Review: Resogun – Housemarque verzorgde bij de lancering van de PlayStation 3 Super Stardust HD en gedurende de gehele levenscyclus van die console zijn er meerdere parels van deze ontwikkelaar verschenen. Nu zijn ze weer van de partij, maar dan op de PlayStation 4. Met Resogun als launchgame voor deze nieuwe console lijkt de geschiedenis zich te herhalen, want waar Super Stardust een parel was op de PlayStation 3, geldt dat nu ook voor Resogun op de PlayStation 4. Waarom dat zo is, ga je nu lezen!

Simpel, maar verslavend

Resogun is een game die erg doet denken aan klassieke games waarbij je als enige doel had om alles wat op je pad kwam overhoop te schieten. Dit is in de kern ook de fundering van deze game, maar natuurlijk heeft het meer te bieden dan alleen dat en als eerste hebben we het dan over het level design. Ieder level dat je zult gaan spelen is gesitueerd in een soort doorzichtige koker waar je aan de buitenkant rond kunt vliegen. Je kunt op ieder moment van links naar rechts gaan en andersom, evenals omhoog en omlaag. Het horizontaal bewegen kan je blijven doen tot je duizelig bent, verticaal bewegen kan enkel binnen de aangegeven ruimte.

Terwijl je door het level heen en weer beweegt, bestoken allerlei objecten en andere ruimteschepen – of moeten we zeggen wezens? – jou en met jouw vuurkracht sla je deze aanvallen af. Onderin het scherm loopt een meter leeg die dient als identificatie van je progressie in het level dat je speelt. Je doel? Zorgen dat je blijft overleven van het begin tot het einde, en terwijl je daarmee bezig bent, zal de moeilijkheidsgraad snel toenemen doordat er steeds meer vijanden in beeld verschijnen en dat zorgt ervoor dat het steeds hectischer en onoverzichtelijk wordt. Dat is echter juist de kracht van de game, dat chaotische en onoverzichtelijke geheel. Bovendien werkt het verslavend.

Mensen redden, laserbeams en bommen

Terwijl je bezig bent met het overhoop knallen van alles op je pad, zul je in ieder level ook mensen moeten redden. Deze mensen zitten opgesloten in hokjes die door de vijanden worden aangevallen en op het moment dat hun hokje gesloopt is, komen ze op het strijdtoneel terecht. Hierbij lopen ze gevaar overhoop geknald te worden, maar jij kan de redder in nood zijn door deze mensen op te pikken en te droppen in veilige havens. Naast dat dit sowieso de bedoeling is in ieder level (niet verplicht overigens), is het ook nog handig om te doen, het levert je namelijk power-ups op.

Deze power-ups variëren van bommen tot nieuwe upgrades voor je standaard wapentuig en meer. Gaandeweg zul je jouw ruimteschip steeds verder kunnen upgraden, zodat je ook in latere levels je mannetje kunt staan. Met je standaardwapen kun je gemakkelijk de vijanden uitschakelen, maar als het je te heet onder de voeten wordt, kun je een bom loslaten en dan zal alles en iedereen die op dat moment zich in het level bevindt uitgeschakeld zijn. Daarnaast kun je door vele vijanden te verslaan je Overdrive opladen en zodra deze vol is en je deze loslaat, verschijnt er een enorme laser die op krachtige wijze alles plat brandt. Naast de bom dus ook een ideaal wapen om vijanden uit te schakelen.

Eindbazen, maar weinig levels

Aan het einde van ieder level krijg je een eindbaas te bestrijden en reken maar dat die ook voor een forse uitdaging zorgen, zeker als je latere levels speelt. Maar met een eindbaas in ieder level in het vooruitzicht is het ook een drive om juist door te spelen, want keer op keer krijg je een andere ‘puzzel’ voorgeschoteld. Toch kent de game ook een klein nadeel, want door de verslavende werking en de eindbaas die keer op keer anders is blijf je doorspelen en zo was ik in een kleine anderhalf uur door de gehele game heen. Je hebt dan alle levels gezien en dan is de ‘verrassing’ er vanaf doordat je dan genoodzaakt ben om terug te keren naar eerdere levels.

Is de game dan wel interessant om lang te blijven spelen hoor ik je denken? Wel, ja, dat is dan wel weer het geval. Het ding is dat de game in totaal vier verschillende moeilijkheidsgraden kent, waarbij de hoogste eerst vrijgespeeld moet worden. Daarnaast bevat de game drie verschillende ruimteschepen met verschillende eigenschappen wat het de moeite waard maakt om de game meerdere malen met de verschillende ruimteschepen uit te spelen. Dan is er natuurlijk nog de verslavende factor dat je op één of andere manier continu weer terugtrekt naar de game.

Audiovisueel genieten

De game is qua gameplay zoals je wellicht gelezen hebt nergens echt ingewikkeld, maar dat siert de game juist. Het is ideaal voor korte potjes tussendoor en het trekt je nog een lange tijd terug om toch maar weer even je highscore te verbeteren. Bovendien kun je ook nog de game in coöp gaan spelen wat het ook interessant maakt voor een avondje met vrienden. Dat is echter nog niet alles, want naast de fijne en verslavende gameplay blinkt de game ook uit op audiovisueel vlak. Zo is de audio bijpassend en zorgt het voor de juiste vibe terwijl je alles overhoop schiet en belangrijker nog is dat de game grafisch erg sterk is.

Het lijkt in de eerste instantie een chaotische en onoverzichtelijke bende, maar al snel zul je de visuele stijl gaan waarderen. Naast dat het chaotisch oogt en misschien ook wat saai en grauw zul je daar snel op terugkomen door de brede kleurenvariatie die de vijanden en explosies met zich meebrengen. Wat echter het meest interessante is van de graphics is, is dat als er een explosie plaatsvindt dit invloed op de achtergrond van het level heeft en dat zie je dan in enorm veel kleine blokjes uit elkaar spatten, idem dito voor vijanden en andere te slopen objecten. Het is iets simpels, maar neem maar van mij aan, je zult er diverse malen gefascineerd naar gaan kijken.

Housemarque flikt het ‘m weer. Resogun is een uitstekende launchgame voor de PlayStation 4 dat je door de verslavende gameplay gelijk meetrekt en voor je het weet ben je ineens een paar uur verder. Het is een chaotisch en drukke bedoeling op het scherm, maar door de zeer fijne manier van spelen, de sterke audiovisuele invulling zul je je hier opperbest mee gaan vermaken. Resogun is wat dat betreft een must have, des te beter het is dat deze gratis bij de lancering van de PlayStation 4 via PlayStation Plus. Wel hadden we graag wat meer levels gezien, maar dat is wellicht iets voor later door middel van DLC. Resogun, een topper!

• Verslavend
  • Grafisch sterk
  • Speelt fantastisch weg