Vorige week werd Far Cry 4 aangekondigd, welke in november zal verschijnen, maar de aankondiging kwam wellicht eerder dan de bedoeling was om zo het uitstel van Tom Clancy’s: The Division te verbloemen. De open-wereld shooter moet nu volgend jaar verschijnen, maar een bron van GameReactor die nauw betrokken is bij het project zegt dat dit een beetje te optimistisch is.

De bron vertelde dat het team is uitgebreid met meer ontwikkelaars en studio’s. Zo helpen Reflections en Red Storm mee en daarbij is er meer budget beschikbaar. Allemaal om ervoor te zorgen dat de game een succes wordt. Hij of zij geeft ook meer uitleg waarom de nieuwe datum nog te optimistisch is, aangezien er nog steeds problemen zijn met de multiplayer en dat in de concept fase.

“The Division is without a doubt one of the most ambitious game projects of all time and our publisher has naturally realised this. We’ve been given increased resources, we’re hiring lots at the moment and are given a lot of help from other Ubisoft teams which is going to be needed if we are to deliver a finished game by next fall. Sadly I still think that the date is a tad bit optimistic as we still don’t have a functioning game and still have massive problems making our multiplayer component work at the concept stage. At the same time both we and our publisher are incredibly happy with our game engine and Ubisoft will naturally make use of it in lots of upcoming titles.”

Er is nog geen goed functionerende game, maar het komt er op neer dat ze wel tevreden zijn met de engine waar de game op draait en dat Ubisoft hier ook gebruik van gaat maken in games die later zullen verschijnen. De Snowdrop engine, zoals deze heet, schijnt volgens de bron beter te werken op de PlayStation 4.

De bron doet nog een laatste interessante uitspraak en het komt er op neer dat Ubisoft vorig jaar zonder overleg 2014 op de shooter heeft geplakt terwijl dat totaal onrealistisch was. Het voelde als een klap in het gezicht en uiteindelijk wilden ze geen Battlefield 4 doen, een game uitbrengen die niet af is. Er is teveel potentieel aanwezig en vandaar dat er om meer tijd en middelen is gevraagd.

“It felt like being punched in the face to be perfectly honest. At the end of the day we don’t want to do a Battlefield 4 and release an unfinished game. There’s too much potential in the concept that is The Division at the moment, that we’ve asked for more time and resources in order to fully realise this fantastic vision.”