Soms zijn er van die spellen waarvan je het bestaan niet weet. Ze zijn in ontwikkeling, maar blijven (voor jou althans) onder de radar tot het moment dat ze in de winkel liggen of in de PlayStation Store verschijnen. Soms zijn juist die spellen de titels die je erg kunnen verrassen en sommigen kunnen je zelfs overrompelen en een verslavende werking hebben.

Zo ook (voor mij althans) Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars. Het spel kwam in februari van 2009 digitaal uit, ik speelde de demo, was meteen overtuigd, kocht het spel en speelde het 2 jaar lang bijna net zoveel als FIFA en de op dat moment actuele racegame bij elkaar. Nu is SARPBC ook een combinatie daarvan, want mocht je het niet kennen; het is in principe niets meer dan voetballen met raketgestuurde autootjes.

Hoewel ik het in de jaren daarna steeds minder, maar nog steeds af en toe speelde bleef ik stiekem hopen op een vervolg. Er was en is immers nog steeds een aardige fanbase, zeker in Europa, dus waarom niet? Na een lange stilte kwam vorig jaar augustus dan ook het verlossende bericht van ontwikkelaar Psyonix. Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars 2 is in ontwikkeling!

In aanloop naar de alpha die volgende week donderdag 27 februari van start gaat op de PC, komt Psyonix vandaag met enigszins verrassend maar niet onbegrijpelijk nieuws. SARPBC zal een naamsverandering ondergaan. De bijna onuitspreekbare waterval aan lettergrepen wordt vervangen door iets eenvoudigers en de opvolger zal door het leven gaan als Rocket League:

Psyonix stelt de fans wel gerust, de term Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars zal niet verdwijnen. Deze duikt gewoon weer op in het spel en alles eromheen. Je speelt in principe mét Supersonic Acrobatic Rocket-Powered Battle-Cars ín de Rocket League. Aldus Psyonix. Ach, een heldere uitleg toch? Ik heb er vrede mee. Het hierboven getoond logo is trouwens een prototype, dit kan nog veranderen.

Nu je dit allemaal gelezen hebt, ben ik je wel nog enige uitleg verschuldigd. De alpha is niet op consoles maar slechts op de PC beschikbaar. Het spel is officieel niet eens voor de PS3 of PS4 aangekondigd. Waarom dan toch dit artikel plaatsen? Nou, omdat ik er van overtuigd ben dat het spel naar de PS4 zal komen. Waarom? Nou, hierom. Psyonix legt uit waarom de alpha alleen naar de PC komt en geeft in één adem aan dat het spel géén launchgame voor de PS4 zal zijn:

“The reason for PC is that we can make updates whenever we want (consoles require a costly certification step). This DOES NOT mean it won’t be on console eventually but games are developed on PC first anyway and consoles don’t support Alpha release programs. I can confirm that we are NOT going to be a launch title for PS4 though.”

Niet als launchgame dus, dat weten we inmiddels. Is niet erg Psyonix, als ie maar komt. Mocht je al het nieuws omtrent het tweede deel van deze explosief competitieve titel gemist hebben kan je hier een aantal grote verbeteringen/veranderingen ontdekken die al bekend zijn gemaakt en een aantal oudere en nieuwe screenshots:

  • Dedicated server support: This will remove any host advantage and improve lag, matchmaking, and stat tracking
  • Mutators: This is a very cool system designed to allow alteration the normal game in a lot of ways. For instance there might be a whole set of Ball Mutators such as “Cube Ball” or “Big Ball” and other sets that allow things like “Large Goals” or changing the scoring mechanic. We have tons of ideas for these.
  • Vastly improved matchmaking system: Given the mutator system we need a robust matchmaking system that makes it easy to find games but also to filter out mutated games you may or may not want to play. You will ALWAYS be able to play pure Battle-Cars however.
  • Car customization: I can’t say much about this yet but you will be able to customize your car.
  • In-Game Tournament support: The game will support tournaments natively. Psyonix can define these but we may be able to add support for players to create them as well.