Preview: Bound by Flame – Het actie RPG genre is rijkelijk gevuld op de PlayStation 3, maar er is natuurlijk altijd ruimte voor een nieuwe aanvulling. Op de E3 kregen we de wat onbekende titel van Focus Home Interactive, Bound by Flame, te zien en hoewel het hier om een ontwikkelaar gaat die een matige reputatie heeft, lijkt dit een alleraardigste actie RPG te worden die op zich niets nieuws doet, maar wel zo zijn eigen identiteit kent. Reden genoeg om er eens nader naar te gaan kijken in de vorm van een preview.

Goed of slecht

In Bound by Flame speel je een huurling die te maken heeft met een bezetting door een demon. De zogenaamde ‘Flame Demon’ heeft zich in onze hoofdrolspeler genesteld en dat brengt natuurlijk een aantal interessante mogelijkheden met zich mee. Maar daar gaan we het zo over hebben, want eerst kijken we even kort naar wat de hele insteek van de game is. Jij bent als speler lid van een groep huurlingen die erop uitgestuurd worden om wetenschappers te beschermen. Deze hebben blijkbaar nogal wat belangrijke informatie tot hun beschikking, waardoor ze al snel het doel zijn van duistere krachten.

Jij zult als huurling je eigen pad binnen een tot op zekere hoogte uitgestippeld traject gaan volgen, want je zult gaandeweg de keuze krijgen in dialogen die een andere wending in het verhaal kunnen aannemen. Een leuk detail is dat de game naast de main quest ook tig side quests zal bevatten en sommigen zullen hiervan niet beschikbaar zijn afhankelijk van de keuzes die je gaandeweg maakt en mits de gameplay interessant genoeg is, zou dit de speler moeten motiveren om na het uitspelen nog een keertje opnieuw te beginnen om andere keuzes te maken en bijgevolg ook andere side quests te kunnen spelen.

Standaard gameplay

De game kent dus zeker zo zijn eigen kenmerken, maar als we het over de gameplay zelf hebben, is het allemaal redelijk standaard te noemen. Doordat je bezeten bent door de Flame Demon kun je twee richtingen op gaan. Zo kun je een goede kant aanwenden en dit ook uitstralen of juist de andere kant op gaan en steeds duisterder worden. Dit heeft dan ook weer invloed op de gameplay en hoe je gevechten in gaat, plus dat de verleiding kan ontstaan om te wisselen van kant en dit alles heeft allemaal invloed op het verhaal en dus hoe de game zich gaandeweg ontwikkelt. Het is een interessant concept, maar de vraag is of dit echt heel bijzonder gaat zijn.

Dat klinkt nogal negatief, maar je moet het zo opvatten dat we dit allemaal al eens eerder hebben gezien en dat deze features in Bound by Flame nog geen hele bijzondere indruk achterlieten. Jazeker, het ziet er interessant en leuk uit, maar echt heel veel nieuws doet de game niet. Gaandeweg zul je veelal in gevechten belanden en hoewel deze dynamisch zijn en variëren van keer tot keer, komt het uiteindelijk neer op effectief aanvallen, ontwijken en je magie gebruiken indien je die tot je beschikking hebt. Laten we vooropstellen dat het er leuk en vermakelijk uit zag, maar het is niet de grote volgende actie RPG.

Verraad je kompanen niet!

In de game is het naar goede gebruiken mogelijk om je eigen personage volledig te customizen, maar dat is niet alles. Logischerwijs krijg je een skilltree tot je beschikking met allerlei skills die je zult gaan ontwikkelen en dat is afhankelijk van de kant die je kiest. Als je bijvoorbeeld voor de duistere kant kiest, zal je zichtbaar veranderen in een demon en dan zul je steeds sterkere duistere magie tot je beschikking krijgen, die je verder kunt uitdiepen via de skill tree en dat werkt vice versa als je voor de goede kant kiest. Hier blijft het niet bij, want ieder wapen zul je individueel nog verder kunnen upgraden op basis van een crafting systeem en dat zal redelijk uitgebreid zijn.

Wat wel een redelijk uniek en bovenal interessant aspect gaat zijn is de mogelijkheid om nieuwe teamleden te rekruteren. Deze zullen je bijstaan in gevechten en dat is zeker bij eindbazen, waar de game rijk van is, een handige aanvulling. Zeker als je voor de goede kant kiest en hierbij vanzelfsprekend niet de beschikking over duistere magie hebt, wat je aanzienlijk sterker zal maken. Wel is de twist dat je goed moet nadenken wat je tegen ze zegt in dialogen, want als ze zich verraden voelen, gaan ze zich tegen je keren. Dus naast dat je met een verraderlijke wereld te maken heb, zul je ook goed je eigen team moeten managen.

Duister universum

De main quest zal pakweg 25 uur in beslag gaan nemen en nadien zul je nog naar diverse locaties in de open wereld kunnen om side quests te vervullen en je langer te vermaken. Dus qua content lijkt de game een hoop te bieden en dat alles in een duister universum met een dark fantasy insteek. Dit zag er tijdens de demonstratie op zich aardig uit. De game liet een beetje wisselende gevoelens achter. De wereld ziet er van een afstand – dus als je even rondkijkt – prachtig en gevarieerd uit, maar als je dan de details van dichtbij bekijkt, is het allemaal maar matig. Dus waar de game ogenschijnlijk erg mooi is, valt dat in de praktijk een beetje tegen en het is te hopen dat de game uiteindelijk op visueel vlak een beetje consistent gaat worden.

Voorlopige conclusie:

Bound by Flame is een actie RPG die redelijk op safe speelt en nergens echt baanbrekende vernieuwingen introduceert. Dat Focus Home Interactive een beetje een vast pad kiest en hier wat leuke variaties op verzonnen heeft is op zich een prima gegeven, want Bound by Flame lijkt zeker een vermakelijke titel te worden. Toch hebben we bij diverse aspecten toch nog zo onze vragen en die zullen in een later stadium vast beantwoord gaan worden. Maar over het algemeen gesproken lijkt de game voldoende in z’n mars te hebben om een interessante titel te worden.