zijn een paar multiplayer modi: Deathmatch, Team Deathmatch, Rally Point en Buried. Deze laatste modus is overigens wel even het vernoemen waard, hierin komt namelijk om de zoveel tijd een zandstorm overwaaien en zie je dus letterlijk niets meer. Dat betekent dus flink om je heen schieten en vertrouwen op je zintuigen. Voor een paar keer is dit erg vermakelijk, al begint ook deze modus gauw te vervelen.

Verhaal soms wat verwarrend

Alhoewel het verhaal van Spec Ops: The Line echt een bijzonder kunstwerk is, is er af en toe wel een moment waarop je even de draad kwijt bent. Er zijn zoveel teams en gebeurtenissen dat je af en toe echt even goed op moet letten wil je weten wie je vol aan het pompen bent met kogels. Wel wordt er alles aan gedaan om de game in een zo hoog mogelijk tempo op gang te houden. Er is immers vaak maar een korte pauze tot je volgende vuurgevecht. De keuzes die je maakt in de game hebben vaak niet zozeer invloed op het verhaal, maar meer op je teamgenoten en hoe je de game speelt. Dit speelt ongetwijfeld ook mee in de verwarring die er soms is, want ben je nu mensen aan het helpen of ben je gewoon ingehuurd om mensen te vermoorden? Dat is een vraag die je jezelf ongetwijfeld gaat stellen als je deze game speelt.

Alhoewel Spec Ops: The Line een hitdetectie systeem heeft dat niet helemaal spoort en je te kampen hebt met een overgevoelig coversysteem, is de game echt geweldig. Spec Ops: The Line koop je niet voor het schieten maar voor het meeslepende verhaal, dat overigens niet alleen meeslepend is, maar jou als speler ook laat nadenken over de keuzes die je maakt. Wees niet verrast als je op een gegeven moment van jezelf walgt omdat je een bepaalde keuze hebt gemaakt; de keuzes zijn namelijk echt hevig voor een videogame.

• Dubai!
  • Heftige keuzes hebben invloed op hoe je de game speelt
  • Verhaal is zo goed dat het een boek of film verdient