Impressie: Star Trek – Het eerste spel van Star Trek was een 3D schaakspel afkomstig uit 1965 wat een kopie moest voorstellen van het spel uit de serie zelf. In 2013 zal er weer een nieuw spel verschijnen, maar dit is wel een virtuele. In 2009 kwam regisseur J.J. Abrahams met een fraaie Star Trek film die naar onze mening de serie eer aan deed. Volgend jaar komt er een nieuwe Star Trek film, waar de naam nog van onbekend is, maar de naam van de game is al wel bekend en die luidt heel simpel: Star Trek. Op de E3 kregen we een presentatie te zien in 3D en het blies ons niet weg, maar desondanks kan dit een toffe game gaan worden. Waarom dat is kun je hieronder lezen in onze eerste indruk van de game.

Ja, weer eens een 3D game

Begin volgend jaar moet de game verschijnen en het verhaal speelt zich af tussen de film uit 2009 en de aankomende film. Net als in die laatste film volg jij Kirk en Spock die verschillende locaties zullen gaan verkennen. Digital Extremes zit achter de game, welke we kennen van Dark Sector, BioShock en het begin dit jaar verschenen The Darkness II. Een studio die wel een aardige game kan neerzetten en dat lijkt Star Trek ook te gaan worden afleidend van de presentatie die we gezien hebben. Dit gebeurde allemaal met een 3D bril op en het zag er scherp en netjes uit. De demonstratie begon in het iconische schip de Enterprise. Zo zagen we het futuristische interieur en vanzelfsprekend de twee hoofdpersonages in beeld. Alles zat vol met details en je herkent de beide heren gelijk, want ze ogen precies zoals de personages in de film.

Daar is de non-parallelle coöp

De game draait net als in de laatste film om Spock en Kirk en zo kregen we ook gelijk een heel belangrijk aspect te zien van de game: coöp. De gehele campagne is in coöp speelbaar, maar het is niet zo opgezet dat je constant elkaars handje moet vasthouden. Nee, elke speler zal tijdens missies verschillende acties moeten uitvoeren en het kan voorkomen dat je elkaar enige tijd niet ziet. Op deze manier zul je niet continu op dezelfde locatie zijn, wat best interessant is en de coöp een stuk dynamischer maakt. Tijdens de demonstratie zagen we Kirk en Spock in de eerdergenoemde Enterprise en dit was meteen vanuit het coöperatieve gezichtsveld. Tijdens de presentatie zagen we beiden personages in beeld, zodat we goed konden zien hoe het idee achter de non-parallelle coöp werkte.

Men kreeg melding dat er op een planeet wat vreemds aan de hand was en zoals Star Trek beaamt gingen ze via het welbekende teleportatiesysteem richting het oppervlakte. En Scotty was daar ook weer present om alles in goede banen te leiden. Zijn stem wordt verzorgd door Simon Pegg, bekend van Shaun of the Dead en Paul. Tevens keren dezelfde acteurs uit de laatste film ook terug, zoals Zachary Quinto (Spock) en Chris Pine (Kirk). Qua stemmenwerk lijkt het wel in orde tot nu toe. In de demo klonken de stemmen gelijkwaardig als in de film met de afstandelijke Spock die vooral erg serieus te werk gaat. Hij is de man van de technische snufjes en dit was ook duidelijk terug te zien.

Die verrekte Gorn ook

Eenmaal aangekomen op de planeet gingen Spock en Kirk op onderzoek uit, want het was nog onbekend wat er precies aan de hand was. Ze vonden lijken en Spock toverde een apparaatje tevoorschijn, waarmee hij grondig kan scannen. Hiermee onderzocht hij diverse lijken om zo de doodsoorzaak vast te stellen en meer informatie te verkrijgen. Niet veel later kwamen ze erachter waardoor alle onrust was ontstaan. Het zijn de Gorn, waar bij fans van de serie zeker een belletje zal gaan rinkelen. Ze waren geland op de planeet en waarom, dat is een raadsel. Deze reptielachtige aliens zijn behoorlijk sterk en dragen geavanceerde wapens. In de demo schoten de Gorn er flink op los en toen kwam een ander aspect van de game onder de aandacht en dat was het cover-systeem. Door naar objecten toe te rennen gaan Kirk en Spock in cover en op het eerste oog heeft dit veel weg van de shooters, waar we dit vaker zien, zoals in Uncharted.

Echter leek het allemaal nog wat lomp te werken en kwamen de animaties bij het verplaatsen en het schieten nog wat houterig over. Het schieten zelf zag er actievol uit hoewel je natuurlijk geen geknal hoort van wapens van deze tijd. Ze gebruiken immers hypermoderne wapens die overkomen als grote lasers met de geluidseffecten van dien. Op een gegeven moment na wat shoot-outs waren Spock en Kirk buiten en werden ze aangevallen door een grote Gorn. Hij ramde alles op zijn weg kapot, maar wat hij deed was niet bepaald effectief. De beide personages moesten hem zien te ontwijken en opnieuw zagen we hier de matige animaties voorbij komen. Spock haalde vervolgens weer zijn apparaat tevoorschijn en ging de grote Gorn scannen.

Spock boven en Kirk beneden

Zo kwam hij er achter wat de zwakke plek van de vijand was. Hij kan dit dus ook op vijanden gebruiken, maar tevens om deuren en meer te hacken wat jij dan doet via een minigame. Eerder hadden we het al over die non-parallelle coöp gameplay. Tijdens de missie kwamen Spock en Kirk in een groot vuurgevecht terecht met de Gorn, waarbij ze de sterke wapens van hen oppakten om zo te ontsnappen. Echter bevond Spock zich totaal ergens anders dan Kirk namelijk boven en ver van hem vandaan. Dit terwijl de Gorn vol op Kirk aan het schieten waren. Spock moest vervolgens dekking geven van bovenaf, zodat Kirk kon ontsnappen door een deur te bereiken. Naast dat Spock met het scannen en Kirk die vaardigheden heeft met het schieten lijkt dit ook voor de nodige variatie te zorgen in de gameplay.

Voorlopige conclusie

De presentatie eindigde bij ons met een airstrike van de Enterprise die Spock had ingeroepen met zijn apparaat en ondanks dat gameplay er soms wat stroef uit zag was het verder zeer vermakelijk om te zien. Je ziet wel echt dat dit niet zomaar een filmgame wordt, want er is veel aan details in de game verwerkt. Grafisch is het niet echt verbazingwekkend, maar desondanks wel netjes te noemen. Toch is het wat lastig om hier een goed beeld van te krijgen, aangezien de presentatie in 3D was. Verder kwamen de omgevingen een beetje statisch over en de animaties oogde ietwat lomp, maar aan de andere kant is de game wel authentiek te noemen door het stemmenwerken van de bekende personages. De shoot-outs in combinatie met het cover-systeem waren actievol en vermakelijk, maar de echte variatie zit hem in de non-parallelle coöperatieve gameplay, wat een toffe feature is van de game.