De meningen van gamers, zowel vrouwelijk als mannelijk, zullen hierover ongetwijfeld verdeeld zijn, maar die van de grote namen in de industrie zeer zeker niet. Het schijnt een enorm groot probleem te zijn voor uitgevers wanneer een ontwikkelaar kiest voor een vrouwelijk hoofdpersonage of hen een te grote rol biedt in een wereld die zo overduidelijk voor mannen bedoeld is.

Het is nooit zover gekomen dat iedereen het vrouwelijke hoofdpersonage accepteert. En dat terwijl de meeste gamers mannen zijn en waarschijnlijk veel liever een vrouwelijk personage zien rondscharrelen dan een grote, brede en gespierde man met hun kont zien schudden in third person perspectief. Toch zeggen uitgevers hierop te vaak nee, tenzij er duidelijke financiële motivatie voor is.

Bewijs het tegendeel

BioWare’s David Gaider, hoofd schrijver voor Dragon Age III: Inquisition, is juist een voorstander van vrouwelijk schoon in de hoofdrol en zou graag zien dat het tegendeel wordt bewezen. Volgens hem is niet “industrie wijsheid” ook daadwerkelijk waar, al ziet iedereen het als bewezen feiten.

“The thing about accepted industry wisdom is that you can’t question it. Everyone just agrees. It’s weird. The things that the industry decides are treated as incontrovertibly true until someone else comes along and proves them definitively wrong in a way that we cannot ignore. Then, of course, everyone jumps on it.”

Het is dan ook wel een vreemd gegeven dat het vanuit financieel perspectief vaak als een no-go wordt gezien. Hoeveel goede games zagen we de afgelopen jaren met een vrouwelijk hoofdpersonage? Sterker nog, hoeveel mensen kiezen moedwillig voor een vrouwelijk hoofdpersonage wanneer hen de kans wordt aangeboden? Dit aantal is al erg hoog en zal de komende tijd alleen maar stijgen met grote titels op de agenda als bijvoorbeeld Beyond: Two Souls en The Last of Us.

Vrouw, verdwijn!

Uitgevers stellen soms zelfs erg vreemde eisen als het gaat om het voorkomen van een verkoopfiasco. De twee bovengenoemde games waren hiervan bijna het slachtoffer geworden, maar zowel Quantic Dream als Naughty Dog hielden hun poot stijf. Als er één bedrijf is dat liever geen vrouw in de spotlight zet is dat blijkbaar wel Sony. Zo zagen ze liever Ellie naar de achtergrond verdwijnen op de cover van The Last of Us. Ook de protagoniste van Beyond: Two Souls, Jodie Holmes, moest sterker in haar schoenen staan en had zowaar bijna een pistool in haar handen geduwd gekregen.

Iets wat minder vaak voorkomt, maar wel algemene goedkeuring heeft verkregen in de loop der jaren, is het ‘vrouw in nood’ concept. Zonder de dames was er geen doel in het spel, maar je zult er niet of nauwelijks mee hoeven te spelen. Dit was vroeger al zo bij de Mario en Zelda games, maar is de laatste tijd steeds minder populair aan het worden. Ontwikkelaars spelen graag met nieuwe ideeën en of deze nu aanvaard worden of niet, hun creativiteit is hun heiligdom.

De EEDAR (Electronic Entertainment Design & Research) heeft door middel van statistieken een conclusie opgesteld die de wel degelijk laat zien hoe weinig vertrouwen uitgevers hebben in games waarin een vrouw de hoofdrol toegewezen krijgt. Slechts 50% van het marketing budget wordt toegewezen aan deze games in vergelijking met de vrouw-optionele. En in vergelijking met games waarin een mannelijke protagonist naar voren treedt is dit zelfs 40%, wat te schandalig is voor woorden. Die uitgevers hebben zeker nog niet gezien hoe jonge Lara Croft het doet in de nieuwste Tomb Raider game. Ook Elizabeth in BioShock Infinite doet de verkoopaantallen zeker niet dalen…

Sex sells


Hoe je het ook wendt of keert, “Sex sells” en dat is zeker iets wat door de jaren heen nooit is veranderd en altijd zo zal blijven. Al is het maar een objectivering van een vrouwelijk hoofdpersonage in BloodRayne of Dead or Alive; ik kan mezelf niet voorstellen dat een vrouwelijke hoofdpersoon in games automatisch slecht is voor de verkoop. In tegendeel, ik denk dat er heel veel mensen, ondanks een luid protest, het stiekem met me eens zijn dat vrouwelijk schoon onmisbaar is in games – ongeacht welke rol zij vertolken.

Een leuk voorbeeld is het percentage gamers dat Lollipop Chainsaw in zijn bezit heeft en ook de trophy “I swear! I did it by mistake!“. Een totaal optionele trophy waarbij je een aanzienlijke periode onder Juliet’s rokje moet turen, welke maar liefst 65% in zijn bezit heeft. Oeps, betrapt…