In een game zo groot als Skyrim kan het ook niet anders zijn dan dat er bugs en glitches in zitten. Zo’n anderhalf jaar na de release was er nog steeds her en der wat problematiek omtrent gameplay. Bethesda blijft hoe dan ook keurig de game ondersteunen, vooral nu er nogal wat downloadbare content aan de toch al zo enorme game is toegevoegd.
Deze maand gaat aan de bekende problemen grotendeels een einde komen, want patch 1.9 zit eraan te komen en zal eind deze maand menig kreukels gladstrijken – ook in de PS3 versie. Daarnaast zullen er nieuwe toevoegingen in de game verwerkt zitten nadat je voorzien bent van de update. Alle patchnotes die zijn vrijgegeven door Bethesda kun je hieronder in het Nederlands terugvinden.
Nieuwe features
- Nieuwe moeilijkheidsgraad: ‘Legendary’
- Legendary Skills worden mogelijk: Skills van 100 kunnen Legendarisch gemaakt worden. Dit reset de skill naar 15 en zet de Perks terug. Dit verwijdert effectief de algemene level cap (een soort Prestige Mode)
Algemene bug fixes
- Algemene geheugen- en stabiliteitsverbeteringen aangebracht
- Companions zullen betere wapens en armor gebruiken als deze voor handen is
- Beschermde companions kunnen niet meer vergiftigd raken en doodgaan
- Ashopen van NPC’s zullen goed verdwijnen na een wederopstanding
- NPC’s en vijanden respawnen weer zoals gewoonlijk, voornamelijk na ‘fast travel’
- De game zal niet meer crashen wanneer je de ‘Dark Brotherhood Sanctuary’ in loopt
- De game zal niet meer crashen als je een huis binnen loopt wat van jou is
- De ‘white phial’ zal niet langer gebruikt worden wanneer je deze aan een volger schenkt
- ‘Thieves Guild caches’ zijn nu geactiveerd in de geschikte steden
- Followers raken niet meer overbelast door het veelvuldig opnieuw aannemen
- Bewakers zullen niet meer je cel openen na het gebruik van een shout
- De hiervoor bestemde NPC’s zullen je altijd ‘master level’ spells verkopen
- De bug waardoor containers verdwenen in je eigen huis na een upgrade zal niet meer voor komen
- De afgesloten deur naar Proudshire Manor kan nu te allen tijden ontgrendeld worden door de juiste sleutel
- De ‘Nord Hero Bow’ kan nu verbeterd worden
- De buff ‘Lovers Comfort’ zal nu altijd goed toegepast worden
- Draken kunnen niet meer verschijnen in ‘The Mind of a Madman’ realm
- Je kunt niet meer vast komen te zitten in Japhet’s Folly
- Arngeir zal je nu altijd Worldwind Sprint leren
- Gharol kan nu naar behoren trainen tot level 75 bereikt is
- Gerekruteerde Blades beschikken nu over de juiste dialoog wanneer ze in Sky Haven Temple zijn
- Wanneer je naar Thalmor Embassy reist met companions aan je zijde, zijn alle bekende problemen aangepakt
- De klapdeuren in Volunruud komen niet meer vast te zitten waardoor je bepaalde gebieden niet kunt bereiken
- De ‘Imperial Light Armor’ kan nu zelf vervaardigd worden
- Partijen die een wederopstanding hebben doorstaan door de ‘Ritual Stone’ kracht zullen nu altijd juist respawnen
- De Palace of Kings heeft nu ook bewakers die de bovenste verdiepingen patrouilleren
- Wanneer je een weerwolf bent zal het percentage van de weerwolf loadingscreens verminderd zijn
- Wanneer je een ongelezen ‘Oghma Infinium’ op een boekenplank in je huis plaatst zal je dit boek niet nogmaals kunnen gebruiken
- De dialoog prioriteiten zijn dusdanig bijgesteld dat je een grotere kans hebt meer combat dialoog te horen van specifieke NPC vijanden
- Valschade is aangepast op hoge moeilijkheidsgraden
- Slechte botsingen van rommelobjecten (zoals Ruined Books) aangepast
- Koeriers zullen niet meer verschijnen in hun Adam en Eva kostuum (naakt, met slechts een hoed als bedekking)
Perk fixes
- De ‘Ebony Blade’ zal alleen nog maar verbeterd worden door ‘Two Handed’ perks
- Kooplui krijgen nu aanvullend goud in combinatie met de ‘Investor perk’
- De ‘Purity Perk’ kan nu lost van de ‘Experimenter perk’ worden gebruikt
- De ‘Dragon Infusion’ perk werkt nu goed samen met ‘Esbern’s Potion’
- De ‘Ancient Knowledge’ perk zal nu altijd juist berekend worden
- De ‘Matching Set’ perk werkt nu goed met alle soorten armor
- De ‘Custom Fit’ perk werkt nu goed met alle soorten armor
Quest fixes
- Spelers kunnen tijdens de quest “The Throat of the World” de ‘Clear Skies’-shout voortaan altijd leren
- Tijdens de quest “Alduins Bane” is het niet meer mogelijk dat Alduin ineens onzichtbaar wordt
- Je kunt niet meer vast komen te zitten in Night Mother’s kist tijdens de quest “Death Incarnate”
- De game zal niet meer crashen wanneer je de game wil saven tijdens de quest “Walking Nightmare”
- Als je in gevecht bent met Eorlund Gray-Mane kun je nu ook gewoon de quest “Glory of the Undead” opstarten
- Als je Aela trouwt, zal de quest “Totem of Hircine” meteen beschikbaar zijn
- Ongebruikte ‘Briar Hearts’ kunnen weggegooid worden nadat je de quest “The White Phial” hebt voltooid
- Het aflossen van een misdaad tegen de Companions, welke daarna de speler belette om Companion quests op te starten, zal niet meer voorkomen
- ‘Gragslane cave’ zal nu goed resetten wanneer je een quest krijgt om deze volledig te ontdoen van vijanden
- Het doel van een bounty quest zal, na voltooiing, op de juiste manier verdwijnen
- ‘Gallus’ Encoded Journal’ is geen quest item meer na de voltooiing van de ‘Thieves Guild’
- In de quest “No Stone Unturned” zal Vex nu ook ‘Unusual Gems’ aannemen als je die al verzameld hebt alvorens je de quest opstart
- ‘Vekel the Man’ zal nu een beloning geven als je de quest “Toying with the Dead’ hebt afgerond
- Gestolen objecten kunnen nu altijd ingeleverd worden tijdens de quest “The Litany or Larceny”
- Als je ‘Kynesgrove’ binnenrijdt te paard zal dit de quest “A Blade in the Dark” niet meer belemmeren
- Eenzelfde radiant quest ontvangen van Jarl zal niet meer voor komen
- Er zal geen conflict meer ontstaan als je Driftsgade Sanctuary ontdoet van vijanden alvorens je de quest “Trouble in Skyrim” opstart
- Quest NPC’s zullen niet meer vast komen te zitten of omlopen wanneer ze naar een quest locatie gaan
- Tijdens het begin van de quest “Diplomatic Immunity” zul je geen problemen meer ondervinden met de besturing net buiten Thalmor Embassy
- Je zal niet meer ten onrechte worden aangevallen als weerwolf zijnde tijdens de quest “Ill Met By Moonlight”
- Het probleem waar je geen woord kon leren nadat je enkele dagen weg bent geweest tijdens de quest “The Way of the Voice” zal zich
- Ook als je ‘Frostmere Crypt’ vanaf het noorden benaderd zal de quest “The Pale Lady” goed opgestart worden
- De bug waarbij je niet tegen Atub kon praten om de quest “The Cursed Tribe” te beginnen is aangepakt
- Een probleem waarbij Sinding doodgaat voordat de quest “Ill met by Moonlight” is begonnen
- Problemen tijdens het bezoek aan Karthspire alvorens de quest “Alduin’s Wall” opgestart is, verholpen
- Aanvallen van draken verminderd na het gebruik van fast travel, na het voltooien van de main quest
- Een drakenaanval kan niet meer gebeuren tijdens de quest “Battle for Whiterun”
- Pantea’s Flute zal niet langer een quest item zijn na het voltooien van de quest “Pantea’s Flute”
- Tijdens de quest “Vald’s Dept” zal Vald nu altijd het goede level zijn
- Vilkas zal nu altijd de juiste groet geven wanneer je de quest “Battle for Whiterun” hebt volbracht
- Als een NPC doodgaat door in een berenval te lopen tijdens de quest “Time of My Need” zal dit je voortgang niet belemmeren
- Als je boeken vindt voor de quest “Fetch me that Book”, voor je de desbetreffende quest op hebt gestart, worden deze na aanvang toch goed herkend als quest items
- Zeldzaam probleem, waarbij een verkeerde dungeon als locatie werd aangegeven tijdens de quest “Totems of Hircine”, aangepakt
- Problemen tijdens het bezoek aan Karthspire alvorens de quest “Alduin’s Wall” opgestart is, verholpen
- Aanvallen van draken verminderd na het gebruik van fast travel, na het voltooien van de main quest
Woow zeer mooie lijst, janmer van die oghma infinium glitch. Vond die best wel grappig.
Als alles echt zo goed verholpen word ga ik misschien wel die DLC kopen
Maar goed dat die Ognum Infinium glitch weg is. Maakte best veel mensen lui om te levelen.
wow, na meer dan een dik jaar zou de game dan bijna bugfree zijn. go bethesda…
Hopelijk nemen ze al deze ervaring mee naar de volgende Elder Scrolls (niet online) game op de PlayStation 4.
Nu ik deze lijst lees zou ik willen dat ik de game pas hierna had gekocht. Dus misschien de volgende keer gewoon erg lang wachten met het kopen van Bethesda games zodat ze eerst de bugs er wat uit kunnen halen.
Skyrim…. Hmmm ff denken.
Oja dat is die spel dat je al die duitsers moet afknallen!!.. Ohw wacht nee dat is wolfenstein.. Hmm weet even niet meer.
Kwam wel tegelijk uit met wolfenstein toch?.
@83.134.11.xxx:
Beter laat dan nooit. 😉
De hele lijst ziet er goed uit.
Toch tof dat Bethesda er tijd en moeite in steekt.
Zie ik de meeste studio’s niet zo snel doen.
@Wintermute: Precies, beter laat dan nooit 😀
Ik zie nu toevallig dit staan: “Wanneer je een ongelezen ‘Oghma Infinium’ op een boekenplank in je huis plaatst zal je dit boek niet nogmaals kunnen gebruiken”. Want ik heb iets van 7 van die boeken bij me, allemaal gelezen, maar ik mag zie niet op een bookshelf plaatsen. Irritant gewicht dat je meesleurt.. Zelfde geldt voor de ES die je bij DawnGuard ontvangt, maar ik ook nog niet opbergen. Ik vermoed dat dit eerder komt omdat ik het verhaallijn nog niet heb uitgespeeld.
Beste lijst misschien pak ik hem nu weer op. Mits die glitch verwijderd is dat je game vastliep is je onderwater keek…
@Piet-Piraat: Ze hebben ook aan de algemene stabiliteit gewerkt, dat lijkt ten opzichten van hoe het eerst was echt een grote verbetering te zijn. Laat het ons tegen die tijd anders even weten, ik ben erg benieuwd namelijk.
Game of the Year editie gelijk voor de PS4 zonder bugs misschien een idee 😉
Flaming_Kaiser
Game of the Year editie gelijk voor de PlayStation 4 zonder bugs misschien een idee
meschien Skyrim 2 naar de PC en x720 en dan wordt het The Elder Scrolls V Skyrim 2 : Game of the Year editie voor de PlayStation 4 dat is beter.