Preview: Murdered: Soul Suspect – Series waarin moorden worden opgelost zijn de afgelopen jaren in populariteit zeer gegroeid. Denk aan CSI, Bones en laten we zeker ook Baantjer niet vergeten. In deze reeksen zoeken specialisten naar een moordenaar. Kortom, een bekend principe en Murdered: Souls Suspect volgt deze lijn ook, maar dan wel met een nu al zeer interessante twist. Jij zal namelijk als speler de moord op jezelf op moeten lossen. Op de E3 zagen we een presentatie die ons meer vertelde over de game en ons alleen maar meer benieuwd maakte naar deze originele titel.

Zie de laatste seconden van je eigen leven

De demonstratie begon met het hoofdpersonage Ronan O´Connor, een detective die niet altijd alles volgens de regels doet. Aan zijn ogen was de angst en verbazing te zien, want hij zag hoe hij een stel kogels in zijn rug kreeg terwijl hij plat op zijn buik lag. Hoe kon hij dit van een afstand zien? Hij is zonder dat hij er zich bewust van is al uit zijn lichaam getreden en ziet zo hoe de laatste seconden van z´n leven verlopen. Hij kan de dader echter niet goed zien, omdat deze een capuchon draagt en snel vlucht voordat de politie hem kan zien.

Je bent dus getuige van de moord op jezelf, wat al apart is, maar vervolgens ga jij als spook de zaak oplossen om er zo achter te komen wie de moordenaar is. Makkelijk lijkt dit niet te zijn, want hiervoor moet je een hoop doen. Of dit de rode draad van het verhaal zal zijn is ons nog onduidelijk, maar we gaan er vanuit dat het verhaal zich nog verder zal uitbreiden wanneer je meer informatie weet te verkrijgen over de dader. Dit is nog mysterieus, zoals eigenlijk de hele game zo op het eerste oog is, maar dit lijkt juist één van de sterke punten van de game te worden. Het lijkt erop dat je nooit zal weten wat er precies te gebeuren staat.

Dwaal als een spook rond en onderzoek

Als spook kun je gewoon rondlopen en al snel wordt het gebied waar jij ligt door de politie verklaard tot crimescene. De politie kijkt rond voor aanwijzingen en getuigen. Ronan kan schreeuwen wat hij wil, maar de agenten zullen hem niet horen, want hij is immers een spook. Je kan hen echter als speler wel een handje helpen met het onderzoek en dit gaat op een geinige manier. Zo zagen we hoe Ronan door de ogen van een agent naar aantekeningen kon kijken en zien of ze al een beetje op het juiste pad waren. Daarnaast kun je ook mensen afluisteren en zo hoorden we dat één agent totaal niet gecharmeerd was van Ronan en al had verwacht dat het een keer mis zou gaan.

Het observeren van de omgeving kan je al helpen in het onderzoek, maar je kunt mensen ook beïnvloeden. Zo zagen we hoe Ronan een verwarde dame even een duwtje in de juiste richting gaf om met de beste uitspraak te komen tegenover een agent. Je neemt het lichaam niet over, maar je kunt de geest van een persoon kort even van invloed voorzien door jouw gedachten te implementeren. Allemaal om er voor te zorgen dat de agenten dichter bij de dader komen. Jij kunt immers zelf niet meer de dader arresteren of iets anders doen. Dat machteloze gevoel was overheersend bij Ronan, totdat hij zag wat er nog meer mogelijk was.

Je bent namelijk niet beperkt tot de eerste locatie wat betreft bewegen. Je kunt namelijk ook huizen in om te kijken of daar iets te vinden valt dat je kan helpen bij het onderzoek. Zo ging Ronan het huis in waar hij uit het raam was gegooid door de dader. Dat is iets wat hij zich nog kon herinneren, maar verder was het wazig. Een huis betreden is overigens niet zo simpel, want de bewoners van het dorpje Salem zijn nogal bijgelovig en bang voor geesten en paranormale gebeurtenissen. Huizen zijn daarom beschermd met voorwerpen die gevaar buiten moeten houden.

Naast hoofdverhaal genoeg afleiding daarnaast

Hier komt het puzzelelement naar boven van de game, want dan moet je zoeken naar een ingang van het huis. Uiteindelijk vindt Ronan deze en betreedt dan eindelijk de woning. Eenmaal binnen blijkt dat Ronan zeker niet alleen is in de spookwereld. Zo zijn er spoken die om bepaalde redenen ook nog ronddwalen. Deze kun je zien als sidequests naast het hoofdverhaal. Zo ontdekt Ronan een spook dat zich verstopt had in een kast. Deze dame dwaalt rond omdat ze niet weet waar haar lichaam is. Ze vertelde dat ze bij een oud stel heeft gewoond, welke Ronan daarvoor nog heeft gezien.

Via een overzichtelijk menu waarin de woorden rondzweven kun je vragen selecteren en stellen aan de dame en zo weet je beter wat je moet doen. Ronan gaat hierna naar het oude stel en die hebben het toevallig over de afschuwelijke gebeurtenis die voor het slachtoffer het noodlot betekende. Ze praten verder en door het gesprek af te luisteren weet Ronan dat het lijk ergens bij de rotsen aan zee ligt. Als speler geef jij dit door aan het andere spook en zo los je deze sidequest op. Dit soort missies zal je vaker tegenkomen, maar hierbij moet je op je hoede zijn, want het gevaar loert om elke hoek in de huizen.

Niet onschadelijk als spook

Het gevaar komt in de vorm van demonen die ook net als spoken aanwezig zijn waar jij gaat. Als deze zich bewust worden van je aanwezigheid zullen ze op je gaan jagen en je uit elkaar trekken, maar pak jij het voorzichtig aan, dan kun je hen ook te grazen nemen. Je kunt ze alleen uitschakelen door ze langs achter te benaderen. Als je dan door ze heen loopt, verdwijnen ze definitief. Je zult hierbij kunnen teleporteren, wat ogenschijnlijk erg handig kan zijn. Net als dat je jezelf even in lichamen van levende mensen plaatst, zodat je de demonen gemakkelijker kunt bereiken. Veel opties dus en bij dit soort situaties zul je juist moeten puzzelen.

Uiteindelijk komt Ronan, na het onderzoeken van het huis, in de ruimte waar het belangrijkste is gebeurd. Door een visioen zie je hoe jij vlucht voor de dader en deze probeert te slaan met een honkbalknuppel. De dader is alleen zo sterk dat hij deze met gemak even dubbel klapt. Het gevolg is dat je door de kamer wordt gegooid en door het raam vliegt. Jouw moordenaar bezit duidelijk bovenmenselijke krachten, maar dat is het dan ook. Wat hij kwam doen in het huis en wie hij is wordt niet duidelijk en daarvoor moet Ronan verder zoeken. Tijdens het visioen ziet hij wel andere mensen die wellicht meer weten. Het onderzoeken lijkt alsmaar verder te gaan en interessanter te worden.

Voorlopige conclusie:

Ik had niet zo snel verwacht dat een current-gen game voor mij de verrassing van de E3 zou worden, maar Square Enix heeft het met Murdered: Soul Suspect voor elkaar gekregen. Hoe de game is opgezet met jezelf als detective die de moord op je eigen persoon moet oplossen is geinig en origineel. Qua gameplay lijkt het ook origineel te worden met alle mogelijkheden die je hebt op het gebied van onderzoeken. Het verhaal is daarnaast ook erg boeiend, omdat het in de eerste instantie alleen om de moord draait, maar het zich vervolgens lijkt uit te breiden als een waaier. Op grafisch vlak maakte de game trouwens ook al een nette indruk en vooral de vibe die in Salem hangt is tof. Samenvattend is dit een veelbelovende game die je zeker moet gaan volgen.