Forum

Topic: F.A.Q. PlayStation 3

Anoniem's avatar

In dit topic behandelen we veelgestelde vragen over de PlayStation 3.

1) PS3 Algemene info
2) Het XMB (Xcross Media Bar)
3) Gebruikers op je PS3
4) Firmware-updates
5) Blu-ray
6) Trophies
7) PlayStation Network
8) PlayStation Store
9) PS3 acessoires
10) Afspeelbare bestanden
11) VidZone
12) PlayStation Plus
13) Streamen naar je PS3

Om snel te zoeken naar iets specifieks kun je de sneltoets Ctrl+F gebruiken, dit maakt het mogelijk om een zoekterm op te geven.

1) PS3 Algemeen

Wat kan je allemaal met een PlayStation 3?

► Gamen
► (Blu-Ray) films bekijken
► Muziek luisteren/streamen
► Foto´s bekijken
► Internetten
► Chatten met vrienden, mogelijk met headset en camera
► Gratis online gamen

Specificaties


CPU
: Cell Processor

– PowerPC-base Core @3.2GHz
– 1 VMX vector unit per core
– 512KB L2 cache
– 7 x SPE @3.2GHz
– 7 x 128b 128 SIMD GPRs
– 7 x 256KB SRAM for SPE
– 1 of 8 SPEs reserved for redundancy total floating point performance: 218 GFLOPS

GPU: RSX @550MHz

– 1.8 TFLOPS floating point performance
– Full HD (up to 1080p) x 2 channels
– Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines

Sound: Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)

Geheugen:

– 256MB XDR Main RAM @3.2GHz
– 256MB GDDR3 VRAM @700MHz

System Bandbreedte:

– Main RAM: 25.6GB/s
– VRAM: 22.4GB/s
– RSX: 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
– SB: 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)

System Floating Point Performance:
2 TFLOPS

Opslagcapaciteit:
– HDD
– Detachable 2.5” HDD slot x 1

I/O:
– USB: Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
– Memory Stick: standard/Duo, PRO x 1 (Alleen bij PS3 Classic modellen)
– SD: standard/mini x 1 (Alleen bij PS3 Classic modellen)
– CompactFlash: (Type I, II) x 1

Communication: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x3 (input x 1 + output x 2)

Wi-Fi:
IEEE 802.11 b/g

Wat krijg ik in de doos?

Uiteraard krijg je de PlayStation 3 erbij. Daarnaast krijg je de stroomkabel, composietkabel, een startkabel, 1 DualShock 3 controllers, USB-kabel om je controller mee op te laden, handleiding en garantiecertificaten. (Let op: Doos bevat geen HDMI-kabel)

Let op: Al de bovenstaande dingen zitten gegarandeerd in je pakket. Bij sommige bundels krijg je misschien een extra DualShock 3 controller, games of de PlayStation Move. Dit is afhankelijk van het bundel dat je hebt aangeschaft.

Welke aansluitingen heeft mijn PS3?

Achterkant:
– Stroom (C14 IEC)
– Netwerk (standaard RJ45-aansluiting)
– AV multi (voor component, composiet en scart)
– HDMI
– Optisch geluid

Vooraan:

– 2/4 USB-poorten (2 USB-poorten bij PS3 Slims, PS3 Classics hebben 4 USB-poorten)
– Blu-Ray drive

Wat is de beste plek voor mijn PS3?

De beste plek voor je PlayStation 3 is om hem op iets te zetten en niet staand. Veel mensen beweren dat dit het beste is zodat de lucht goed weg kan, niets is minder waar. Voor meer informatie over dit verwijzen wij je door naar deze special.

Hoe krijg ik mijn PS3 het beste stil?

Voor meer informatie om je PlayStation 3 het stilst en het koelst te krijgen verwijzen wij je door naar deze special. Hierin wordt alles goed uitgelegd.

Hoe start ik mijn PS3 op?

Zorg dat al je kabels zijn aangesloten. Als het goed is brand er aan de voorkant een lampje. Druk dan op het aanknopje op je PS3. Tevens kun je je PS3 aandoen via de PS-toets, behalve dan als je je PS3 opstart voor de eerste keer. Dan moet je je controller eerst via de USB-kabel aansluiten aan de PS3.

Wat heb ik aan mijn Harde schijf?

Met je harde schijf kun je talloze dingen doen. Zo kun je er demo´s opzetten, muziek, foto´s films, savegames en nog veel meer dingen.

Harde schijf verwisselen?
Voor meer informatie over het verwisselen van je Harde schijf verwijzen we je naar deze tutorial. Hierin wordt alles duidelijk uitgelegd en je kunt er tevens je vragen stellen.

Wat is het verschil tussen de PS3 Classic en de Slim?

De PS3 Classic zul je bijna nergens meer in de winkels vinden. Het verschil tussen de PS3 Classic en de Slim zul je vinden in het aantal USB-poorten. De Slim heeft er namelijk 2 aan de voorkant en de PS3 Classic maar liefst 4. Mocht je er meer willen kun je altijd een USB-hub aanschaffen.

Daarnaast heeft de PS3 Classic aansluitingen voor verscheidene SD-kaarten. Ook heeft de Classic de mogelijkheid om je oude PS2 en PS1 games erop te spelen, dit is niet mogelijk bij de Slim-versies.

Wat is het verschil tussen een Sixaxis en DualShock 3 controller?

De Sixaxis is een stukje anders dan de DualShock 3. De Sixaxis is ten eerste een flink stuk lichter dan de DualShock 3 controller. Dit omdat de Sixaxis controller geen rumble (trilfunctie) bevat. Dit is wel bij de DualShock 3.

Daarnaast bevatten beide controllers een motion sensor. Hiermee kun je games spelen, zo kun je bijvoorbeeld je controller gebruiken als stuur bij Motorstorm. Ook zul je merken dat je de Sixaxis voor goedkoper in de winkel zal zien liggen dan de DualShock 3.

Hoe laad ik mijn controller op?

Je controller laadt je op via de meegeleverde USB-kabel. Deze sluit je aan op je controller en steek je dan in de USB-aansluiting in je PS3. Dit kan tevens ook in een PC. Mocht je iets meer luxe willen dan kun je ervoor kiezen om een oplaadstation te kopen voor je PS3 controller(s).

Hoeveel jaar garantie heb ik?

Je hebt 1 jaar garantie bij Sony. Tevens kan het soms zijn dat je 2 jaar garantie hebt bij de winkel waar je hem hebt aangeschaft.

2) XMB (Xcross Media Bar)

XMB staat voor Xcross Media Bar, dit is het menu van je PlayStation 3. Voor degene die in het bezit zijn/waren van een PSP is dit menu erg herkenbaar. Het werkt namelijk precies hetzelfde.

Met het XMB kun je veel dingen doen. Zo kun je het een eigen tintje geven met een thema van je favoriete game, chick, auto, voetbalclub, film of nog veel meer. Thema´s kun je onder andere downloaden in de PlayStation Store maar ook op websites die je bezoekt via de browser van je PS3.

Naast deze thema´s heb je ook nog dynamische thema´s. Deze thema´s hebben een bewegend achtergrond.

Hoe maak ik mijn eigen thema?

Om je eigen thema te maken verwijzen we je door naar deze tutorial.

3) Gebruikers

Als je je PS3 voor het eerst opstart zul je een gebruiker aan moeten maken. Dit is geen online account maar alleen een gebruiker op je PS3. Je zou het kunnen vergelijken met twee aparte gebruikers op bijvoorbeeld Windows.

Mocht je bijvoorbeeld samen met een broertje/zusje samen spelen op de PS3 maar willen jullie toch ieder het verhaal in je eentje volgen, je trophies zelf halen en met je eigen vrienden online spelen. Dan maak je een eigen gebruiker aan. Dan kun je via dat weer je online account creeëren.

4) Firmware updates

Firmware updates voegen meestal nieuwe features doe aan je PlayStation 3. Dit kunnen variëren tot nieuwe applicaties tot kleine bug fixes. Je komt vanzelf te weten wanneer je rechtsboven in het scherm een melding krijgt te zien dat er een nieuwe firmware update is. Het is verplicht een firmware update te hebben om online te gamen.

5. Blu-Ray

Wat is Blu-Ray?

Blu-Ray is de nieuwe concurrent van de DVD. De Blu-Ray heeft de strijd al gewonnen van de HD DVD. Blu-Ray maakt het mogelijk om je films en/of games te spelen/bekijken in een resolutie van 720p tot 1080p. Blu-Ray DVD´s bevatten een opslagcapaciteit varierend van 5gb tot zelfs 120gb.

Is de PS3 regiovrij?

Nee, de films niet. Hieronder hebben we een klein overzichtje van de landen voor je.

De meeste games daarentegen zijn wel regio-vrij. Let wel op dat als je een game uit de Verenigde Staten importeerd en er DLC voor wilt gebruiken je deze moet aanschaffen uit de PlayStation Store van de VS.

Regio A:
► Amerika
► Japan
► Korea
► Taiwan
► Hong Kong
► Zuid-oost Azië

Regio B:

► Europa
► Midden-Oosten
► Afrika
► Australië
Regio C:
► China
► Rusland
► India
► Pakistan

6) Trophies

Algemene info

Trophies kun je vergelijken met de Achievements die je misschien wel kent van de Xbox 360. Trophies behaal je door het voltooien van een kleine objective. Je hebt 4 verschillende soorten trophies: brons, zilver, goud en platinum. Een platinum trophie behaal je pas als je alle trophies hebt van één game. Ook kun je je Facebook account koppelen aan je PSN-account waardoor je vrienden gelijk op de hoogte zijn wanneer je iets hebt aangeschaft in de store, of een trophie hebt behaald.

Aan trophies heb je in feite niet zoveel, alleen om lekker bij je vrienden te pronken wanneer je een platinum hebt. Tevens kan het het spel meer uitdagender maken door het behalen van trophies. Daarnaast heb je ook nog eens een trophie level: hoe meer trophies, hoe hoger je trophie level is. Je trophies zijn gekoppeld aan je PlayStation Network account dus je zult ze nooit kwijtraken.

7) PlayStation Network

Is het gratis?

Ja, het is geheel gratis.

Wachtwoord vergeten?

Ben je je wachtwoord vergeten? Klik dan hier om een nieuw wachtwoord aan te vragen.

Kan ik mijn PSN-account verwijderen?

Nee, dit kan niet.

8) PlayStation Store

Algemene info

Nadat je een PlayStation Network account hebt aangemaakt heb je toegang tot de PlayStation Store. Hierin kun je van alles downloaden: demo´s, volledige games, wallpapers, thema´s, video´s en nog veel meer dingen.

Je kunt betalen via 2 manieren. Via de creditcard of een PlayStation Network Card, deze variëren van 20 euro tot 50 euro. Je waardeert je account op en kunt dan in totaal zoveel geld uitgeven aan games, thema´s etcetera in de store.

9) PS3 Accessoires

Kan ik mijn oude PS2-controller gebruiken?

Ja, dat kan. Hiervoor moet je wel een adapter aanschaffen, dit kan op verscheidene sites en zal zo rond de 13 euro kosten.

Welke headsets kan ik gebruiken?

Je kunt gebruik maken van Bluetooth headsets en USB-headsets.

Heb je een headset maar wil je ook het geluid van de game erdoorheen horen. Dan verwijzen wij je naar deze tutorial.

10) Afspeelbare bestanden

De PS3 wordt natuurlijk door veel mensne gebruikt als een media center. Hieronder hebben we een lijstje voor je van alle bestandstypes die de PS3 ondersteund.

AUDIO

► .MP3
► .ATRAC
► .MP4 (MPEG-4 AAC)
► .WAVE (Linear PCM)

FOTO´s

► .JPEG (DCF 2.0/Exif 2.21)
► .TIFF
► .BMP
► .GIF
► .PNG

VIDEO´s

► Blu-ray disc (regiovrij en regio 2)
► DVD (regiovrij en regio 2)
► MPEG-4 SP (AAC LC)
► H.264/MPEG-4 AVC Main Profile (AAC LC)
► MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)
► MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3 (Dolby Digital) LPCM)
► MPEG-2 TS (MPEG2 Audio Layer 2)
► AVI (Motion J.PEG ) (Linear PCM) Motion .JPEG (µ-Law))
► AVCHD (.m2ts)
► VC-1 (.wmv)
► DivX

.Mkv afspelen op je PS3?

Dat kan, hier een tutorial.

11) VidZone

VidZone is een applicatie voor de PlayStation 3 van Sony. Met deze applicatie kun je de nieuwste videoclips streamen naar je PS3. De clips zijn helaas wel in SD-kwaliteit maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit van het geluid erg goed is. Tevens zijn er speciale kanalen van verschillende artiesten en genres. Uiteraard kun je ook je eigen playlist samenstellen.

12) PlayStation Plus

PlayStation Plus is een redelijk nieuwe abonnementendienst van Sony. Dit biedt veel handige extra´s. Voor meer informatie rondom PlayStation Plus kun je terecht op onze speciale pagina hier.

13) Streamen naar je PS3

Je kunt radio´s, TV-zenders streamen naar je PS3 via PS3 Media Server, Windows Media Player en Java Media Server. Als je wilt weten hoe dit moet, dan verwijzen we je door naar onze tutorial sectie.

Anoniem reageren

Je bent niet ingelogd op PlaySense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

1 reactie

  1. 3 XP
    chenghaihong's avatar

    Best wishes!Your article is very good!
    It is so nice.