Gespeeld: EA Sports UFC – De UFC is in een relatief korte tijd absurd populair geworden en wat populair is daar moet een game van gemaakt worden. Dat dacht de organisatie ook en zij pitchten ooit bij EA het idee voor een UFC game, maar helaas werd het toendertijd afgewezen. Na het enorme succes dat THQ echter had met haar UFC games bleek er toch een forse markt voor te zijn en nu THQ niet meer is heeft EA vrij spel met UFC. Na eerder al wat aankondigings beelden te hebben gezien kregen op we de Gamescom een korte presentatie en de mogelijkheid om voor het eerst hands-on te gaan.

Ultieme realisme

EA Sports kondigde op de E3 in 2012 aan dat ze een samenwerking met UFC aan waren gegaan om een game te produceren. Veel meer konden ze destijds niets melden en op de E3 eerder dit jaar kwamen ze met de eerste beelden van de game, maar op de beursvloer ontbrak ieder spoor van de game. De game is al enige tijd in ontwikkeling, maar voordat deze klaar is dan zijn we sowieso een hele lange tijd verder. Desondanks had EA op de Gamescom wel de game te tonen en hoewel nog steeds veel details in nevelen gehuld zijn hebben we toch enig idee welke kant EA op wil gaan en dat is ultieme realisme.

Het team dat werkt aan de UFC game is het team dat eerder aan de Fight Night games heeft gewerkt dus aan ervaring ontbreekt het niet. Toch liepen ze wel tegen veel belemmeringen aan bij de huidige generate consoles en dat viel onder andere terug te zien in de collision detection, het ontbreken van emoties en meer. Dat ze qua gameplay prima games kunnen maken dat staat al langer dan vandaag vast, maar waar kan je dan meer tijd en energie in steken om het ook echt next-gen waardig te maken. Een UFC debuut van EA op de PlayStation 4 zou immers een prima start zijn voor een lange franchise.

Fysieke gesteld van de vechters

Tijdens de korte presentatie lag de nadruk vooral op hoe de details zijn verbeterd nu ze met next-gen hardware aan de slag konden. Zo valt op iedere vechter duidelijk af te lezen wat zijn fysieke gesteldheid is en dat komt vooral goed naar voren op momenten dat de ene vechter de andere in een greep heeft. Waar het voorheen statische gezichten opleverden valt nu overduidelijk af te lezen als een vechter het moeilijk heeft, als hij pijn heeft en meer. Op die manier zal het inschatten of iemand richting het einde van zijn kunnen gaat een stuk beter kunnen.

Een ander punt waar het team ontzettend veel tijd en moeite i nheeft gestoken is het zogenaamde ‘body deformation’ en dit is een nieuw systeem waarbij het lichaam precies reageert op de situatie. Zo zagen we een greep waarbij degene die vastzat vastgeklemd werd door een vechter van achteren. Normaal gesproken zal het snel opvallen dat het invloed op de gameplay heeft, maar dat de vechter er qua uiterlijk weinig op vooruit of achteruit gaat – op wat blauwe plekken na. Dat is nu totaal anders doordat de aanraking van twee vechters voor het vervormen zorgt en dat vanzelfsprekend natuurgetrouw en in het geval van de eerdeer genoemde greep zagen we ook de maag van de vechter die vast zat continu meebewegen aan de hand van hoe het worstelen verder verliep.

De emoties herkennen en de body deformation zijn slechts twee zaken waar de game ten opzichte van current-gen fighting games enorm op vooruit gaat. EA probeert met UFC een hoop meer details in de game te verwerken en hoewel we slechts een fractie te zien kregen via ee presentatie merkten we al enigszins dat EA op de goede weg zit door middel van een hands-on. Het betrof overigens een pre-alpha versie van de game dus het beperkte zich enkel tot het uitdelen van klappen. Desondanks Waren de vele details overduidelijk te zien en bovenal erg belangrijk, het speelde snel en vlot.

Snelle gameplay

Het komt geregeld voor dat fighting games qua vechten prima zijn, maar qua snelheid in bewegingen maken toch wat vertraagd aanvoelen. Zeker als je meer rondbeweegt en je je defensief opstelt wil dat soms niet altijd even goed werken. In het geval van UFC gaat zowel het vechten en bewegen uiterst soepel en bovenal erg snel. Wat goed bijdraagt aan het realisme is dat de ondergrond continu detecteert hoe de vechter staat in de otacon en dat op basis van de houding de kracht van een schop of slag berekent wordt. Een juiste houding is immers van cruciaal belang om enigszins effectief te zijn in een gevecht.

Een ander belangrijk aspect is dat eerdere UFC games evenals andere soort vechtgames je in staat stelde om met een druk op de knop een behoorlijk ingewikkelde move uit te voeren. Dat is nu van de baan, omdat het niet realistisch is dit met één knop te kunnen. Je zult dus veel meer ingewikkelde knoppencombinaties moeten uitvoeren wil je een moeilijke greep of move kunnen uitvoeren wat het realisme des te meer ten goede komt. Wel is het nog even een kwestie van afwachten hoe dit werkt, aangezien dergelijke moves nog niet in de demo zaten die we speelden. Maar met het oog op de gameplay in de speelbare demo lijkt dat wel goed te gaan komen.

Voorlopige conclusie:

De aankondiging van UFC werd in 2012 al gedaan en de game verkeert op dit moment amper in alpha status. Toch liet EA de game zien en dat was simpelweg omdat ze de nodige dingen te vertellen hadden en op basis daarvan evenals de zeer beperkte demo die we konden spelen op de PlayStation 4 merkten we dat EA duidelijk op de goede weg zit voor het maken van een goede UFC game. Ze hebben natuurlijk de nodige ervaring door de Fight Night games en de MMA game van enkele jaren terug en die kennis gecombineerd met de next-gen technologiën zouden er zo voor kunnen zorgen dat we tussen nu en twee jaar een fantastische UFC game kunnen gaan spelen. De demo was zeer beperkt, maar smaakte naar meer. Veel meer!