ik heb zoals zovelen een ps4 met een 500 gb hdd erbij gekocht.
nou zat ik laatst aan de max van die hdd, en het verbaasde me dat ik nu al aan het maximum zat. toen ik ging kijken of ik wat dingetjes weg kon gooien om ruimte te maken, kwam ik erachter dat het operatie systeem van de ps4 93 gigabytes is!!!!!!! nou zijn mijn vragen: wat vinden jullie daarvan ? waarom zou ie zo groot zijn ? vinden jullie dat als er op de doos staat 500gyg en je kan maar net iets meer dan 400 gebruiken, dat dat dan “false advertisement” is ? (zoals ze dat in Amerika zeggen) in andere woorden, beloftes maken die je niet nakomt. en als bonusvraagje; vinden jullie dat als het os van de ps4 bijna de helft van het ram geheugen in beslag neemt dat dat te veel is ? het ram geheugen staat niet op de doos, maar het staat wel overal op het internet en sommigen verwachten misschien dat je dan ook alle ram kan gebruiken (8 geloof ik)
p.s. ik moet toch even mijn sympathie betuigen aan xbox one bezitters.
want die kunnen maar iets meer dan 360 gyg gebruiken van de zogenaamde 500 gyg.
p.s. ik zal dit bericht soms updaten. misschien komt er wat interessants bij.
UPDATE:
de mensen die zeggen dat ik een 2tb harde schijf moet kopen beseffen misschien niet helemaal dat ik geen geld heb voor sown ding.
en wat dat “het is ongeveer 60 gyg aan gereserveerde ruimte en de os staat niet op de harde schijf” betreft, sorry maar als mijn ps4 me verteld dat het wel zo is kan ik die fout snel maken.
dat 500 gyg niet eens 500 is eigenlijk weten alleen mensen die er veel vanaf weten.
als je als bedrijf “500gyg aan ruimte” op je doos zet (giggity) dan verwachten mensen 500 gyg aan ruimte. en moet je niet de waarheid buigen. als ze echt eerlijk willen zijn dan moeten ze schrijven “500 gyg wat eigenlijk 460 gyg is omdat er afgerond word en dan verdwijnt er ook 60 gyg gereserveerd voor andere dingen dus eigenlijk heb je net iets meer dan 400 gyg” bedrijven horen compleet eerlijk en transparant te zijn wat de feiten/waarheid van een product betreft. en niet selectief omgaan met feiten. als je het dan al feiten kan noemen.
ik wil wel even vermelden dat ik (en hopelijk ook anderen) een paar nuttige dingen heb geleerd van de reacties hier. dus aan iedereen: bedankt!!!!!!!!!!

Ik heb precies het zelfde probleem nu. Punt is, ze zeggen dat er 500 gb in zit, [u][b]niet[/b][/u] dat je 500 gb kan gebruiken. Dus tja, het is een beetje misleidend maar meer ook niet.
Heb 2TB erin zitten
Ik vind er eigenlijk niets vreemds aan, dit heb je ook met elk ander apparaat die een OS heeft, of het nou een smartphone is of een PC. Dat wil niet zeggen dat die 93 Gb niet veel is, maar daar zal ook ruimte inzitten voor dingen die hij continu opneemt (die laatste 15 minuten aan HD materiaal), de standaard apps, standaard thema’s, en waarschijnlijk ook gereserveerde ruimte voor andere dingen, waaronder nieuwe updates voor firmware enzo
[quote]Ik heb precies het zelfde probleem nu. Punt is, ze zeggen dat er 500 gb in zit, [u][b]niet[/b][/u] dat je 500 gb kan gebruiken. Dus tja, het is een beetje misleidend maar meer ook niet.[/quote]
weet je wat misleidend is? zeggen dat de HDD 500 gb is maar als je dat naar MB’s uit rekend het er al minder zijn omdat er gerekend wordt met 1024 kb per MB… kortom is een 500 gb schijf gelijk aan 466gb… mis je alsnog een kleine 34 gb…… das bijna een game 😉 een kleine HDD zorgt er bij mij voor dat mn backlog stuk kleiner is 😉
eigenlijk moet fabrikanten zeggen dat er 500 Gibibyte in zit… dan liegfen ze niet namelijk 😉
uhh..sja…als je klaar bent met een game hem er gelijk weer af pleuren…500 is niet veel als er idd 1/5 voor de besturing afgaat…maargoed; zelf een grotere schijf inbouwen kan gewoon dus ik zou zeggen…ssd van 2tb en gaaaaaaaan
[quote]uhh..sja…als je klaar bent met een game hem er gelijk weer af pleuren…500 is niet veel als er idd 1/5 voor de besturing afgaat…maargoed; zelf een grotere schijf inbouwen kan gewoon dus ik zou zeggen…ssd van 2tb en gaaaaaaaan[/quote]
Uhu.. Kan je net zo goed een extra PS kopen als je een SSD van 2 TB wil.
Als je een pc/laptop koopt/bouwt dan klaag je toch ook niet dat je OS een deel inneemt? Dat hoort er eenmaal bij. Sony had wel vanaf het begin 1TB erin mogen zetten. Voordeel van de kleine schijf is wel dat ik sneller speller eraf gooi en die games vervolgens weer inruil of verkoop. Maar er blijven altijd spellen die je erop wilt laten.
Het OS zelf staat niet op de HDD, want dan zou je die niet zomaar kunnen vervangen. Het OS heeft ongeveer 60GB HDD ruimte gereserveerd (niet noodzakelijk in gebruik) voor instellingen, savegames, HD video opnemen, tijdelijke opslag voor updates, etc.
Én wat PBJ85 zegt, 500GB is eigenlijk 466GB.
500gb waarvan er 4?? beschikbaar is zal er op de doos moeten staan.
Dat is bij alles wat je koopt waar geheugen in zit. Ik erger me er dan vaak ook flink aan.
Je moet ook bedenken dat het indelen/Partities van de hdd ook vlink wat gb’s verloren gaan, bij Fat32 meer dan bij NTFS.
Dat is met telefoons enMP3 spelers ook zo.
[quote]500gb waarvan er 4?? beschikbaar is zal er op de doos moeten staan.
Dat is bij alles wat je koopt waar geheugen in zit. Ik erger me er dan vaak ook flink aan.
Je moet ook bedenken dat het indelen/Partities van de hdd ook vlink wat gb’s verloren gaan, bij Fat32 meer dan bij NTFS.[/quote]
Ik dacht dat je juist minder verlies aan mb’s zou krijgen als je meerdere partities aan maakt?
Heb er afgelopen week ook een 2tb in gedaan nergens meer last van:)
500GB is NIET 500GB. Klinkt misschien een beetje raar, maar dat komt door afrondingen van bytes naar gigabytes. Dit is al eeuwen zo, 128GB is zo’n 110GB en hoe hoger je gaat, des te groter het verschil wordt tussen schijnbare opslag en het daadwerkelijke opslag.
500GB is eigenlijk 5.000.000 bytes. Maar 1 MegaByte is NIET 1000 byte, maar 1024. Dus 1000 byte is iets minder dan 1MegaByte. Die afronding maakt het verschil dus. Fabrikanten van harde schijven adverteren al JAREN op die manier, heeft Sony niks mee te maken.
Hier meer info: [url]http://www.sevenforums.com/hardware-devices/23890-hdds-advertized-size-vs-actual-size.html[/url]
een 500GB harde schijf heeft dus eigenlijk een capaciteit van 5.000.000 bytes, wat eigenlijk dus 460GB is (1024 = niet 1000).
Geen valse advertentie van Sony dus, maar de fabrikanten van harde schijven adverteren er jaren mee, wat allang geaccepteerd is dus. 500GB staat natuurlijk mooier dan 460GB als je een harde schijf koopt. En 5.000.000 bytes op een doos kan natuurlijk ook niet 😉
[quote]500GB is NIET 500GB. Klinkt misschien een beetje raar, maar dat komt door afrondingen van bytes naar gigabytes. Dit is al eeuwen zo, 128GB is zo’n 110GB en hoe hoger je gaat, des te groter het verschil wordt tussen schijnbare opslag en het daadwerkelijke opslag.
500GB is eigenlijk 5.000.000 bytes. Maar 1 MegaByte is NIET 1000 byte, maar 1024. Dus 1000 byte is iets minder dan 1MegaByte. Die afronding maakt het verschil dus. Fabrikanten van harde schijven adverteren al JAREN op die manier, heeft Sony niks mee te maken.
Hier meer info: [url]http://www.sevenforums.com/hardware-devices/23890-hdds-advertized-size-vs-actual-size.html[/url]
een 500GB harde schijf heeft dus eigenlijk een capaciteit van 5.000.000 bytes, wat eigenlijk dus 460GB is (1024 = niet 1000).
Geen valse advertentie van Sony dus, maar de fabrikanten van harde schijven adverteren er jaren mee, wat allang geaccepteerd is dus. 500GB staat natuurlijk mooier dan 460GB als je een harde schijf koopt. En 5.000.000 bytes op een doos kan natuurlijk ook niet ;)[/quote]
ja valt in herhaling 😉
[url]http://www.psx-sense.nl/forum/showthread.php?16901-is-het-bestuursysteem-van-de-ps4-te-groot&p=246424#post246424[/url]
[quote]Ik dacht dat je juist minder verlies aan mb’s zou krijgen als je meerdere partities aan maakt?[/quote]
FAT32 heeft een max bestand grote van 4 GB met volumes tot 32 GB.. bij ntfs dacht ik max volumes en partities van 2 tb+ (16tb).
Dus je kan geen bestanden gebruiken groter dan 4gb bij fat 32 omdat het geheugen is ingedeeld in 4gb of minder, je raakt volgens mij bij elke stap van 4gb geheugen kwijt.
Cluster size fat32
-512 MB to 8,191 MB 4 KB
-8,192 MB to 16,383 MB 8 KB
-16,384 MB to 32,767 MB 16 KB
-Larger than 32,768 MB 32 KB
de mensen die zeggen dat ik een 2tb harde schijf moet kopen beseffen misschien niet helemaal dat ik geen geld heb voor sown ding.
en wat dat “het is ongeveer 60 gyg aan gereserveerde ruimte en de os staat niet op de harde schijf” betreft, sorry maar als mijn ps4 me verteld dat het wel zo is kan ik die fout snel maken.
dat 500 gyg niet eens 500 is eigenlijk weten alleen mensen die er veel vanaf weten.
als je als bedrijf “500gyg aan ruimte” op je doos zet (giggity) dan verwachten mensen 500 gyg aan ruimte. en moet je niet de waarheid buigen. als ze echt eerlijk willen zijn dan moeten ze schrijven “500 gyg wat eigenlijk 460 gyg is omdat er afgerond word en dan verdwijnt er ook 60 gyg gereserveerd voor andere dingen dus eigenlijk heb je net iets meer dan 400 gyg” bedrijven horen compleet eerlijk en transparant te zijn wat de feiten/waarheid van een product betreft. en niet selectief omgaan met feiten. als je het dan al feiten kan noemen.
ik wil wel even vermelden dat ik (en hopelijk ook anderen) een paar nuttige dingen heb geleerd van de reacties hier. dus aan iedereen: bedankt!!!!!!!!!!
[quote]Heb 2TB erin zitten[/quote]
zo kortaf die zin neerzetten is gewoon opscheppen.
bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit gesprek.
[quote]Heb er afgelopen week ook een 2tb in gedaan nergens meer last van:)[/quote]
dit bijv komt vriendelijker over en heeft de additionele informatie dat je problemen opgelost zijn met sown schijf ipv. er alleen maar over op te scheppen.
[quote]500gb waarvan er 4?? beschikbaar is zal er op de doos moeten staan.
Dat is bij alles wat je koopt waar geheugen in zit. Ik erger me er dan vaak ook flink aan.
Je moet ook bedenken dat het indelen/Partities van de hdd ook vlink wat gb’s verloren gaan, bij Fat32 meer dan bij NTFS.[/quote]
ik vind dat ook zo ongelooflijk irritant.
ik heb toen een mp3 speler gehad van 64mb geloof ik. die kreeg ik toen voor sinterklaas. en was ik dolblij mee omdat dat middenin die mp3 speler gekte was.
mooie tijd. nog voordat smartphones in bijna elk ander draagbaar stukkie electronica veranderden en de boel verpestten. klerehekel aan die dingen.
praat je met iemand, kan een ander vanaf de andere kant van het land gewoon je gesprek onderbreken. en dan zeggen mensen ook nooit “ik bel je zo effe terug”
maja effe over die mp3 weer. als je 64mb in weet ik veel wat het was veranderd, dat scheelt toch een paar nummers. die je wel verwacht erop te kunnen zetten als je sown ding koopt.
niet dat me moeder die dingen kocht lol. want je kreeg ze als je een creditcard aanvroeg. die creditcards hebben we vervolgens nooit gebruikt lol.
Heb er zelf ook een 2Tb er in zitten.
Gelukkig dat gezeik niet meer met opslag.
Je kan ook sparen, zoals iedereen doet.
[quote]Heb er zelf ook een 2Tb er in zitten.
Gelukkig dat gezeik niet meer met opslag.
Je kan ook sparen, zoals iedereen doet.[/quote]
ik spaar al voor iets anders. iets wat ik al heel lang wil hebben. een nintendo ds (waarom heet dat niet meer gewoon gameboy zoals vroegah ?) dus heb ik voorlopig geen geld en tijd om te sparen voor een grotere schijf. misschien kom ik ooit toe aan het sparen voor een 2tb hdd. heel misschien kan ik tegen die tijd een nog grotere erin leggen. of tegen die tijd zelfs een 2tb ssd. ik weet het niet. nu mensen weten dat een 2tb hdd (nog) geen optie is voor mij, kunnen we misschien ophouden over die vervloekte 2tb hdd. want het is ook nog off topic gaan. want het is niet een topic om te bespreken wie er allemaal een 2tb hdd heeft en wat ik (of anderen) het beste kan (of kunnen) doen om die ruimte te vergroten. het is een topic wat vraagt om meningen over het enorm grote os (later bleek het niet zo groot, maar gewoon veel gereserveerde en vals geadverteerde/weergegeven ruimte op de schijf) en de vals geadverteerde “500gyg” die op de doos staat.
ga dus niet meer off topic. ik hoop dat een mod het in de gaten houd.
[quote]ik spaar al voor iets anders. iets wat ik al heel lang wil hebben. een nintendo ds (waarom heet dat niet meer gewoon gameboy zoals vroegah ?) dus heb ik voorlopig geen geld en tijd om te sparen voor een grotere schijf. misschien kom ik ooit toe aan het sparen voor een 2tb hdd. heel misschien kan ik tegen die tijd een nog grotere erin leggen. of tegen die tijd zelfs een 2tb ssd. ik weet het niet. nu mensen weten dat een 2tb hdd (nog) geen optie is voor mij, kunnen we misschien ophouden over die vervloekte 2tb hdd. want het is ook nog off topic gaan. want het is niet een topic om te bespreken wie er allemaal een 2tb hdd heeft en wat ik (of anderen) het beste kan (of kunnen) doen om die ruimte te vergroten. het is een topic wat vraagt om meningen over het enorm grote os (later bleek het niet zo groot, maar gewoon veel gereserveerde en vals geadverteerde/weergegeven ruimte op de schijf) en de vals geadverteerde “500gyg” die op de doos staat.
ga dus niet meer off topic. ik hoop dat een mod het in de gaten houd.[/quote]
Wat moet er nog meer over gezegd worden dan? Want zoals velen ook al zeiden is het precies hetzelfde idee als met een telefoon of laptop.
En dan nog na te gaan dat de os inderdaad niet op de hdd staat.
In z’n totaliteit word er misschien 10% van de schijf gereserveerd, terwijl de schijf zelf ook maar iets van 460gb ofzo is, vanwege verlies..
[quote]Het OS zelf staat niet op de HDD, want dan zou je die niet zomaar kunnen vervangen. Het OS heeft ongeveer 60GB HDD ruimte gereserveerd (niet noodzakelijk in gebruik) voor instellingen, savegames, HD video opnemen, tijdelijke opslag voor updates, etc.
Én wat PBJ85 zegt, 500GB is eigenlijk 466GB.[/quote]
OS staat gewoon op de schijf hoor pipo. Als je een nieuwe schijf erin zet moet je ook het OS er weer opzetten
[quote]OS staat gewoon op de schijf hoor pipo. Als je een nieuwe schijf erin zet moet je ook het OS er weer opzetten[/quote]
ik vind het fijn dat je soort van aan mijn kant staat, maar laten we elkaar geen pipo gaan noemen hiero oke ?
[quote]Wat moet er nog meer over gezegd worden dan? Want zoals velen ook al zeiden is het precies hetzelfde idee als met een telefoon of laptop.
En dan nog na te gaan dat de os inderdaad niet op de hdd staat.
In z’n totaliteit word er misschien 10% van de schijf gereserveerd, terwijl de schijf zelf ook maar iets van 460gb ofzo is, vanwege verlies..[/quote]
wat moet er gezegd worden ? eigenlijk niks. maar als je dan toch wat wil zeggen, dat de os kennelijk wel op de schijf staat bijv. en mensen kunnen over dit probleem hier hun frustratie kwijt.
dat kan er ook gezegd worden. daar houden we met ze allen uiteindelijk minder opgekropte woede aan over. dan leef je misschien wat langer. als je je stress kwijtkan bedoel ik.
is 60 gyg van de 460 gyg tien procent ? ik weet niet. maakt ook niet zoveel uit. ik snap wat je probeert te zeggen.
ik denk alleen niet dat het waar is. en dat zeg ik echt niet met kwade bedoelingen. het gaat erom dat je uiteindelijk 20% minder (een vijfde) dan belooft krijgt.
[quote]ik vind het fijn dat je soort van aan mijn kant staat, maar laten we elkaar geen pipo gaan noemen hiero oke ?
wat moet er gezegd worden ? eigenlijk niks. maar als je dan toch wat wil zeggen, dat de os kennelijk wel op de schijf staat bijv. en mensen kunnen over dit probleem hier hun frustratie kwijt.
dat kan er ook gezegd worden. daar houden we met ze allen uiteindelijk minder opgekropte woede aan over. dan leef je misschien wat langer. als je je stress kwijtkan bedoel ik.
is 60 gyg van de 460 gyg tien procent ? ik weet niet. maakt ook niet zoveel uit. ik snap wat je probeert te zeggen.
ik denk alleen niet dat het waar is. en dat zeg ik echt niet met kwade bedoelingen. het gaat erom dat je uiteindelijk 20% minder (een vijfde) dan belooft krijgt.[/quote]
Dat las ik ook net inderdaad, dat de OS wel op de hardeschijf staat, weer wat geleerd.
Maar wat ik bedoelde was dat een 500GB hdd geen 500GB is, maar ongeveer 460GB, zoek maar es op op internet 🙂
En dan die ca 10% nog die de PS4 reserveerd…
[quote]Dat las ik ook net inderdaad, dat de OS wel op de hardeschijf staat, weer wat geleerd.
Maar wat ik bedoelde was dat een 500GB hdd geen 500GB is, maar ongeveer 460GB, zoek maar es op op internet 🙂
En dan die ca 10% nog die de PS4 reserveerd…[/quote]
ik hoef et niet op te zoeken. lees dit hele topic maar. dat is hier al gezegd.dat soort dingen leren we hier.