In actie gezien: War Thunder – Eén van de free-to-play games die bij de lancering van de PlayStation 4 zal verschijnen is War Thunder van Gajin Entertainment. Deze game is al enige tijd beschikbaar op de PC, maar nu het zijn opwachting op de PlayStation 4 maakt, zijn wij op de Gamescom langsgegaan om de game te bekijken en het lijkt een interessante (gratis) game te worden.

Free-to-play MMO

War Thunder is een ambitieus project te noemen, want bij de lancering van de PlayStation 4 zul je direct aan de slag kunnen en het tegen elkaar kunnen opnemen met vliegtuigen. Dat betekent in een free-to-play MMO dat er een hoop vliegtuigen in de lucht zijn die allen ongetwijfeld snel in een dogfight verwikkeld zullen raken. Tijdens de demonstratie van de game toonde de ontwikkelaar de manier waarop je het digitale luchtruim onveilig zult kunnen maken met één van de vele vliegtuigen die de game rijk is.

Zo kun je in een jager stappen die effectief is tegen andere jagers en wat dus de eerder genoemde dogfights zal opleveren. Je kunt echter ook voor de meer rustige speelstijl kiezen en in een bommenwerper stappen om bommen los te laten op de daarvoor aangewezen plekken. Qua mogelijke vliegopties zit het qua variatie wel in orde, hoewel we ons afvragen of het digitaal uitvechten van oorlogen via dogfights niet sowieso veel interessanter is, maar dat terzijde. Waar het op neerkomt is dat de ontwikkelaar je de mogelijkheid wil bieden om lekker rond te vliegen, te knallen en te genieten.

Ambitieus project

Het project zal zich echter niet beperken tot de lucht, want dit najaar wil Gajin de mogelijkheid om op de grond het gevecht aan te gaan met tanks lanceren en vanzelfsprekend komt dit ook naar de PlayStation 4. Houdt de ambitie hierbij op? Nee, integendeel, want in een veel later stadium zullen er nog schepen aan de wereld van War Thunder toegevoegd worden en zodra dat erbij komt, heb je eigenlijk de drie pijlers van oorlogsvoering te pakken en stel je eens voor dat dit soort onderdelen de strijd massaal met elkaar aangaan? Inderdaad, dat klinkt niet verkeerd.

Of de ambitie van de ontwikkelaar ook realiteit wordt is afwachten, maar we zagen al wel de tankgevechten in actie en dat zag er net zoals de luchtgevechten erg interessant uit. Daarnaast zul je in de game een tweetal modi voorgeschoteld krijgen. Zo kun je in de arcade modus aan de gang en gewoon doen waar je zin in hebt. Ook zul je voor een historische modus kunnen kiezen en hierin zul je historische gevechten na kunnen spelen in de lucht, op land en uiteindelijk ook op zee. Hiermee creëert Gajin op de langere termijn een behoorlijk complete speelwereld die zowel een hoop plezier als historisch semiaccurate ervaringen voorschotelt.

Cross-platform gameplay

Bij een free-to-play MMO is het altijd een beetje de vraag of je spelers aantrekt en bij de lancering van de PlayStation 4 bestaat er een goede kans dat het rustig is in War Thunder omdat de aandacht meer uitgaat naar de Triple-A launchgames, maar hier heeft de ontwikkelaar een handige oplossing voor. Je zult namelijk vanaf launch tegen PC spelers kunnen spelen, zodat er altijd wel volk online is. Of dit ook nadelen met zich meebrengt qua gameplay is een beetje de vraag, maar los daarvan valt cross-platform gameplay sowieso altijd wel aan te moedigen.

Visueel niet heel sterk en veel content, heel veel

De demonstratie van de game was zeker interessant te noemen, met name door de ambitie van de ontwikkelaar die bestaat uit mensen die onder andere aan Birds of Steel en andere vlieggames hebben gewerkt. Ook de hoeveelheid content is erg positief te noemen. Zo krijg je enorm veel vliegtuigen en deze lijn zal men voortzetten bij de tanks en schepen. Dan zijn er nog de maps die varieren in grootte van 60 bij 60 kilometer tot 200 bij 200 kilometer met hierbij de mogelijkheid om in de nabije toekomst op ieder gewenst moment te wisselen van tank naar vliegtuig en vice versa.

Ook zul je je speelervaring verder kunnen uitbreiden door nieuwe voertuigen aan te schaffen. Hier komt dus het betaalde aspect om de hoek kijken, maar de ontwikkelaar verzekerde ons dat als je een nieuw vliegtuig of nieuwe tank aanschaft dit je qua gameplay geen voordelen zal opleveren. Het is even aanzien hoe uitgebreid dit gaat worden en wat de mogelijkheden zullen zijn op microtransactie gebied, maar het valt te verwachten dat Gajin op dit aspect het inmiddels bekende pad zal bewandelen.

Wel valt er visueel nog wat op de game aan te merken. Zo zag de game er bij vlagen uit alsof het op een PlayStation 3 gespeeld werd. Het zit vol met detail en de vliegtuigen zien er prachtig uit, maar het is een beetje wisselvallig. Nu is dat te weerleggen doordat je een gigantische speelwereld krijgt verdeeld over diverse maps, maar om nu te zeggen dat we onder de indruk waren. Nee, niet echt, maar er is nog wat tijd en misschien dat de ontwikkelaar de game via updates verder zal opleuken, zodat het er op ten duur ook echt next-gen uit gaat zien.

Voorlopige conclusie:

War Thunder is een ambitieus project en dat juichen we alleen maar toe, zeker in tijden waar veel uitgevers op safe spelen en met sequels komen. De hoeveelheid content is fors te noemen en dat zal alleen nog maar gaan toenemen, dus het toekomstbeeld ziet er zeker positief uit. Toch is het visueel niet spectaculair en doordat het een ontwikkelend project is, vragen we ons af in hoeverre de game bij de lancering van de PlayStation 4 direct interessant zal zijn. Het uiteindelijke plaatje met alles er op en eraan wat de ontwikkelaars ons uitlegde klinkt een stuk interessanter dan hetgeen de game nu is. Desondanks gunnen we War Thunder het voordeel van de twijfel en zijn we erg benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.