Gespeeld: Project CARS – Project CARS was aanvankelijk in de maak voor de PC, maar al snel ontstond de vraag naar een consoleversie. Deze vraag werd gelukkig positief beantwoordt door de ontwikkelaar en we mogen deze racegame dus ook op de PlayStation 4 verwachten. Wat we vooral van Project CARS hebben gezien, is dat het er grafisch adembenemend uitziet, maar er zit meer achter, veel meer. Wij bekeken en speelden de game op de Gamescom en raakten enthousiast.
Community Assistance Racing Simulator
Iedereen die verbanden kan leggen, zal zien dat de eerste letters van de vier termen boven dit stukje tekst staan voor CARS. De titel is dus niet willekeurig gekozen en de term ‘Project’ slaat op de ontwikkeling van deze game, want deze verloopt op een totaal andere wijze dan je aanvankelijk zou denken. Slightly Mad Studios is een bekende studio als het om racegames gaat en voordat ze aan de twee Need for Speed: SHIFT games werkten, hielden ze zich vooral bezig met de bijzonder realistische – en dus moeilijke – GTR racing games.
Deze games worden vandaag de dag nog steeds gespeeld door de community, en deze community wil graag een racegame die volledig op de realiteit en hun wensen is afgesteld. Gezamenlijk met de community is Slightly Mad Studios Project CARS aan het maken en de community input beperkt zich niet alleen tot feedback. Nee, de community helpt mee met het ontwerpen van liveries, bedenkt welke auto’s wel en niet in de game moeten, en meer. De afstand tussen ontwikkelaar en community is daarmee bijzonder klein en onder het motto ‘van racers voor racers’ krijgt deze game dus steeds meer vorm.
Unieke insteek
De ontwikkeling op zichzelf is dus al uniek te noemen vanwege het feit dat de community een erg grote rol speelt, maar daarnaast zul je straks met Project CARS een game krijgen die qua content volledig is afgesteld op wat de community wil. Dit betekent dat alle overbodige poespas achterwege is gelaten en dat maakt de game sowieso al uniek. De game kiest hiermee dan ook voor een enigszins traditionele insteek, want bij de lancering zal de game direct volledig open zijn. Je kunt op elk circuit racen in elke auto. Slightly Mad Studios noemt Project CARS dan ook niet voor niets een ‘sandbox’ racegame. Dat slaat niet op de vrijheid in de speelbare omgeving, maar op de vrijheid binnen de structuur van de game.
Een andere belangrijke factor bij de ontwikkeling van de game is dat de studio geholpen wordt door niet de minste namen. Zo spelen Oliver Webb (derde plaats 24 uur van Le Mans 2014), Ben Collins (voormalige Stig) en Nicolas Hamilton (broer van) een belangrijke rol bij het in-game afstellen van de auto’s en hun besturing, zodat hiermee de optimale ervaring gerealiseerd kan worden. Deze personen werken niet mee aan de game omdat ze er geld voor krijgen, maar omdat ze dit zelf willen en leuk vinden. Dat geeft wel aan hoe uniek de ontwikkeling van Project CARS is ten opzichte van de ontwikkeling van andere (race)games.
De meest authentieke en realistische race ervaring
Er zijn meerdere realistische racegames verkrijgbaar, maar Project CARS wil binnen dit segment een nieuw niveau bereiken en dat betekent dat ze hun energie focussen op het zo realistisch mogelijk overbrengen van de race-ervaring. Dat kan alleen door de auto’s op een zo goed mogelijke wijze in de auto te verwerken qua besturing en na een aantal rondes racen kunnen we hier vrij kort over zijn: Project CARS speelt duidelijk anders dan andere titels en is nog verdomd moeilijk ook. Iedereen die wat ervaring met racegames heeft, zal aan deze game een behoorlijke kluif hebben. Een remfoutje kan al fataal zijn, net als het niet goed corrigeren bij onder- of bovenstuur je auto in de vangrail kan doen belanden. Met goede moed dachten we wel eventjes wat rondjes te kunnen rijden, maar nee; we kwamen van een koude kermis thuis.
Project CARS is daarmee gelijk ook een game die een wat niche publiek zal aanspreken, want als je een Gran Turismo of Forza verwacht… wel, laten we stellen dat zelfs die games arcade zijn vergeleken met dit. Je zult tijd en moeite moeten investeren om alles goed onder de knie te krijgen en dan hebben we het alleen over de besturing van de auto’s, dat op zichzelf al een behoorlijk leerproces vereist. Vanzelfsprekend zijn er nog veel meer effecten die een rol spelen in de gameplay en die het gevoel van authenticiteit en realiteit nog meer benadrukken. Zo is de schade die je oploopt als je in de vangrail belandt niet alleen ‘prachtig’ om te zien, hoe gek dat ook klinkt. Het heeft natuurlijk ook een effect op de prestaties van je auto gaandeweg. Of wat dacht je van het dynamische weer?
Dynamisch weer bereikt een nieuw niveau
De demo die we speelden, bestond uit drie rondes. De eerste ronde startte in de volle zon, in de tweede ronde regende het hevig en afsluitend reden we weer in de zon over de finish te rijden. Natuurlijk zal het weer niet zo extreem veranderen zodra de game uit is, maar voor deze demo is dit expres zo ingesteld om ons kennis te doen laten maken met het dynamisch veranderen van het weer. Wel, dit was indrukwekkend. Waar de zon in de eerste instantie in bepaalde bochten scherp in ons gezicht wist te schijnen, waardoor het nog lastiger om te racen was, wist de regen een ronde later ons racemonster regelmatig tot slippen te brengen.
Nu is het spelen in verschillende weersomstandigheden niet echt heel bijzonder, maar wat het zo tof maakt, is het effect dat het heeft. Je merkt dat de auto’s anders reageren bij weersveranderingen en slecht weer kan zomaar op komen zetten tijdens een race, want dit gebeurt onregelmatig en volstrekt willekeurig. Een ander aspect dat een prachtig effect heeft, is vooral de opklaring na een hevige regenbui. Je ziet overal plassen op de baan liggen en ook aan andere visuele zaken kun je zien dat het net hevig heeft geregend. Het is wat lastig om tot in detail goed uit te leggen, omdat het zelf ervaren zoveel meer zegt. Je kan in ieder geval van ons aannemen dat het echt héél erg indrukwekkend was. Slightly Mad Studios weet een nieuw niveau te bereiken wat dynamisch weer betreft en dat zou op zich genoeg moeten zeggen.
Dan is er nog de tijd waar je rekening mee moet houden, want het weer kan omslaan, maar dat is één ding. Een ander aspect is dat de tijd ook vooruit kruipt en dat bijvoorbeeld de avond of ochtend kan aanbreken terwijl je aan het racen bent. Nu is ’s avonds of ’s nachts racen tegenwoordig niet echt bijzonder meer, maar in Project CARS is het – zoals de ontwikkelaar het aangaf – eng om in het donker te racen. Je ziet nauwelijks lichten en je bent nog meer gericht op je eigen anticipatie- en racevermogen om een race tot een goed einde te brengen. Natuurlijk, je ziet wel de nodige dingen, maar racen in het donker is ook echt racen in het donker en dat voegt nog eens een extra moeilijkheidsgraad aan het al realistisch moeilijke racen toe.
Voorlopige conclusie:
Project CARS is een game die een unieke ontwikkeling kent. Dit proces lijkt zijn vruchten af te werpen, zo kunnen we stellen na het zien van een presentatie en het spelen van de game. Het ziet er grafisch werkelijk prachtig uit, de weerseffecten zijn van een nieuw niveau en de uitdaging ligt hoog, heel hoog. Dat is natuurlijk te danken aan de realistische en authentieke insteek die bij de besturing van de auto’s komt kijken. Racen zoals in andere racegames is een no-go in deze game. Dit is een nieuw soort racen dat misschien niet voor iedereen is, maar wel iets dat de sim fanaten ontzettend leuk zullen vinden.
oef, ik keek uit naar deze game. totdat ik net wat las wat ik nog niet wist(had wel gemoeten)…………. hij is nu dus ook uit de preorder gehaald
de studio is verantwoordelijke voor de games die mij bij nfs hebben wegduwd van mijn wishlists(was fanboy van af de eerste allereerste nfs op ps1 en sloeg er nooit een over tot shift…) nu komt er zelfs nooit meer iets van ea bij mij in huis(of ik moet het cadeau krijgen)
Oei… te veel sim dus.
Jammer. Dan laat ik deze aan me voorbij gaan.
Dit kan meteen en gran turismo killer worden, dat meteen in het eerste jaar van de ps4 :), zijn goed bezig daar. Verder heeft de ontwikkelaar gezecht dat de ps4 versie met high settings te vergrlijken valt op de pc, en kan de xbox one geen 60fps halen en de ps4 wel.
@82.74.151..xxx:
XO nog niet 60fps dus lijkt me sterk dat het bij de release niet niet zal zijn.
Ze hebben nog een paar maanden he
Dit gaat mijn eerste beste race game worden als ik een ps4 heb gekocht.
eindelijk een pittige race game waar je met alles rekening moet houden.
Ik heb al ervaring met racegames dus ik hoef niet bang te zijn dat ik de vangrail steeds gedag moet zeggen. Er zitten best veel race klassen in de auto’s van de croup C mensen dat zijn pas echte race monsters.
Check google afbeeldingen type gewoon lm group c dan weet je wat ik bedoel.
die auto’s hadden geen traction control of andere moderne systemen gewoon pure power!!!.
@81.204.215..xxx: heb je naar jou stuk tekst gekeken niet om aan te lezen. Niet zomaar oordelen als je zelf er niks van kan.
@the_stigo55: dat is dom aangezien driveckub bij psplus komt.
Hoe vet deze game waarschijnlijk ook zal worden, zonder ondersteuning voor Logitech/Fanatec sturen komt ie er hier niet in!
@82.74.151..xxx: ieder zijn eigen keus niet waar ik sla drive club over.
Dat wordt dus racen alla jos verstappen! In de grindbak dus!
Jammer!
Te veel sim,dus een no go voor mij.
Helemaal mijn game!! Nu nog een goed stuur en dan ben ik er klaar voor!!
Project Cars: 60,000 polygons per auto (ps4).
DriveClub: 250,000 polygons per auto.
@the_stigo55: jij laat een gratis game lopen die een maand eerder is , succes.
Geen Logitech wheel support = Geen racegame voor de ps4.. Dan maar op de PC racen 🙂 wat heb je aan realisme als je met een joystick aan het sturen bent..
Deze lijkt me zo wreed he ! Maar niet voor de ps4 😛 Wel lekker met stuur op de pc natuurlijk !!Kan iig niet wachten en ook echt goed om te horen dat ze er echt een goede sim van maken !
@ps3dennis:
#DriveClub = Casual
Project C.A.R.S. = Hardcore
En hoeveel locaties heeft #DC, juist ja maar 5 waaronder 5 tracks per locatie. Pcars heeft alleen al 52 circuits en dat nog ZONDER de variaties! Dus wat is je punt? #DC zal bij mij een plus editie blijven totdat Pcars er is!
Het is en blijft een PC game die geport zal worden naar console.
En de graphics die we vaak voorbij zien komen zijn allemaal PC footage.
Dat weerhoud me er een beetje van. Ondanks ik semi-sim op zich wel aantrekkelijk vind zoals een Gran Turismo.
Nee ik denk dat ik deze keer iets meer naar arcade neig en Driveclub zal aanschaffen.
Oeh.. met de Oculus Rif is het wel vet hoor…
Stel dat je thuis een goede Playseat hebt staan. Een dikke game PC en dan deze game. Damns veel dichterbij realiteit kom je denk ik niet hoor!!
http://youtu.be/BBG-YJLCEv4
No g27 no party , ik hoop echt dat ze g27 ondersteunen , zo n topsim
@82.74.151..xxx: *gezegd*
Zou je in de instellingen niet kunnen aanpassen van semi tot real sim?
Ga er toch voor gaan. 1st Driveclub via PSN, is kijken of die goed is?
Ben niet voor dat club gedoe eigenlijk.
Ik plaats het al van dag 1 bij het zien van de eerste beelden dit wordt de racegame of the year .:)
Sorry Crew en #driveclub,aan deze game kunnen jullie niet tippen,gewoon af,kijk maar eens naar de helmet vieuw in de f1 mode,prachtig.Deze game stond al van dag 1 op mijn lijst.Natuurlijk als grote voorsmaak op Gt7…2015.
Ik kijk erg uit naar deze game 😀
Hoop alleen niet dat de auto’s precies zo aanvoelen als in Shift 2.
Shift 2 was erg leuk alleen je had erg veel overstuur met de wagens.
Dat vond ik persoonlijk wel vervelend.
@McGti:
Gaat deze game geen logitech ondersteunen of ligt dat aan de ps4? Want als de game deels gebaseerd is op community wishes kan ik me niet voorstellen dat logitech sturen niet ondersteund worden.
Verder ben ik het met je eens, als mijn G27 niet werkt hoef ik de game ook niet want (sim)racen zonder stuur maar met
Controller is geen racen
@nis156:
Shift was arcade, CARS is sim. Auto’s zullen reageren zoals zij in het echt ook doen.
@86.86.57..xxx:
Logitech ondersteunt de PS4 niet, dat is het probleem. En het bedrijf doet ook geen moeite zijn stuurtjes te updaten om de PS4 wel te ondersteunen.
Hier een first person view vanuit de Oculus Rift Defkit2, heel indrukwekkend!
https://www.youtube.com/watch?v=BBG-YJLCEv4
@62.195.17..xxx:
Alles wat je neer type heeft totaal niks met mijn reactie te maken… dus ‘k snap je punt niet.
Driveclub full edition will have 55 tracks, 50 cars.
Gran turismo —-> project arcade.
GT 7 word 10x beter zowel online als offline.
over 5 jaar kent men PC niet meer en GT kent iedereen.
Ik heb het gevoel dat de schrijver van dit stukje niet echt een racer is. Wat ik wel jammer vind, 1 voorbeeld
“onder- of bovenstuur”
Bovenstuur? Het is Overstuur haha
Er is trouwens een petitie op het internet gaande dat de Ps4 de g27 MOET gaan ondersteunen. Veel mensen hebben maanden terug of onlangs een G27 gekocht, waaronder ik, om perfect voorbereid te zijn voor deze game. Het kan niet anders dan dat Sony binnenkort met een oplossing gaat komen. De petitie word massaal ondertekend
@213.109.121..xxx:
Waar is deze petitie te vinden want dat onderteken ik hem ook.
G27 is een van de beste sturen die te verkrijgen is, zou een grote missers zijn om deze niet te ondersteunen
Hier krijg ik toch wel een harde plasser van zeg, hopen dat het idd hardcore sim wordt. Kan niet wachten
@86.86.57..xxx: Hier is de officiele lijst:
http://www.gamepur.com/news/15449-project-cars-supported-wheel-list-pc-ps4-and-xbox-one-revealed-game-vs-real.html
maar dit is niet nog de definitieve lijst, afhankelijk of Logtitech en Sony het met elkaar eens worden..
a href=”#comment-422455″>86.86.57..xxx: