Hands-on: Spelunky – Killzone: Mercenary en Tearaway waren niet te missen in de Europese ruimte van Sony op de E3, maar voor de kleinere titels moest je echt heel goed opletten. Deze lagen namelijk verspreid op de Vita´s die zowat als decoratie dienden in het loungegedeelte. Zonde en raar van de Japanse uitgever, want er zaten hele toffe games tussen, waaronder Spelunky. Deze 2D platformer verscheen 4 jaar geleden al voor de PC en vorig jaar voor de Xbox 360, maar hopelijk vind Spelunky binnenkort zijn weg naar de PS3 en Vita. Wij gingen even met de game aan de slag en willen nu al meer.

Als een kleine Indiana Jones

In Spelunky speel jij een naamloze avonturier die zijn geld verdient met het vinden van schatten, zoals goud en juwelen. Geen gemakkelijke klus, want hiervoor moet hij allerlei gevaarlijke plekken bereiken, zoals mijnen en grotten. Net als Indiana Jones draagt hij een hoed en is hij bewapend met een zweep. Met dat eerste voorkomt hij dat hij vleermuizenpoep in zijn gezicht krijgt wanneer hij een mijn doorzoekt en met het tweede kan hij afrekenen met gevaar. Denk dan aan slangen, vleermuizen en spinnen. Met een rake klap van de zweep reken je ze zo met ze af.

Je gaat dus in 2D stijl allerlei plaatsen onderzoeken om zoveel mogelijk schatten en waardevolle voorwerpen te vinden. Je hebt dus al beschikking over een zweep, maar je kunt in de game meerdere hulpmiddelen aanschaffen bij een winkel in een level, zoals bommen en touwen. Met de bommen kun je makkelijk afrekenen met grotere vijanden en bepaalde stukken in bijvoorbeeld een mijn zijn breekbaar. Leg even door te bukken een bom neer en zie waar je opeens wel heen kunt. Daarnaast kun je ook een touw vastmaken met een enterhaak aan een hoger liggend gedeelte in een level, welke daar blijft hangen. Zo kan je de schatten waar je al springend niet bij kunt wel bereiken.

Op momenten uitdagend

Via het normale springen kom je niet heel hoog, maar de spelunker, zoals je hem ook kunt noemen, kan zich vastgrijpen aan richels. Werkt allemaal erg makkelijk en vlot. Wat dat betreft is het een toegankelijke game, maar daar maakten wij zelf even de fout, want het kan op momenten echt uitdagend zijn. Zo kwamen we in een level waar een paar spinnen voor gevaar zorgden. Met de kleine exemplaren rekenden we zo af door middel van de zweep, maar de grote spin was toch even andere koek. Door wat bommen te gooien en op de spin te springen ging die uiteindelijk dood en zo vingen we wat extra geld.

De uitdaging van de game zit hem ook in de levels, waarbij je juist moet kijken welke route je moet en kan nemen met daarbij het managen van je items. Je moet hier zuinig mee omgaan omdat deze geld kosten en je wilt juist zoveel mogelijk geld verzamelen. Zo kan je bijvoorbeeld ook voorwerpen uit de levels gebruiken als wapens om zo te besparen op de bommen. Je kunt gooien met stenen, maar soms zul je ook wapens kunnen vinden, welke je kunt gebruiken. Je kan echter maar één voorwerp in je handen houden. Vind je dus een persoon die in nood is, welke een flinke beloning op zal leveren, dan kun je alleen dat meenemen.

Voordeel van deze personen of zelfs dieren die in nood zijn is dat je deze ook kunt werpen naar vijanden. Zo richt je schade aan en gooi je tegelijkertijd het mens of dier dichter naar de uitgang. Een mens of dier in nood kan echter ook wel eens zelf het gevaar op zoeken en sterven. Ze kunnen namelijk maar een aantal klappen hebben en ze houden er ook niet echt van om gespietst worden op een paar scherpe punten. Daar gaat je bonus. De game kan je straffen op de momenten dat je fouten maakt en dat merkten wij zelf heel goed. Je hebt namelijk als spelunker maar een aantal levens of hartjes.

Old school platformer in nieuw getekend jasje

Best old school met de beperkte levens en zo hadden wij er maar drie. Toen we eenmaal ons laatste hartje kwijt waren, konden we weer helemaal opnieuw beginnen en was al ons geld verdwenen. Je kan dus wel heel snel door een level gaan, maar dan neem je ook veel meer risico. Wij gingen zelf langzamer te werk en zo pakten we meer goud en diamanten. Wat we ons wel afvragen is of de levels net als in de Xbox 360 versie dynamisch zullen zijn. Hiermee bedoelen we dat een level nooit hetzelfde zal zijn, maar constant weer anders is opgezet. Als dat zo is, dan is elk level nadat je sterft nooit exact hetzelfde en wordt de game dus een stuk uitdagender.

Qua gameplay was Spelunky vrij simpel ogend toen we er net mee begonnen, maar hoe langer we ermee speelden, hoe diepgaander het werd. Je hebt allerlei opties om af te rekenen met gevaar, maar ook hoe je bepaalde situaties aanpakt om bij schatten te komen. Het zag er soms gemakkelijk uit, maar het was af en toe best lastig. Zo kwamen we erachter dat je beter niets kan stelen van een winkelier, want die kwam gelijk kwaad achter ons aan. Verder zag de game er al best aardig uit op het scherm van de Vita. Het lijkt totaal niet op de PC versie uit 2009, maar bevat een kleurrijke en getekende stijl vol met kleine details.

Voorlopige conclusie:

Het is de bedoeling dat Spelunky nog in de zomer verkrijgbaar moet zijn en wij houden onze vingers gekruist dat dit snel gebeurt, want de eerste hands-on kennismaking op de handheld smaakt duidelijk naar meer. De besturing werkte al prima en de game lijkt eerst best simpel te zijn, maar je moet goed nadenken om zoveel mogelijk schatten en geld binnen te harken. De levels die wij speelden waren al gevarieerd, dus dat belooft wat. Grafisch bevat de game een leuke stijl en alles bij elkaar is dit al een erg geinige 2D platformer die best weleens een aanrader kan worden.