Review: DanceStar Party Hits – Op de PlayStation 2 werd de SingStar franchise geïntroduceerd als een franchise die de wat meer casual gamer moest bedienen. Na tig succesvolle delen en de overstap naar de PlayStation 3 bleef de franchise voortbestaan en met de introductie van de PlayStation Move verscheen daar na een jaar de game DanceStar Party: een verlengstuk binnen het aanbod van casual games van Sony, maar dan gericht op dansen – de PlayStation Move leent zich hier immers prima voor.

Lekker dansen voor de televisie

DanceStar Party was eind vorig jaar een prima game als je het niet zo nauw neemt met prachtige graphics, diepgaande gameplay en meer. Het was een game die vooral scoorde op een avondje met vrienden en dit jaar zien we daar een vervolg op in de vorm van DanceStar Party Hits. Wij stapten weer in onze dansschoenen en gingen voor de televisie lekker staan dansen. Niet altijd met evenveel succes – we zijn immers niet de beste dansers – maar wel met de grootste lol en laat dat nu net het belangrijkste zijn van DanceStar Party Hits.

DanceStar Party Hits bevat een soundtrack inclusief clip van maar liefst 40 nummers. Het grote deel is niet direct recent, maar het zijn wel allemaal tracks die iedereen kent. Zo varieert de soundtrack van Lady Gaga tot Cheryl Cole en van DJ Fresh tot The Beach Boys. Het zijn vooral tracks die lekker vlot zijn en zich prima lenen om op te dansen. Dit alles is natuurlijk compleet met de officiële clip, wat de game op het gebied van audio en visuele insteek meer dan in orde maakt. Vanzelfsprekend hoef je geen spectaculaire graphics te verwachten, maar de algehele invulling van het menu en andere visuele kenmerken is netjes en erg efficiënt te noemen, wat betekent dat je als pro en leek direct zonder al te veel moeite aan de slag kunt.

De bekende DanceStar aspecten komen ook nu weer terug

Dit direct aan de slag kunnen kan middels de zogenaamde ‘dance now’ modus. Je kiest een nummer en binnen enkele seconden ben je volop aan het dansen. Dit dansen gaat met een PlayStation Move in je hand en je moet in feite elke beweging nadoen die op het scherm verschijnt. Hoe meer goede bewegingen je achter elkaar uitvoert, des te hoger je score oploopt en je uiteindelijke doel is natuurlijk de beste score neerzetten. Deze kun je vanzelfsprekend weer online delen, tevens met je optreden, welke gedurende het nummer via de PlayStation Eye wordt opgenomen.

In dat opzicht is er weinig nieuws onder de zon en net zoals vorig jaar speelt de game op identieke wijze, al viel ons wel op dat de registratie van de PlayStation Move niet altijd even nauwkeurig is. Beetje vervelend als je net bezig bent met een goede routine die vervolgens abrupt wordt afgebroken door de soms matige registratie. Dit komt echter weinig voor, zodat je er in feite niet echt heel veel last van zal ondervinden. Hetzelfde kan gezegd worden over de registratie van zang, welke ook lang niet altijd even vlot werkt en dat zijn twee minpunten die best jammer zijn, maar gelukkig biedt de game voldoende tegengewicht.

Creëer je eigen routine

De ‘dance now’ optie is een simpele drop-in modus waarin je binnen no-time aan de slag kunt met alle tracks die de game rijk is. Ben je echter een creatieve speler, dan kun je ook per nummer je eigen routine in elkaar zetten. Door zelf te dansen op een bepaald nummer zal de PlayStation Eye alle bewegingen vastleggen en als je eenmaal klaar bent, dan kun je de desbetreffende routine gaan dansen. Een leuke extra die de game wellicht wat langer interessant zal houden. Hetzelfde geldt voor andere modi die de game rijk is. Zo kun je ook in een party met meerdere mensen gaan dansen om zo uiteindelijk te zien wie de beste danser is. Een ideale modus voor een avond met vrienden.

Ben je naast een fervente danser ook een fanatieke persoon die let op de calorieën, dan kun je aan de slag in de zogenaamde ‘workout’ modus. Hierin krijg je tijdens het dansen van een aantal tracks te zien hoeveel calorieën je verbrand hebt. Het is misschien wat overbodig, maar als je een beetje effectief te werk wilt gaan aangaande calorieën verbranden is DanceStar Party Hits per definitie een betere keuze dan het misbaksel Adidas miCoach. Goed, we dwalen een beetje af. Het mag duidelijk zijn dat de game vooral voortborduurt op het basisgegeven van de game die vorig jaar verscheen. Het bevat een nieuwe soundtrack, bestaande en bekende modi en het is een ideale game voor een gezellige avond.

In dat opzicht slaagt de game met vlag en wimpel om als partygame aangemerkt te worden. Wel is het jammer om weinig echt daadwerkelijke vernieuwingen te zien en dat de registratie van de zang en bewegingen zo nu en dan wat minder vlot werkt, maar los daarvan valt er weinig aan DanceStar Party Hits op te merken. Het is leuk, werkt soepel, het menu is overzichtelijk, de soundtrack is fijn en het bevat alles om je geregeld mee te vermaken, met name in combinatie met vrienden. Natuurlijk is DanceStar Party Hits lang niet voor iedereen, maar als je het voorgaande deel erg leuk vond, dan is dit een prima nieuw deel om mee aan de slag te gaan.

• Gevarieerde soundtrack
  • Ideaal voor een avondje met vrienden
  • Efficiënt menu