De meningen van gamers, zowel vrouwelijk als mannelijk, zullen hierover ongetwijfeld verdeeld zijn, maar die van de grote namen in de industrie zeer zeker niet. Het schijnt een enorm groot probleem te zijn voor uitgevers wanneer een ontwikkelaar kiest voor een vrouwelijk hoofdpersonage of hen een te grote rol biedt in een wereld die zo overduidelijk voor mannen bedoeld is.
Het is nooit zover gekomen dat iedereen het vrouwelijke hoofdpersonage accepteert. En dat terwijl de meeste gamers mannen zijn en waarschijnlijk veel liever een vrouwelijk personage zien rondscharrelen dan een grote, brede en gespierde man met hun kont zien schudden in third person perspectief. Toch zeggen uitgevers hierop te vaak nee, tenzij er duidelijke financiële motivatie voor is.
Bewijs het tegendeel
BioWare’s David Gaider, hoofd schrijver voor Dragon Age III: Inquisition, is juist een voorstander van vrouwelijk schoon in de hoofdrol en zou graag zien dat het tegendeel wordt bewezen. Volgens hem is niet “industrie wijsheid” ook daadwerkelijk waar, al ziet iedereen het als bewezen feiten.
“The thing about accepted industry wisdom is that you can’t question it. Everyone just agrees. It’s weird. The things that the industry decides are treated as incontrovertibly true until someone else comes along and proves them definitively wrong in a way that we cannot ignore. Then, of course, everyone jumps on it.”
Het is dan ook wel een vreemd gegeven dat het vanuit financieel perspectief vaak als een no-go wordt gezien. Hoeveel goede games zagen we de afgelopen jaren met een vrouwelijk hoofdpersonage? Sterker nog, hoeveel mensen kiezen moedwillig voor een vrouwelijk hoofdpersonage wanneer hen de kans wordt aangeboden? Dit aantal is al erg hoog en zal de komende tijd alleen maar stijgen met grote titels op de agenda als bijvoorbeeld Beyond: Two Souls en The Last of Us.
Vrouw, verdwijn!
Uitgevers stellen soms zelfs erg vreemde eisen als het gaat om het voorkomen van een verkoopfiasco. De twee bovengenoemde games waren hiervan bijna het slachtoffer geworden, maar zowel Quantic Dream als Naughty Dog hielden hun poot stijf. Als er één bedrijf is dat liever geen vrouw in de spotlight zet is dat blijkbaar wel Sony. Zo zagen ze liever Ellie naar de achtergrond verdwijnen op de cover van The Last of Us. Ook de protagoniste van Beyond: Two Souls, Jodie Holmes, moest sterker in haar schoenen staan en had zowaar bijna een pistool in haar handen geduwd gekregen.
Iets wat minder vaak voorkomt, maar wel algemene goedkeuring heeft verkregen in de loop der jaren, is het ‘vrouw in nood’ concept. Zonder de dames was er geen doel in het spel, maar je zult er niet of nauwelijks mee hoeven te spelen. Dit was vroeger al zo bij de Mario en Zelda games, maar is de laatste tijd steeds minder populair aan het worden. Ontwikkelaars spelen graag met nieuwe ideeën en of deze nu aanvaard worden of niet, hun creativiteit is hun heiligdom.
De EEDAR (Electronic Entertainment Design & Research) heeft door middel van statistieken een conclusie opgesteld die de wel degelijk laat zien hoe weinig vertrouwen uitgevers hebben in games waarin een vrouw de hoofdrol toegewezen krijgt. Slechts 50% van het marketing budget wordt toegewezen aan deze games in vergelijking met de vrouw-optionele. En in vergelijking met games waarin een mannelijke protagonist naar voren treedt is dit zelfs 40%, wat te schandalig is voor woorden. Die uitgevers hebben zeker nog niet gezien hoe jonge Lara Croft het doet in de nieuwste Tomb Raider game. Ook Elizabeth in BioShock Infinite doet de verkoopaantallen zeker niet dalen…
Sex sells
Hoe je het ook wendt of keert, “Sex sells” en dat is zeker iets wat door de jaren heen nooit is veranderd en altijd zo zal blijven. Al is het maar een objectivering van een vrouwelijk hoofdpersonage in BloodRayne of Dead or Alive; ik kan mezelf niet voorstellen dat een vrouwelijke hoofdpersoon in games automatisch slecht is voor de verkoop. In tegendeel, ik denk dat er heel veel mensen, ondanks een luid protest, het stiekem met me eens zijn dat vrouwelijk schoon onmisbaar is in games – ongeacht welke rol zij vertolken.
Een leuk voorbeeld is het percentage gamers dat Lollipop Chainsaw in zijn bezit heeft en ook de trophy “I swear! I did it by mistake!“. Een totaal optionele trophy waarbij je een aanzienlijke periode onder Juliet’s rokje moet turen, welke maar liefst 65% in zijn bezit heeft. Oeps, betrapt…
Goed stuk. Ik vind dat vrouwen net zoveel recht op een hoofdrol hebben in games als mannen. Kijk maar naar Tomb Raider, deze doet het bijzonder goed met vrouwelijk hoofdpersonage.
Misschien zijn ook vele bang voor het gezeur uit Amerika. Zie de trophy bij God of War.
Ik snap het probleem eigenlijk niet. Waarschijnlijk zitten dezelfde gasten die dit bepalen zelf elke week in een stripclub of zitten ze iedere dag op Porno sites.
De meeste gamers leven zich in de hoofdpersonage. Als man in een vrouw inleven is niet voor iedereen weggelegd en andersom 😉
@83.82.31..xxx:
Ja das wel te merken bij gasten die vrouwen tegen komen op COD.
het gaat er bij mij niet om wat voor geslacht de hoofdpersoon is, maar wat voor karakter hij/zij heeft. kep genoeg mannelijke hoofdpersonen gezien die zwaar bagger waren. Lara in de nieuwe Tomb Raider is top, net zoals ik Niko in GTA IV of Drake in Uncharted top vind
@ShadowhunterrX: Ja die trophy Bro’s before Ho’s. Slaat werkelijk nergens op dat mensen hierover beginnen te zeiken. Gewoon een naam van een trophy kan bij sommige mensen al in het veerkeerde keelgat schieten.
Ik heb mij anders toch goed vermaakt, met de nieuwe Tomb Raider, Lollipop Chainsaw, Heavenly Sword en Bayonetta. Om maar een paar namen te noemen met vrouwelijke personages in de hoofdrol.
@Vechtersbaas: Precies, maar bij sommige games hoort ook gewoon een mannelijk personage. Bij anderen kan beiden en af en toe vind ik een chick in de hoofdrol juist heel passend. Jammer genoeg denken uitgevers vaak dat het beter altijd een man moet zijn, vaak vanuit financieel oogpunt. Dat vind ik belachelijk.
Moeilijk moeilijk. Ik heb zelf de neiging als ik een game zit te spelen met een vrouwelijk hoofdpersonage. String van me vriendin aan te doen en hakjes.
Maar even zonder onzin. Dat heeft niks met vrouwelijke personages te maken hoor. Vindt het gewoon lekker zitten en lopen.
Maakt mij weinig uit of het hoofdkarakter waar ik mee speel man of vrouw is, als het verhaal en de gameplay maar goed is.
Aantal games met vrouw als protagonist die ik gespeeld heb en erg goed of vermakelijk vond:
– Mirror’s Edge.
– Heavenly Sword.
– Tomb Raider.
– Hydrophobia: Prophecy.(Deze was redelijk, PSN game)
– Lollypop Chainsaw.
– Silent Hill 3.
@Naam…: Ik vind het heel vermakelijk dat je wel even uitlogt om ons te vermelden dat je strings en hoge hakken fijn vindt, Redrum83 😉
“… hun creativiteit is hun heiligdom.” True that, en mooi gezegd 😛 Leuk stukje! Natuurlijk is het onzin dat games waarin vrouwen de hoofdrol spelen minder goed verkopen. Ik denk dat uitgevers dit vooral denken door het stereotype gamerbeeld: Een jongen, alleen in zijn kamer, die zich apparently ongemakkelijk voelt wanneer hij een vrouwelijk personage bestuurd XD Echt een grote WTF in mijn ogen.
Geef mij maar lara inplaats van de gay uit FC3 . Vrouwen zijn gelijk aan mannen voor me
ook in games .
Heb er geen moeite mee. Ik heb ook erg meegeleefd met Lara.
Ik vind het juist leuk als je kunt kiezen… Neem Mass Effect II, die game heb ik plat gespeeld, zowel als de vrouwelijke Shepard als mannelijke. Als je de game opnieuw speelt maar dan in de andere sekse, dan is de game toch anders. 😉
kijken die mensen dan ook geen films met een vrouw in de hoofdrol? of een boek? Het kan zijn dat sommige mensen blijven hangen zijn in de jaren 50 maar in mijn ogen zijn mannen en vrouwen gelijk en ik heb nog nooit een spel geweerd omdat de hoofdpersonage een ander geslacht had.
geen problemen mee, als het verhaal, gameplay en visueel niet eronder te lijden komt.
Als ik de keuze heb ga ik voor de vrouwelijke versie veel leuker om na te kijken. Met GuildWars was ik altijd vrouwelijk die hadden coolste armor sets. Ik vind vrouwen net zo cool als mannen zo niet cooler. Mijn favoriete character is gewoon Nariko nog nooit zo een cool character gezien. Onzin om te zeggen dat vrouwen minder verkopen. Lara Croft bijvoorbeeld is net zo goed als Drake alhoewel ik liever na Lara kijk dan Drake 😉
@The_darknessking:
Ja oke, maar dat hangt van het spel af, ik wil bijv niet als een vrouw spelen jn GTA ofso
@Sensu:
Loll IP trace to the max, gelukkig heb ik zo mijn trucjes om dat soort dingen te vermijden, ookal is het niet nodig