Quantic Dream staat vooral bekend om zijn emotioneel geladen games. Titels als Fahrenheit en Heavy Rain schotelden spelers een verhaalgedreven en uiterst memorabele ervaring voor, zonder daarbij echt uit te blinken op vlak van gameplay – een aspect dat voor de meeste games van aanzienlijk groter belang is. Zo verbazingwekkend vinden we het dan ook niet dat CEO David Cage ook met Beyond: Two Souls gedecideerd mikt op emotie en daarbij het plezier van gamers bewust naar de achtergrond verwijst.

De man geeft dit dan ook zonder verpinken toe. In een recent interview met Edge beweerde Cage dat het plezier van gamers hem niet boeit. Hij wil hen iets unieks voorschotelen, iets waarvan ze pas bij het spelen beseffen dat ze het al erg lang willen. Cage wil vooral dat Beyond: Two Souls verrassend uithaalt; gamers moeten een emotionele reis beleven en zich meer dan ooit tevoren identificeren met de protagonist van een videogame. Te ambitieus? Dat zal de toekomst moeten uitwijzen.

“My goal is to surprise people, to give them something they want without knowing they want it. I want to create an emotional journey, a unique experience.”

“I am not interested in giving them ‘fun’, I want to give them meaning; I don’t want to challenge their thumbs, I want to challenge their minds.”

“Maybe this is irrelevant or just overly ambitious. Maybe this is not what most people out there actually want. But this is the goal I set myself with Beyond: to create something different.”