Hands-on Tearaway – Media Molecule was voordat de PlayStation 3 verscheen een onbekende studio, maar met de LittleBigPlanet franchise hebben ze zich in relatief korte tijd op de kaart weten te zetten. Media Molecule barst van creativiteit, die de eerder genoemde franchise al tentoon spreidde, maar op een gegeven moment is het tijd voor iets nieuws. Vorig jaar tijdens de GamesCom kondigde de ontwikkelaar de PlayStation Vita game Tearaway aan en op de E3 konden we hiermee hands-on aan de slag.

Een papieren wereld

In Tearaway neem jij de rol aan van een papieren figuurtje dat als doel heeft om een bericht te bezorgen aan de andere kant van de spelwereld en hoewel het verhaal zo ogenschijnlijk niet heel boeiend lijkt te zijn, is de gameplay dat daarentegen wel. Inhoudelijk op het verhaal en de personages die de game rijk is kunnen we nog niet ingaan, omdat de E3 demo zich vooral richtte op het tonen van wat er zoal mogelijk is in de wereld van Tearaway en dat is een hoop. Zeker als we kijken naar het gebruik van de Vita features, maar daar zometeen meer over.

De wereld van Tearaway is redelijk uniek te noemen, want het gehele leveldesign is zo aangekleed dat het je het idee moet geven rond te lopen in een papieren wereld en dat levert een origineel uiterlijk op. Alles is van papier en dat varieert van de personages tot aan de details in de spelwereld en van touchpuzzels tot aan in-game platform onderdelen. Dit geeft Media Molecule ook de mogelijkheid om uiterst creatief met de wereld om te gaan, want gaandeweg zullen nieuwe wegen zich ontvouwen en wel op de manier zoals je papier vouwt en meer.

Het gebruik van deze visuele stijl is bijzonder en uniek te noemen en dat is precies wat we bedoelen als we zeggen dat het barst van de creativiteit bij de ontwikkelaar. Tearaway is qua uiterlijk een game zoals je er nog nooit elders één hebt gezien en om heel eerlijk te zijn was ik als schrijver van dit stuk niet echt ondersteboven van de aankondiging. Op één of andere manier trok Tearaway me niet echt, maar na de game op de E3 gespeeld te hebben is mijn mening resoluut 180 graden gedraaid, want dit gaat een ontzettend toffe platformer worden.

Volop gebruikmaken van de Vita features

Dat de visuele stijl uniek is, dat is één ding, maar de game bevat meer unieke aspecten. Dat is de gameplay. Qua speelstijl wijkt de game niet eens zo gek ver af van andere platformers, maar de invulling hiervan qua gameplay en variatie gecombineerd met de visuele stijl levert een bijzonder geheel op. De diversiteit is volop aanwezig en dan te bedenken dat ik de game slechts een kwartier gespeeld heb. Elke keer kregen we iets nieuws te doen in de game en het lijkt er op dat die variatie en afwisseling in de gehele game terug te vinden is.

Hierbij maakt de game leuk gebruik van de speciale Vita features. Zo zijn er momenten dat je moet blazen in de microfoon van de handheld om zo in-game wind te veroorzaken, met als gevolg dat er een poort open gaat. Of je moet een wezen in de wereld van een kroon voorzien; alleen, deze kroon mag je zelf maken. Je krijgt een papier voor je neus en je kunt zelf gaan knippen door de aanwezige schaar op het scherm zo te bewegen dat je een vorm uit het papier knipt. Ook houdt de camera van de handheld je continu in de gaten en zo nu en dan zie je jezelf op het scherm meekijken en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Voorlopige conclusie:

De game maakt zo ontzettend divers en creatief gebruik van de speciale features die de PlayStation Vita kent dat het direct naar meer smaakte. Simpelweg om te ontdekken wat de game nog meer voor leuks in petto heeft voor je om te ontdekken en uit te dokteren. Dan is er nog de gameplay die uiterst soepel loopt en vermakelijk is en dat zou op papier (haha) een prima combinatie voor een goede game moeten zijn. Zoals al aangegeven hebben we de game slechts een kwartier gespeeld, maar we zijn op basis daarvan helemaal overtuigd geraakt van Tearaway. Een unieke, bijzondere en zeer vermakelijke game voor de PlayStation Vita is op komst. Oktober kan niet snel genoeg komen!