Review: LittleBigPlanet Vita – Het heeft niet lang geduurd of Sackboy heeft ook besloten zijn gezicht te laten zien op de PS Vita. LittleBigPlanet is natuurlijk een hele sterke franchise en mits goed uitgewerkt, een hele grote aanwinst voor de PS Vita. De game werd ontwikkeld door Tarsier studios en moet de gehele Sackboy-ervaring naar de PS Vita brengen. Of ze dit gelukt is? Daar ga je achter komen door het lezen van deze review.

Welkom in de wondere wereld van LittleBigPlanet

LittleBigPlanet is een ontzettend creatieve franchise en wie ooit op het idee is gekomen om zo’n type game te maken verdient echt een dikke pluim. Zowel LittleBigPlanet als LittleBigPlanet 2 op de PS3 waren een waar succes en terecht, het waren namelijk geweldige games. Nu komt er binnenkort ook nog een LittleBigPlanet karting game aan voor de PS3, maar eerst is het de beurt aan LittleBigPlanet Vita.

Het is alweer een tijd geleden dat LittleBigPlanet 2 uitkwam voor de PS3, namelijk begin 2011. Het begon dus al wel weer bij mij te prikkelen om weer met de Sackboy aan de slag te gaan. Meteen ben ik de verhaalmodus ingedoken en werd me uitgelegd hoe de game precies in elkaar steekt. Je wordt op een leuke manier wegwijs gemaakt binnen de wondere wereld van LittleBigPlanet en leert de kneepjes van het vak, of in dit geval gameplay.

Meteen bij de uitleg is het al duidelijk dat je echt een volwaardige LittleBigPlanet game in handen hebt. De game voelt afgemaakt en gepolijst, er is veel aandacht gestoken in de levels en er is nog een leuk verhaallijn aan vastgeplakt ook. Het bewegen met de sackboy gaat soepel en het hebben van twee analoge sticks zorgt ervoor dat je niet eens door hebt of je nu op een PS3 of handheld speelt.

Implementatie unieke PS Vita features

De PS Vita kan natuurlijk meer dan alleen registreren welke knopjes de speler indrukt. Zo is er een aanraakgevoelige achterkant, touchscreen en een tilt-functie. Zonder dat het geforceerd aanvoelt maakt de game gebruik van alle drie de de features. Zo gebruik je het touchscreen om elementen in  beweging te brengen door te schuiven of simpelweg even aan te raken. Het scherm reageert responsief en het voegde op vele momenten daadwerkelijk wat toe aan de gameplay.

De aanraakgevoelige achterkant van de PS Vita kan gebruikt worden om dingen naar buiten toe te schuiven. Stel een plank zit als het ware in de muur gedrukt, dan kun je met je vinger deze van achteren een tikje geven om deze uit te laten schuiven. Door middel van een soort cursor op het scherm wordt aangegeven waar je vinger zich bevindt aan de achterkant van de PS Vita. Ook dit onderdeel was goed uitgewerkt en voelde niet geforceerd, zoals je soms bij andere games hebt.

De tilt functie wordt vooral gebruikt als je bijvoorbeeld aan een soort van kabelbaan hangt. Het was dan de bedoeling dat je de PS Vita naar links of rechts beweegt door de Sackboy over je scherm te laten slingeren. Je Sackboy houdt zich dan natuurlijk stevig vast aan het desbetreffende element, verder werd er vrij weinig met de tilt-functie gedaan.

Grafisch behoorlijk sterk

De PS Vita blijft natuurlijk een handheld en op grafisch gebied moet je niet verwachten dat je PS3-beelden te zien krijgt. LittleBigPlanet Vita daarentegen komt er toch wel akelig dichtbij in de buurt. Levels zijn behoorlijk gedetailleerd en er gebeurd toch wel regelmatig een heleboel dingen op het scherm zonder framedrops. Wel hangt er een beetje een soort ‘blur’ over de game heen, maar dit is niet heel overdreven. Qua anti-aliasing valt er niets op aan te merken, alles is smooth en dit komt ook een beetje door de blur. De kleuren ogen soms alleen wel wat flets, dit had wel wat meer contrast mogen hebben.

Alle features van dien

LittleBigPlanet zou LittleBigPlanet niet zijn als er geen online features in zaten waar onder andere levels gedeeld kunnen worden. Net als met de console versie van de game is het ook met de PS Vita versie mogelijk om je eigen level te maken. Je verzamelt je voorwerpen en stickers onder andere in de verhaalmodus om hier vervolgens een level mee te kunnen maken. Het maken van een level gaat eigenlijk net als op de console, je hebt alle tools en mogelijkheden die je ook in LittleBigPlanet 2 had. Hierbij komen ook de touch features weer om de hoek kijken en zoals in de rest van de game werkt het hier prima.

Online is het ook weer gewoon mogelijk om levels te publiceren en die van anderen te spelen. De servers zijn nog maar net online en er staat al een hoop leuks op je te wachten. Zo heb ik al levels gezien waar mensen de populaire muziekclip van de Koreaanse rapartiest PSY met Gangnam Style helemaal nabouwen. Mensen zijn creatief, vooral als het om LittleBigPlanet gaat en het is mooi om te zien dat dit ook op de PS Vita gewoon weer doorgaat.

Om je alvast te laten zien wat er allemaal mogelijk is qua bouwsels in LittleBigPlanet Vita zit er ook een ‘Arcade’ in de game. Hier valt meteen op hoe complex je te werk kunt gaan en wat er wel niet mogelijk is met deze game. Het is moeilijk om te geloven dat dit mogelijk is met LittleBigPlanet Vita, het lijkt namelijk niet eens meer op LittleBigPlanet. Je krijgt gewoon compleet andere games dankzij de level-editor en dat is toch echt wel bijzonder te noemen.

Heb je een PS Vita? Dan moet je LittleBigPlanet aanschaffen. Deze game is zo divers en leuk om te doen dat je deze absoluut niet mag missen. Het speelt fantastisch, het is af, het is een volledige LittleBigPlanet en het deze game presteert ver boven mijn verwachtingen. De game ziet er ook nog eens heel mooi uit voor een handheld titel op een paar kleine grafische glitches na. Al met al is er geen enkele reden om deze game te laten liggen en we kunnen dan ook niets anders concluderen dan dat dit een heuse must-have is!

• Volwaardige LittleBigPlanet game
  • Grafisch dik in orde
  • Maakt op een leuke manier gebruik van de unieke PS Vita features