Topic: Downloadable Content Dieptepunt (Column)

27 mei 2010om 21:26
[b]Downloadable content[/b]. Soms is het een uitbreiding die we maar al te graag ontvangen. Soms is het een verfrissend nieuw spel voor een relatief lage prijs, die niet in de winkel uit komt. En vaak is het pure uitmelkerij, content die al op de schijf staat waar je los voor moet betalen. Neem Alan Wake voor de 360 (Geniaal trouwens, sorry PS fanboys). De game was tot het einde spannend. Precies zoals ik schreef, tot het einde. Want de climax is een ware nachtmerrie. Het einde is duidelijk, sort of, maar min of meer is het nog steeds open. En daar komt onze DLC om de hoek kijken. Als je namelijk wilt weten hoe het verder afloopt, dan moet je nog een extra eurotje of tien neerleggen voor een uur of twee extra gameplay. Of neem Heavy Rain, een extra episode… Waar je totaal een kwartier mee bezig bent.

Maar dat is nog niks bij het uitmelkerij hoogtepunt (lees: dieptepunt) waarom ik deze column eigenlijk schrijf. Deze maand zijn namelijk een aantal topgames uitgekomen, waaronder Skate 3 en UFC 2010 (morgen). En wat schept mijn verbazing? Als je deze games online wilt spelen zul je eerst voor 5 euro een key moeten downloaden om de online modi te ontgrendelen. Wat? Ik koop een game in de winkel, waar achterop staat met vernieuwde online trainingskampen en dergelijke, en ik moet extra betalen als ik dat wil doen? Het is niet zo dat de game in de winkel er goedkoper door is, de prijs is hetzelfde gebleven. Dit kan toch niet? Het liefst zou ik die games willen boycotten, (althans online) maar de nieuwe functies zijn zo tof, dat niemand dat zal doen. Maar het gaat verder. Want wat als Sony/PlayStation ook aan een abbonementsdienst verbonden aan PSN wil beginnen (ala Xbox Live Gold)? Dat betekent dus dat je eerst maandelijks betaalt om online te mogen spelen, en daarop nog per spel extra moeten betalen om online te kunnen spelen. Dat is toch belachelijk?

En de voornaamste reden van deze nieuwe ontwikkeling is het tweedehands verkopen van games. Uitgevers verdienen er namelijk natuurlijk niks op als iemand een game tweedehands koopt. Dus als je dan je tweedehandse game online wilt spelen, zul je alsnog iets moeten betalen aan de uitgever. (Key voor Online is maar voor één console). Maar geef de koper ongelijk? Waarom zou je 65 euro voor een game neerleggen, als je voor 30 hetzelfde kan krijgen maar dan zonder plastic verpakking er nog omheen. En als je dan een game tweedehands koopt, en dan 5 euro extra moet neertellen om online te spelen, tot daar aan toe. Maar dat mensen die hun game wel netjes in de winkel kopen daarop word afgerekend, is te gek voor worden. Er zijn ook games aangekondigd die dat op deze manier doen, één code bij de game, en als je het als tweede bezitter ook wil dan moet je extra betalen. (VIP Packs BC2, Anyone?) Dus kom op uitgevers, werk eerst je systeem goed uit. Ook moet ik zeggen dat ik sommige dlc wel waardeer, zoals aantal nieuwe maps en wapens. Het is maar net wat je leuk vind, maar ik neem aan dat niemand voor online toegankelijkheid wil betalen. Ode aan Rockstar’s GTA IV: Episodes of Liberty City die lieten zien wat echte DLC eigenlijk inhoud. Twee dikke standalone verhalen, die toch nog op de hoofdgame gebasseerd zijn. (Verhaal dat kruist) En niet een deel verhaal weg laten, niet content op de disc zetten voor later, nee. Gewoon een volledige game op de markt brengen, en online dat kan en mag je wanneer je wilt. En ben je nog niet klaar met de game? Dan kan je twee extra verhalen kopen, die net zo groots en geweldig zijn als de echte game. En zo hoort het.

Door: Bernd D.
Voor: PS3-Sense.nl

[img]http://news.gotgame.com/wp-content/uploads/2008/09/shirt_0034.gif[/img]

13 reacties

1. User  avatar
    1377 XP

Mooie column! Ik ben het niet helemaal met je eens met wat betreft DLC die al op de disc staat. Het is natuurlijk alleen genaaid wanneer ontwikkelaars bewust dingen uit het origineel laten.

0
  2. User  avatar
    495 XP

mooi geschreven! ben het volkomen met je eens! 😉

0
  3. User  avatar
    1191 XP

Het heeft geen zin om hier tegen in te gaan, EA(is toch van UFC?) is gewoon te machtig, net zoals toen iedereen zei dat ze de uitbreiding van Modern Warfare 2 niet gingen kopen? ha, het is de snelstverkopende dlc op het Psn! Natuurlijk is het vervelend en uitmelkerij, de grote bedrijven maken gewoon misbruik van hun macht.

Zoals Plato zei in God of War: The measure of man is what he does with power. Ha, in dit geval is EA dan een onwijze eikel:P

0
  4. User  avatar
    381 XP

Wow, jouw column had zo op de homepage gezet kunnen worden. (misschien leuk voor op een rustige zondag?) Het is ook schandalig en dan vooral als de DLC al die tijd al op de disc staat. Ontwikkelaars moeten ook echt een voorbeeld nemen aan Rockstar. We zijn ook eigenlijk dom, de DLC van MW2 is veels te duur maar toch kopen we het (waaronder ikzelf). Daardoor zal in de loop van de tijd alle content duurder worden. 🙁

0
  5. User  avatar
    1377 XP

Opzich is er niks mis met DLC op een disk. Als de game die €60,- maar waard is. Wat maakt het dan uit of je een key download en DLC unlocked of 250mb binnen moet halen?

Check deze video blog van David Jaffe, ik ben het met hem eens wat DLC betreft.
    http://www.youtube.com/watch?v=9cVbYK5zFDQ

0
  6. User  avatar
    2449 XP

Ik vond die oude maps van het stimulus pakket nog steeds zo lame.. ik heb 65 euro betaald voor cod4 en dan nog x betalen voor die oude maps:|

0
  7. User  avatar
    502 XP

Thanks voor de reactie’s!
    En @ Julian, ik heb al eerder voor Sense geschreven, maar nieuwsberichten doe ik niet. Als het mag/kan wil ik best af en toe een artikel in vorm van recensie, preview of column schrijven.

0
  8. User  avatar
    117 XP

Het trieste is dat er mensen zijn die dit soort dingen echt kopen. Als mensen stoppen met kopen van die dlc dan zullen ze wel beseffen dat er iets aan de hand is. Misschien worden ze dan wakker geschud worden.

Het kan echter nog erger. De stimulus pack van mw2…
    [url]http://gamerant.com/activision-modern-warfare-2-dlc-expensive-due-marketing-campaign-johnj-16007/[/url]

0
  9. User  avatar
    32 XP

Als de ontwikkelaar inderdaad gewoon content weglaat en deze later als DLC uitgeeft (€15 euro voor drie MW2 maps!!!) is echt een rotstreek.
    DLC kan wel, maar niet zo overdreven duur!

0
  10. User  avatar
    117 XP

Ja, ik vind die dlc ontwikkeling echt niks. Ik las laatst dat voor een game er dlc gaat komen dat het verhaal door zet. (voor de geinteresserden: Castlevania, lords of shadow) Dat vind ik echt uitmelken. DLC moet optioneel zijn en niet een methode om de gamer meer te laten betalen. Het moet niet voortbouwen op de main storyline. Verder een mooi stukje, goed geschreven 😀

0
  11. User  avatar
    266 XP

[quote]Ja, ik vind die dlc ontwikkeling echt niks. Ik las laatst dat voor een game er dlc gaat komen dat het verhaal door zet. (voor de geinteresserden: Castlevania, lords of shadow) Dat vind ik echt uitmelken. DLC moet optioneel zijn en niet een methode om de gamer meer te laten betalen. Het moet niet voortbouwen op de main storyline. Verder een mooi stukje, goed geschreven :D[/quote]

Ik ga ook liever terug naar de uitbreidingspakketten. Het was vroeger namelijk alleen rendabel voor ontwikkelaars om zo’n pakket te maken als deze goed verkocht zou worden. Kijk maar naar bijvoorbeeld de uitbreidingen van de eerste paar BattleField games. Deze brachten veel nieuwe opties, waardoor het weer interessant werd om te spelen. Met een even duur DLC pakket voor Assassin’s Creed 2 was ik binnen anderhalf uur klaar.

0
  12. User  avatar
    1512 XP

mooie column heel mooi geschreven
    ik vind ook dat ze zo een online key mogen weglaten want ik vind dat je daar al voor betaald als je de game koopt
    ik vind DLC wel goed maar moet wel binnen de lijnen blijven
    kijk nou de DLC voor MW2 dat waren een paar maps voor €15,- !!!
    voor 5 euro meer kreeg je zo een beetje een compleet nieuwe GTA
    ik vind dat DLC iets moet zijn waar je voor kunt kiezen en niet iets wat je perse nodig bent om de game leuk te kunnen spelen

0
  13. User  avatar
    400 XP

[quote]Het heeft geen zin om hier tegen in te gaan, EA(is toch van UFC?) is gewoon te machtig, net zoals toen iedereen zei dat ze de uitbreiding van Modern Warfare 2 niet gingen kopen? ha, het is de snelstverkopende dlc op het Psn! Natuurlijk is het vervelend en uitmelkerij, de grote bedrijven maken gewoon misbruik van hun macht.

Zoals Plato zei in God of War: The measure of man is what he does with power. Ha, in dit geval is EA dan een onwijze eikel:P[/quote]

EA en UFC zijn en blijven afhankelijk van ons, de klant. Als wij deze DLC weigeren te kopen dan realiseren ze zich dit maar al te snel! Bij Mw2 heb ik de 2 DLC’s ook om die rede niet gekocht! Net als vele andere, alleen is het jammer dat er toch nog te weinig mensen zijn die beseffen dat ze gewoon worden leeg gemelkt en die dingen maar blijven kopen! Als zeg maar 1/4 van de gamers die DLC al niet meer koopt zul je zien hoe snel deze prijzen omlaag gaan!

0