Review: Assassin’s Creed: Unity – Assassin’s Creed is een franchise die alweer behoorlijk wat jaren meegaat. Enige sleet lijkt er nauwelijks op de serie te komen, aangezien elk deel het tot nu toe zowel bij de pers als bij het publiek prima gedaan heeft. Het is nu november en dat betekent dat we ons weer mogen opmaken voor ditmaal niet één, maar twee nieuwe delen in de vorm van Assassin’s Creed: Unity en Assassin’s Creed: Rogue. In deze review focussen we ons op Assassin’s Creed: Unity, waarin we terugreizen naar het Parijs ten tijde van de Franse Revolutie. Je krijgt dus wederom een groots conflict uit onze wereldgeschiedenis voorgeschoteld, samen met een avontuur waarin je er niet altijd alleen voor staat.

Arno is een vlotte gozer

Te beginnen bij het hoofdpersonage in dit verhaal: Arno Victor Dorian, een jonge Franse edelman die uit een welgestelde familie afkomstig is. Veel meer dan dit kom je over zijn achtergrond niet te weten, behalve dat duidelijk wordt dat Arno een vrij vlotte gozer is. Zo is hij er niet vies van om hier en daar iets te stelen en wil hij vanwege zijn brutaliteit nog weleens in een conflict belanden. Hoewel Arno tevens een voyeur lijkt te zijn, staat er eigenlijk maar één dame in zijn leven centraal en dat is Élise de la Serre. Zij is ook afkomstig uit een welgestelde Franse familie en zij kent Arno al sinds haar jeugd, waardoor ze een bijzondere onderlinge band hebben.

Ook het verhaal kent een lekker tempo

Zonder iets van het verhaal te willen spoilen, kunnen we wel kwijt dat Élise, ook al is ze niet continu in beeld, hier toch een prominente rol in vervult. Evenals Arno heeft ook Élise wel iets rebels over zich en ze trekt Arno bovendien altijd ergens in mee. Het verhaal kent verder een zeer vlot tempo en is in vergelijking met de andere delen een stuk eenvoudiger van opzet. Het wordt bovendien op een veel persoonlijkere wijze uiteen gezet. Hierdoor begrijp je het beter, plus dat je er meer betrokken bij raakt en dat je daardoor ook graag door wilt blijven spelen om te weten te komen hoe het afloopt.

Missies zijn meer gevarieerd

Het verhaal mag dan wel interessant zijn om te volgen, het draait toch voornamelijk om de missies die je te doen krijgt. Ubisoft heeft er wel een handje van om tot nu toe eenzelfde structuur qua missies aan te houden, waarbij een punt van enige ergernis de vaak terugkerende afluisteropdrachten waren. Die zijn nu geschrapt en daarvoor zijn een paar nieuwe dingen in de plaats gekomen. Zowel tijdens het volgen van de verhaallijn als tijdens het spelen van de zijopdrachten krijg je nu te maken met moordmysteries, waarbij je aanwijzingen moet zoeken om ze op te kunnen lossen. Daarnaast zul je ook regelmatig te maken krijgen met missies waarin je bepaalde items, zoals artifacten of documenten, moet zien te stelen.

Dit zijn missies die worden aangeduid met een icoontje op de map. Daarnaast heb je nog andere kleine gebeurtenissen die zich op straat afspelen en waar je plotseling mee te maken kan krijgen. Dit soort missies zijn wel een beetje meer van hetzelfde, want je bent hier voornamelijk bezig met het afmaken of achtervolgen van bandieten, of je moet burgers beschermen door een stel pestkoppen bij iemand weg te jagen. Dit zijn ‘menigte-evenementen’, die bijvoorbeeld een nieuw outfit opleveren wanneer je een serie compleet maakt. Dat zorgt overigens wel voor meer variatie bovenop de gewone missies van de singleplayer, die dit keer ook een stuk gevarieerder zijn.

De echte vernieuwing….

…wordt echter uitgemaakt door de coöp missies die toegevoegd zijn en waarin je met bijvoorbeeld vrienden online bepaalde missies kunt spelen. Dit zijn min of meer dezelfde missies als die je alleen zou spelen, maar nu krijgen die een andere dimensie omdat je er niet alleen voor staat. De coöperatieve ervaring is een toffe extra en in Parijs zijn deze missies her en der te vinden. Je kunt deze missies op ieder gewenst moment starten en dan kun je met één andere of meerdere assassins aan de slag. Tevens is het mogelijk om deze missies vanuit het menu te starten. Daarbij moeten we wel opmerken dat het online segment sinds de ontvangst van ons review exemplaar tot op heden te kampen heeft met connectie problemen, waardoor het soms erg lastig kan zijn om deze missies te spelen. Vrij irritant dus. Eventueel kun je sommige van deze coöp missies in je eentje spelen, maar dat is natuurlijk een wat mindere ervaring dan dat je het in coöp doet. Aan dit segment hangt overigens een leuke extra, namelijk dat je met vrienden een club kan oprichten waarmee je het weer tegen andere clubs kan opnemen.  Zo kan je zelfs naar een hogere divisie promoveren en opklimmen in rang. Je begint als een rekruut en de hoogst haalbare rang is die van legende.

Je unieke vaardigheden, wapens en uitrusting

In Assassin’s Creed: Unity is het verder mogelijk om je personage te verbeteren door onder andere een nieuwe uitrusting, nieuwe wapens of speciale vaardigheden aan te schaffen. Daarvoor heb je vier verschillende unieke vaardigheden die je kan upgraden. De categorieën waar je uit kan kiezen zijn: mêlee, op afstand, sluipen en gezondheid. Onder elke categorie vallen een aantal subvaardigheden die je kan kopen en waarmee je jezelf het tijdens de missies een stuk gemakkelijker kan maken. Daarnaast zul je ook ‘boosts’ kunnen aanschaffen. Dit zijn tijdelijke eigenschappen waardoor je bijvoorbeeld vijf minuten meer schade kan verdragen of hardere klappen uit kan delen óf dat je tijdelijk minder zichtbaar bent voor tegenstanders. Voor coöp is er een andere sectie in het menu waar je aparte boosts en vaardigheden kan verkrijgen. Wat wapens betreft, heb je een flink arsenaal waar je uit kan kiezen, zoals zware en lange wapens. Denk bv. aan speren, bijlen, messen en zwaarden, maar uiteraard ontbreken ook de schietijzers niet.

Voor je uitrusting geldt tevens dat je redelijk wat mogelijkheden hebt. Zo heb je je hoofd, je borst, je onderarmen en natuurlijk andere ledematen die je kan bedekken. Deze kledingattributen maken je echt beter. Met hoofdkappen kan je bijvoorbeeld de duur en het bereik van je arendsoog verbeteren, met een bepaalde jas kan je weer één van de vier eerder genoemde vaardigheden upgraden en met de keuze voor een riem bepaal je weer hoeveel munitie je bij je kan dragen. Zo zijn er nog meer kledingstukken die je kan verkrijgen door ze aan te schaffen met het geld dat je zal verdienen. Voor de vaardigheden en eigenschappen heb je specifieke punten nodig. Deze punten kun je verdienen door de game te spelen en verdien je parallel aan het geld dat je tevens tijdens het spelen verdiend.

Het nieuwe puntensysteem

Deze in-game punten zijn onder te verdelen in drie verschillende categorieën. Je hebt eerst synchronisatiepunten die je verdient door het volgen van verhaalmissies. Met synchronisatiepunten kan je de eerder genoemde unieke vaardigheden kopen. Daarnaast heb je credopunten waarmee je weer de kleur van je uitrusting kan aanpassen, de mogelijkheden ervan kan verbeteren en je wapens kan upgraden. Tot slot heb je nog helixpunten die je verdient door gewoon domweg de game te spelen. Met helixpunten kan je onder andere upgrades van bijvoorbeeld wapens ‘hacken’ (eerder upgraden), zodat je geen credopunten hoeft in te zetten om die aan te passen. Naast de punten heb je natuurlijk nog het ‘gewone geld’ dat je verdient door verschillende missies te spelen. Hoe hoger de moeilijkheidsgraad van een missie, hoe meer je geld je naderhand ontvangt. Tevens kan je ook geld verdienen door weer verschillende gebouwen op te kopen en die vervolgens te renoveren. Hierbij geldt dat hoe groter de renovatie is, hoe meer geld jij eraan verdient.

Audiovisuele pracht waar je mond van open valt

Zoals gezegd speelt het verhaal zich af tijdens de Franse Revolutie en vertoef je voornamelijk in Parijs en soms in het dichtbij gelegen Versailles. Beide plaatsen zijn historisch gezien zo accuraat mogelijk nagemaakt en uiteraard staat Parijs bol van bekende gebouwen. Denk zoal aan Paleis het Louvre, de Notre Dame en zelfs de Eiffeltoren. Het zijn daarnaast de kleine details die sfeerverhogend werken. Zo bevat de game een dynamische weersysteem en ketst het licht telkens op een andere manier op de gebouwen waarbij je schaduw natuurgetrouw met je meebeweegt wanneer je over de daken aan het rennen bent. Daarnaast oogt de stijl waaruit de gebouwen opgetrokken zijn prachtig en sta je soms ook te genieten van hoe gedetailleerd het interieur van deze gebouwen is nagemaakt. Los hiervan heerst er nu ook meer bedrijvigheid op straat dan ooit tevoren.

Het is ondoenlijk om alles te beschrijven wat er voor je ogen gebeurt, maar overal waar je komt, zijn er werkelijk gigantisch veel mensen op straat. Neem bijvoorbeeld een plein dat echt zwart staat van de mensen, die allemaal aan het protesteren zijn, of straten waar je echt moet dringen en personen weg moet duwen om erdoorheen te komen. Overal gebeurt wel iets op straat en dat maakt het tot een levendig geheel. Daarnaast moeten we ook een pluim geven aan het geluid en de voice-acting. Het kan zomaar voorkomen dat je iemand een lied hoort zingen en daarnaast uiten de mensen hun vrolijkheid op een leuke (zingende) manier wanneer je hun café of hotel gerestaureerd hebt.

Maar…

Na flink de loftrompet te hebben gestoken, zijn er echter ook een paar kanttekeningen die gemaakt moeten worden. Zo lijkt de PlayStation 4 af en toe moeite te hebben om de actie vloeiend op je beeldscherm te toveren. Dit soort momenten kunnen zich met name voordoen wanneer je bijvoorbeeld achtervolgd wordt door een batterij aan soldaten of wanneer je snel door een grote menigte heen loopt. Op dit soort momenten wil de framerate nog weleens inkakken. Ook wil het wel eens voorkomen dat een texture pas ingeladen wordt (pop-in) bij gebouwen of een omstander op het moment dat de camera een bepaalde kant opgedraaid wordt of als je dichterbij komt. Daarbovenop zul je ook nog de nodige grafische glitches tegenkomen. Dit zijn momenten die behoorlijk slordig ogen en erg irritant kunnen zijn. Toch hebben wij er gedurende onze reviewsessie – en dat zijn wat uurtjes – niet echt extreem veel last van gehad.

Gameplay is ouderwets, vijanden reageren beter

Aan de gameplay is niet veel veranderd. Nog steeds moet je bijvoorbeeld het rondje gebruiken om op het juiste moment slagen te kunnen blokken en moet je ook slagen ontwijken om vervolgens zelf de genadeklap uit te kunnen delen. Klinkt eenvoudig, maar niets is minder waar, want al je vijanden reageren nu slimmer en zullen vaak ook aanvallen terwijl je nog bezig bent om een andere tegenstander tegen de grond te werken. Is je eigen dekking even niet in orde, dan kan je direct het haasje zijn en lig je bloedend op de grond. Nieuwe animaties zijn ook te zien wanneer Arno aan het sprinten is en bijvoorbeeld een muurtje over moet springen; dat gaat heel soepel en geeft het gevoel dat je echt aan het freerunnen bent. Een kleine kanttekening hierbij is dat Arno soms verkeerd wil springen wanneer je een gebouw aan het beklimmen bent. Dit kan met name voorkomen op de momenten waarop je achterna gezeten wordt en dus weg moet zien te vluchten. Gelukkig komt dit niet té vaak voor en nemen we het voor lief.

Conclusie:

De framerate en de pop-in zijn twee slordigheden die zo nu en dan best irritant kunnen zijn. Dat geldt tevens voor de vele glitches die de game rijk is, maar dit alles wordt overschaduwt door een pracht van een game. Zeker als je in ogenschouw neemt hoe omvangrijk de spelwereld zelf wel niet is. Dat met het avontuur dat je zult beleven en de algehele sfeer maken Assassin’s Creed: Unity tot een indrukwekkende titel. Op vrijwel alle vlakken weet dit deel te imponeren, de grafische issues daargelaten. Ubisoft weet bovendien met het nieuwe upgradesysteem van je personage en de coöp enige vernieuwing toe te voegen. Wel is het uitermate storend dat het online segment te kampen heeft met connectie problemen. Daar tegenover staat een singleplayer dat van het begin tot het einde sfeervol is ingevuld en ook het verhaal is deze keer op een meer eenvoudige en vooral meer persoonlijke wijze uiteen gezet. Assassin’s Creed: Unity kent zo haar (storende) problemen, maar dat neemt niet weg dat de game buiten deze minpunten om een fantastische ervaring weet te bieden waar we absoluut van hebben genoten.

Pluspunten

  • Ongekend goede sfeer
  • Fantastische setting
  • Grafisch indrukwekkend
  • Goede voice-acting en degelijke soundtrack
  • Boeiend verhaal
  • Zeer uitgebreid en dus lang speelbaar
  • Meer variatie in de missies
  • Meer diepgang in het verbeteren van je vaardigheden

Minpunten

  • Framedrops
  • Connectie problemen in coöp
  • Grafische glitches en pop-in