Review: The Amazing Spider-Man – Een nieuwe Spider-Man film betekent ook een nieuwe Spider-Man game en al hebben filmgames een beroerde reputatie, toch blijven uitgevers het keer op keer proberen. Ditmaal is het Activision die weer eens een game produceert op basis van een film, al hebben ze hiervoor Beenox ingeschakeld. Beenox is de ontwikkelaar van eerder verschenen Spider-Man delen, dus zij weten wel enigszins wat ze met deze spinnenman aanmoeten. Is dat echter voldoende voor een goede game?

Kijk wel eerst even de film…

Games die gebaseerd zijn op films en dan het verhaal van de film volgen zijn er in overvloed en dat levert veelal erg beroerde titels op. Beenox kreeg met The Amazing Spider-Man de mogelijkheid om er een eigen interpretatie aan te geven en de game speelt zich dan ook af na de film. Mocht je een Spider-Man fan zijn, dan raden we je aan om eerst de film te kijken; anders weet je al min of meer hoe de film zal eindigen en dat is natuurlijk een beetje zonde.

Wil je de film nog gaan zien, dan raden we je aan om deze alinea eventjes te skippen, zodat hij niet gespoild wordt. In de game moet Spider-Man de wereld redden van fout gelopen acties van het bedrijf Oscorp. Aan het begin van de game geeft Gwen Stacy je een rondleiding door het bedrijf, waar de overgebleven mutanten reageren op Peter Parker, die daar in zijn gewone klofje rondwandelt. Al snel breekt de hel los, want de mutanten ontsnappen en infecteren de inwoners van Manhattan. Het is uiteraard aan Spider-Man om dit probleem op te lossen.

Slingeren tussen hoge flatgebouwen

Het verhaal dat deze game volgt is belangrijk voor de missies die je zult gaan spelen en hoewel het verhaal leuk in elkaar zit, wordt het nooit echt heel spectaculair. Toch is het goed verwerkt in de game en zul je het verhaal niet zonder enig plezier volgen. Dit verhaal brengt je naar vele verschillende locaties, waarbij jij zowel grote problemen als kleine problemen mag oplossen. In het begin van de game beperkt dit zich tot binnenlocaties, maar na een uurtje spelen vlieg jij als Spider-Man tussen hoge flatgebouwen door, wat toch elke keer weer een belevenis is.

Vooral het laag over de grond vliegen blijft een toffe aangelegenheid en het publiek dat je toevallig voorbij ziet vliegen schroomt niet om even je naam te roepen. Dit publiek kan overigens te maken krijgen met allerlei kleine misdaden, zoals een overval. Deze worden op je minimap aangegeven en als je daar zin en tijd voor hebt, dan kun je de inwoners van de stad eventjes helpen tussen je missies door. Daarnaast zijn er overal in de stad comics verstopt en deze kun je á la hidden packages gaan zoeken voor wat leuke extra’s. In dat opzicht is er voldoende te doen naast de hoofdmissies, maar als we eerlijk zijn hadden we de zijmissies na een paar keer wel gezien.

Het is vooral één oefening die zich continu herhaalt en dat is wat jammer. De missies zelf zijn daarentegen weer behoorlijk gevarieerd. Het ene moment sta je te vechten tegen een enorme robot die er op is uitgestuurd om mutanten te doden en jou ook voor één aanziet, het andere moment ben je in een gebouw bezig op zoek naar informatie of objecten. Dit brengt variatie in gameplay met zich mee. Als je bijvoorbeeld aan het vechten bent tegen de robot, dan kun je vrij rondslingeren om zijn aanvallen te ontwijken. Ben je echter in een gebouw aan het rondsluipen, dan zul je te maken krijgen met close combat.

Mengelmoes van martial arts en spinnenkrachten

Het vechtsysteem van de game is een mengelmoes van martial arts en spinnenkrachten. Zo kun je de vele vijanden die de game rijk is met de meest hachelijke moves omver gooien. Liggen ze versuft op de grond, dan kun je ze inwikkelen met spinnenrag en daarnaast kun je ook objecten in de omgeving gebruiken. Dit varieert van containers tot cola-automaten en het vechten verloopt bijzonder soepel. Spider-Man wisselt snel tussen vijanden en voert vele verschillende moves uit. Als je een beetje goed kan timen kun je bovendien inkomende aanvallen op een toffe manier ontwijken door een counter-aanval uit te voeren. Het vechtsysteem heeft niet heel veel om handen, maar het werkt en bovendien speelt het lekker.

Door vijanden en eindbazen af te maken krijg je ervaringspunten en deze kun je vervolgens weer spenderen aan upgrades voor verschillende persoonlijke eigenschappen van Spider-Man, zodat je gaandeweg steeds beter zult worden in bijvoorbeeld close combat. Als we even globaal de aspecten van deze game erbij pakken merk je dat er een goede variatie in de gameplay zit, toch ben je het na een aantal uren wel zat aan het worden. Ja, het werkt allemaal, maar op de één of andere manier komt het niet overal even goed uit de verf. De potentie zit er zeker in, maar wellicht is de game op de diverse aspecten net even te beperkt om het echt fantastisch te noemen. Een goede omschrijving is in feite dat het toch wat repetitief wordt op den duur en dat is wat jammer.

Audiovisueel

Wat betreft de audio hebben we niet veel op de game aan te merken. De muziek klinkt lekker en hetzelfde kan gezegd worden over de voice-acting. Dat is op zich een nette prestatie, want de filmcast is niet bij de game betrokken. Beenox heeft als oplossing dan ook een aantal ‘onbekende’ stemacteurs ingeschakeld en deze hebben hun werk prima gedaan, dus dat valt in goede aarde. Grafisch is de game lang niet slecht, maar om nu te zeggen dat we met een mooie game te maken hebben… Nee, het is grafisch behoorlijk matig en Beenox had er zeker meer uit kunnen halen, dus in dat opzicht is het wat jammer.

The Amazing Spider-Man komt een jaar na Spider-Man: Edge of Time, wat betekent dat Beenox slechts een jaar de tijd had om deze game te ontwikkelen. We zijn lang niet overal even positief over; met name de ietwat repetitieve gameplay en vrij matige graphics zijn een euvel. Maar in contrast met slechts een jaar ontwikkeltijd en een verder goed uitgewerkt free-roaming- en vechtsysteem mogen we niet klagen. Nee, het is geen absolute topper, maar als je op zoek bent naar een Spider-Man game, dan zit je met The Amazing Spider-Man helemaal goed. Een vermakelijke game; niets meer, niets minder.

• Vrij rondslingeren door de stad
  • Audio klinkt prima
  • Een vlot werkend vechtsysteem