Topic: Multiplayer EA-games voortaan achter slot

13 mei 2010om 11:27
[b]Multiplayer EA-games voortaan achter slot[/b]

In de toekomst zal het multiplayer-gedeelte van games van ontwikkelaar Electronic Arts achter een slot zitten. Mensen die de game nieuw in de winkel kopen, krijgen een code om het te ontsluiten. Zij die het spel tweedehands kopen, moeten extra betalen.

Het eerste spel dat van deze constructie gebruikmaakt, is de nieuwe Tiger Woods-golfgame. Kopers van een tweedehandsversie moeten ongeveer 10 euro betalen om de online multiplayer-mogelijkheden te kunnen gebruiken.

EA wil hiermee gamers stimuleren om hun spellen nieuw aan te schaffen. De gamesindustrie heeft – voornamelijk in de Verenigde Staten – veel last van tweedehandsverkopen. Gamewinkel GameStop koopt tweedehands titels vaak voor een zeer laag bedrag in, om ze voor bijna nieuwprijs te verkopen. Hiervan ziet de uitgever echter geen cent.

Daarbij is het ook een manier om zelfs aan illegaal gekopieerde versies wat te verdienen. Piraten zullen ook de multiplayerupgrade moeten downloaden.

[b]Update:[/b] Electronic Arts Nederland heeft tegenover InsideGamer bevestigd dat de Online Pass ook naar Nederland komt en voor het eerst gebruikt gaat worden bij Tiger Woods PGA Tour 11 als testcase. De code kost, als je hem moet aanschaffen omdat je een tweedehands game hebt en online wilt spelen, 800 Microsoft Points op Xbox Live of acht euro op het PlayStation Network. De andere platformen (zoals Wii en PC) krijgen nog niet te maken met de online code. Als de Online Pass goed blijkt te werken, zal deze ook bij andere games gebruikt gaan worden.

Met de Online Pass wil Electronic Arts naar eigen zeggen proberen hun business model gezond te houden, aangezien deze door de tweedehands markt en piraterij onder druk is komen te staan. Ze zien de onlinemogelijkheden als een stukje service en de game als product. Als je een game dus tweedehands koopt, krijg je enkel een product en voor de extra (online)service betaal je.

[i][url=”http://www.telegraaf.nl/digitaal/games/6707067/__Multiplayer_EA-games_voortaan_achter_slot__.html?sn=games”]Bron: Telegraaf[/url] [/i]

15 reacties

1. User  avatar
    3388 XP

Dat is echt gaar! Als mensen 2e hands games kopen dan heeft EA daar toch al geld aan verdient? Want een 2e hands game moet ooit een keertje nieuw zijn gekocht. Ik vind dit echt idioot, ik ben zelf best wel van het ruilen van games en vindt dit echt nergens op slaan! Stelletje uitbuiters zijn het!

0
  2. User  avatar
    146 XP

slaat inderdaad nergens op nog even en we kunnen voor we online willen gaan betalen als bij xbox 😉

0
  3. User  avatar
    2574 XP

[quote]Dat is echt gaar! Als mensen 2e hands games kopen dan heeft EA daar toch al geld aan verdient? Want een 2e hands game moet ooit een keertje nieuw zijn gekocht. Ik vind dit echt idioot, ik ben zelf best wel van het ruilen van games en vindt dit echt nergens op slaan! Stelletje uitbuiters zijn het![/quote]

[quote]slaat inderdaad nergens op nog even en we kunnen voor we online willen gaan betalen als bij xbox ;)[/quote]

volgens mij is dit de beste oplossing die ze hebben kunnen verzinnen!
    want bard als jij een game 2de hands koopt dan ziet ea daar geen geld van of wel?
    ze hadden ook kunnen doen dat iedereen voor online moet betalen.
    dit lijkt mij een veel slimmere oplossing!

0
  4. User  avatar
    1377 XP

[quote]volgens mij is dit de beste oplossing die ze hebben kunnen verzinnen!
    want bard als jij een game 2de hands koopt dan ziet ea daar geen geld van of wel?
    [/quote]

Nee, dan ziet EA daar geen geld van en dat is ook logisch. Ze gaan namelijk nu 2 keer geld vangen voor 1 product. Belachelijk.

0
  5. User  avatar
    571 XP

[QUOTE]Daarbij is het ook een manier om zelfs aan illegaal gekopieerde versies wat te verdienen. Piraten zullen ook de multiplayerupgrade moeten downloaden.[/quote]

[QUOTE]De andere platformen (zoals Wii en PC) krijgen nog niet te maken met de online code. Als de Online Pass goed blijkt te werken, zal deze ook bij andere games gebruikt gaan worden.[/quote]

Wacht eens! Op de pc worden wel de meest (illegaal gedownloade) games gespeeld! Waarom doen ze het dan niet eerst op de pc en later als het goed uitpakt (lijkt me sterk) op de consoles.

Ik snap niet dat ze het ook in Nederland invoeren. We betalen ons scheel aan games, terwijl de games in Engeland stukken goedkoper zijn.

0
  6. User  avatar
    205 XP

omdat het op de pc toch wel weer gehacked word 😀

0
  7. User  avatar
    647 XP

Leuke poging… dat je games mag ruilen, verkopen mogen ze maar accepteren… alsof ze niet genoeg winst boeken (als dat niet gebeurt dan zuigt het spel gewoon, as simple as that)

0
  8. User  avatar
    3343 XP

Inderdaad, ze verdienen nu twee keer aan één spel! Dit kan ik echt niet waarderen.

0
  9. User  avatar
    240 XP

Dit slaat echt alles, voor de 360 gebruikers nog meer zelfs, die betalen al voor live en zouden dit nu ook bij moeten kopen. Ze halen hun winst toch wel, want als een game goed is word hij niet zo snel geruild of doorverkocht. Het probleem ligt bij hunzelf. En dan zul je zien, dan betaal je ervoor en 2 jaar later halen ze de stekker uit de server zoals EA dat wel vaker doet.
    Oplichters!

0
  10. User  avatar
    643 XP

Ik zie 1 voordeel of nadeel, te zien hoe je het bekijkt. Ze mogen geen multiplayer trophies meer in de game stoppen

0
  11. User  avatar
    420 XP

Adieu FIFA 🙂

0
  12. User  avatar
    81 XP

Je moet ze dan gewoon boycotten, geen EA games meer kopen.

0
  13. User  avatar
    571 XP

[quote]Ik zie 1 voordeel of nadeel, te zien hoe je het bekijkt. Ze mogen geen multiplayer trophies meer in de game stoppen[/quote]

Ik zie het als een voordeel, want als je kijke naar lotr. Daar hebben ze de multiplayer mogelijkheid geschrapt en nu is de platina onmogelijk te halen (tenminste dat wordt gezegd, ben zelf nog niet zover met lotr) :mellow:

0
  14. User  avatar
    3388 XP

[quote]volgens mij is dit de beste oplossing die ze hebben kunnen verzinnen!
    ze hadden ook kunnen doen dat iedereen voor online moet betalen.
    dit lijkt mij een veel slimmere oplossing![/quote]

Als ik een 2e hands game koop heeft EA er al geld aan verdient van de eerste koper en als de eerste koper het spel verkoopt dan heeft de eerste koper het spel toch niet meer? Dan heeft EA ook niet meer spelers op de server want er is geen spel bijgekomen alleen van eigenaar gewisseld. Wat Selec1 net zegt ze vangen dan voor 1 game 2x geld…… beetje idioot

0
  15. User  avatar
    571 XP

EA wil geld verdienen, omdat jij gebruik maakt van de online mogelijkheden. Op zich vind ik dit wel een goede manier om piraterij tegen te gaan. Als jij dan een nieuwe game koopt dan zit de online mogelijkheid er al inbegrepen. Iemand die dat spel dan weer van je overkoopt moet daarnaast ook nog geld betalen aan EA om gebruik te maken van de online mogelijkheid.

0