Gespeeld: Velocity 2X – Futurlab leverde met Velocity een ijzersterke titel af en daarmee zette de studio hun succesreeks van goede games voort. Tussendoor hebben ze nog Surge Deluxe uitgebracht en nu is het bijna tijd voor de opvolger van Velocity, Velocity 2X. Wij speelden de game op de E3 en zaten gelijk weer helemaal in de game. Het combineert het vertrouwde concept met nieuwe elementen en nu al kunnen we je vertellen dat dit een goede game gaat worden.

De mensen redden in euh… space?

In Velocity 2X krijg je net zoals in het vorige deel een forse reeks aan levels voorgeschoteld waarin je een aantal doelen hebt. Zo dien je zo snel mogelijk het einde van het level te bereiken met daarbij alle mensen te hebben gered. Tussendoor moet je ook nog alle aliens overhoop schieten om zo een hoge score te behalen. Waar de game zich precies afspeelt weten we niet, maar het moet een soort alternatieve realiteit van de ruimte zijn. Alleen de ruimte in deze game is vrij beperkt want je vliegt veelal door smalle gangen heen met daarin obstakels.

Deze obstakels variëren van kapot te schieten objecten waarin dan weer een soort schip zit met mensen – degene die je moet redden – tot afgesloten ruimtes zodat je moet teleporteren. Terwijl je door de gangen heenvliegt krijg je te maken met de vijanden en andere blokkades. Dit alles brengt een goede uitdaging met zich mee en dat lijkt in Velocity 2X niet heel veel anders te zijn dan het vorige deel. Nog steeds kent de game die bekende visuele stijl, speelt het uitermate soepel weg en is de uitdaging voldoende aanwezig. Toch heeft Futurlab wel één belangrijke vernieuwing toegevoegd en dat is 2D platformen.

Je schip uit

Zo hier en daar in de levels zijn bepaalde gebieden afgesloten en om daar te kunnen komen zul je schakelaars in een volgorde (numeriek) kapot moeten schieten. Als je dan alle schakelaars kapot geschoten hebt verdwijnt de beschermlaag over dit gebied en kun je daar de mensen redden. Hetgeen natuurlijk belangrijk is voor een hoge score. Hier zit nu echter een extra dimensie aan, want het kan voorkomen dat bepaalde schakelaars die je moet zien te raken met je wapens uitgeschakeld zijn. Om verder te komen is het dan zaak om deze schakelaars te activeren.

Dit kan je doen door bij een soort dockingstation je schip te parkeren en te voet verder te gaan. Plots verandert de game dan naar een 2D platformer waarin je met het hoofdpersonage min op meer op dezelfde wijze obstakels moet zien te overwinnen om uiteindelijk de schakelaar voor de schakelaar te bereiken en deze te activeren. Het 2D platformen is volledig nieuw en wat we ervan hebben kunnen ervaren werkte al prima. De besturing gaat net zo vlot als bij het vliegen met je ruimteschip en uiteraard krijgen we ook in de 2D levels de nodige uitdaging in de vorm van obstakels en meer voor onze kiezen. Springen en schieten zijn hierbij het belangrijkste evenals timing. Als je dan eenmaal het punt bereikt hebt dat je verder kunt, dan keert de game terug naar het schip en kun je je weg al vliegend vervolgen.

Positieve vooruitgang

De gameplay van Velocity was al voldoende afwisselend en ieder level was weer een verrassing. Dat lijkt in Velocity 2X niet heel veel anders te zijn, maar de toevoeging van de mogelijkheid om in 2D verder te spelen is meer dan welkom. Het werkt bovendien net zo vlot als het rondvliegen met je ruimteschip en het maakt de game zo hier en daar – zeker als het om de tijd gaat – nog uitdagender. In dat opzicht probeert Futurlab de game in de kern zoveel mogelijk op het origineel te laten lijken, maar daar toch genoeg variatie en vernieuwing aan toe te voegen.

Voorlopige conclusie:

Velocity 2X is net zoals zijn voorganger een uitstekende game (in wording). Het zal de fans direct weer aanspreken door de identieke visuele stijl en snelle gameplay. Als genieter van het origineel werd ik tijdens het spelen van het vervolg direct blij en ik kan dan ook niet wachten totdat Velocity 2X later deze zomer officieel uitkomt. De nieuwe toevoegingen lijken een prima aanvulling te zijn en het totaalplaatje is nu nog meer compleet. Als Futurlab er ten opzichte van het origineel nog wat meer levels bij gooit en het net zo uitdagend maakt, dan kan het niet anders dan dat ze weer een topper in handen hebben. Kom maar op met Velocity 2X!