Review: Velocity 2X – Velocity was een game die misschien wat simpel oogde en deed denken aan de zoveelste shooter in space, maar iedereen die de game heeft gespeeld, weet wat voor een topper het was. De aankondiging van een vervolg onder de naam Velocity 2X was dan ook prachtig nieuws. Bij de aankondiging beloofde Futurlab meer soortgelijke gameplay, maar tegelijk ook veel vernieuwingen. Hoe kan je het relatief simpele concept van Velocity vernieuwen? Wel, dat kan op veel verschillende manieren, iets dat Futurlab aantoont in het geniaal goede Velocity 2X.

Een heus verhaal

In het vorige deel zal een flinterdun verhaal waar de meeste spelers weinig tot geen aandacht aan gaven. Het diende om de levels aan elkaar te knopen en dat had eventueel ook zonder verhaal gekund. Dit is een punt wat Futurlab onder handen heeft genomen, want net zoals in het vorige deel bestaat ook Velocity 2X uit 50 levels, maar nu zul je tussen ieder level een stuk van het verhaal meekrijgen. Waar het op neerkomt is dat Kaj, het hoofdpersonage, bijkomt terwijl ze in handen is van de vijand. Ze weet met behulp van een mysterieus personage te ontsnappen en gaat er vervolgens alles aan doen om deze vijanden een kopje kleiner te maken.

Het verhaal tussen de levels door wordt via mooie afbeeldingen en spraakballonnen getoond. Een misschien wat klassieke manier, maar weet dat het hier om een productie van een indie studio gaat. De manier van het verhaal vertellen wordt gelukkig op een interessante wijze gedaan waardoor het verhaal best leuk is om te volgen. Toch voelt het nog steeds een beetje als een extra aan, want je zult net zoveel lol beleven aan het doorspelen van de levels zonder een verhaal. Desalniettemin is het een stuk beter dan in het origineel en het verhaal biedt voldoende aanvulling om het enigszins boeiend te maken.

Alles helemaal op orde

Het verhaal heeft dus enige upgrade gekregen, maar dat is natuurlijk lang niet alles. De game is ook veel meer gevarieerd en dat zien we terug in de invulling van de levels. Het ene level speelt zich af in een ijzige omgeving en de ander in een wat meer Aardse omgeving. Het is veel breder en gevarieerder ingevuld en dat komt de game absoluut ten goede. Daarnaast speelt de game nog steeds zoals vanouds heerlijk weg en na tientallen uren hebben we geen enkel moment van irritatie gehad wat dus domweg aangeeft dat de gameplay perfect in elkaar steekt. Iets wat vrij uniek is, ook voor een indie productie.

Futurlab weet op een unieke manier als indie studio zichzelf te profileren als een Triple-A ontwikkelaar en Velocity 2X straalt dat niveau ook uit. Sterker nog, het voelt als een Triple-A productie aan en dat is te danken aan de variatie in het design, de ingenieuze levels, de perfecte gameplay en niet te vergeten, de heerlijke soundtrack. Deze is wederom verzorgt door Joris de Man (bekend van onder andere Killzone) en dat is een uitstekende componist die fantastische bijpassende opzwepende deuntjes klaarspeelt die scherp aansluiten op de actie van de game.

Maar het belangrijkste is…

We hebben het nu over diverse aspecten van de game gehad en de gameplay zelfs perfect genoemd. Dat is niet zonder reden, want Futurlab overstijgt zichzelf door met een sequel te komen die het al bijna perfecte eerste deel ruimschoots overtreft. Dat is te danken aan de nieuwe gameplay toevoegingen. Een cruciale gameplay toevoeging is de mogelijkheid om uit je ruimteschip te stappen en te voet verder te gaan. Daar komen we zo nog even op terug, want hoewel dat veel deel uitmaakt van de gameplay is het vliegen nog altijd het belangrijkste.

Dat concept is onveranderd, want je dient nog steeds van het begin naar het einde van een level te vliegen en in de tussentijd moet je capsules met mensen oppikken, zodat je ze ‘gered’ hebt. Tegelijk dien je ook nog vijanden uit te schakelen die variërend van ruimteschepen tot turrets aanwezig zijn. Dat vliegen gaat supersnel en dit werkt fantastisch, maar dat was in het vorige deel ook al zo. Bijkomende features zijn zoal afgesloten gedeeltes in een level die je enkel kan bereiken door schakelaars te raken met je wapentuig, het teleporteren met je schip, het zoeken naar codex informatie en bonus levels.

Qua vliegen is er weinig nieuws onder de zon, behalve een extra mogelijkheid voor je schip in de laatste levels, maar dat zullen we nu niet verklappen. Het is een leuke mindfuck terwijl je aan het spelen bent, dat kunnen we je nog meegeven. De belangrijkste toevoeging binnen de gameplay is natuurlijk de mogelijkheid om uit je schip te stappen. De game verandert dan naar een 2D platformer, waarbij je een in-level level moet doorlopen om kristallen te verzamelen, schakelaars te activeren en vijanden kapot te knallen.

Het platformen gaat net zoals het vliegen razendsnel en is relatief beperkt. Je kunt met de rechter analoge stick 360 graden in de rondte schieten en daarnaast kan je door vijanden heen teleporteren, moet je kristallen verzamelen en natuurlijk springen. Dat zijn de basis ingrediënten van platform gameplay in Velocity 2X, maar waar de uitdaging hem hier in zit is dat je soms verschillende handelingen achter elkaar moet verrichten waarbij timing van essentieel belang is. Zo zul je soms een teleporteerdrone moeten gooien, teleporteren en dan via een teleport-dash door een afweerrand moeten vliegen om zo weer veilig op een ander platform te landen.

Reken maar dat dit een goed inschattingsvermogen van je vraagt en dat dit naarmate de game vordert zeer uitdagend zal zijn. De platform gameplay is net zo gevarieerd en uitdagend als de gameplay terwijl je aan het vliegen bent. Ja, het is misschien wat beperkt, maar doordat je de verschillende mogelijkheden aan elkaar moet knopen op basis van timing kan dit serieus echt lastig zijn. Dan te bedenken dat ieder level een tijdslimiet kent wat de drang om het in één keer goed te doen nog wat verder aanwakkert.

Hoge replaywaarde

Velocity 2X is een game waar je al snel een uur of 8 tot 10 mee bezig bent om alle levels uit te spelen. Dat is sowieso vrij lang voor een indie game, maar wat een erg fijne bijkomstigheid is, is dat de game een ongekend hoog replay gehalte kent. Na het voltooien van ieder level krijg je te zien hoelang je over het level deed, hoeveel mensen je hebt gered, hoeveel kristallen je hebt verzameld en hoeveel punten je hebt gescoord. Op basis hiervan krijg je een rating en deze rating bestaat uit veel gradaties. Het hoogst haalbare is perfect en hiervoor moet je alle aspecten 100% halen in één playthrough en dat binnen een razendsnelle (van te voren bepaalde) tijd zonder dood te gaan.

Om dit te halen zul je een level moeten masteren wat zoveel zegt als een level goed leren kennen en dan alsnog razendsnel spelen zonder fouten te maken. Alleen dan kan je een ‘perfect’ beoordeling halen en hoewel dat bij de eerste twintig levels nog goed te doen is zal dat bij latere levels echt een forse uitdaging zijn waarbij je rustig twee uur per level kan spenderen voordat je de hoogst haalbare beoordeling hebt. Gelukkig is de game dusdanig goed qua gameplay dat het op een gegeven moment een soort verslaving wordt wat je elke keer terug doet laten komen om het toch nog maar even weer te proberen.

Velocity 2X is een briljante opvolger van een al briljante game. Futurlab bereikt een nieuw niveau wat betreft games ontwikkelen door domweg met een titel te komen die gameplay-wise perfect is. Velocity 2X straalt één en al kwaliteit uit en dat is te danken aan de grafische stijl, de heerlijke audio, de afwisseling en uitdaging wat voortvloeit uit een ingenieus in elkaar gezet stuk gameplay. Velocity 2X is één van de beste games die ik tot dusver op de PlayStation 4 gespeeld heb. Futurlab maakt geen fouten en levert een nagenoeg perfecte platformer af met Velocity 2X. Nu na het uitspelen smaakt het wederom naar meer, een derde deel is dus meer dan welkom!

• Perfecte gameplay
  • Platformen werkt perfect
  • Uitdaging en afwisseling