Review: Shiftlings – Je bent als alien werkzaam op een ruimtestation en omdat teamwork bij de werkzaamheden van essentieel belang is, zit je continu aan je collega vast met een luchtslang. Bij het inwerken op je nieuwe baantje heb je van je werkgever één simpele regel meegekregen; absoluut niets drinken van het drankje Hola Cola. Dit drankje, dat barstensvol met koolzuur zit, komt dan net op het moment dat je vergaat van de dorst voorbij. Eigenwijs zoals je bent, neem je een slokje van dit overheerlijke drankje en de gevolgen zijn desastreus. Niet alleen voor jou, maar ook voor je partner. Dit dankzij de luchtslang die jullie verbindt, welke de nodige scheten te verduren krijgt. En zo ontstaat de game Shiftlings

Kleurrijk puzzelen en ploeteren

In het kleurrijke introfilmpje van de game leren we de twee aliens wat beter kennen. Jij bestuurt een paarse en een groene aliën. De paarse is het kleine, slimme ruimtewezen en de groene is de grote, domme alien. Deze domoor drinkt dus het gevaarlijke Hola Cola en de koolzuur komt in grote hoeveelheden zijn kont uit. De groene alien zal voortaan als een grote dikkerd door het leven moeten gaan, waardoor er vanaf nu altijd sprake is van een dikke en een dunne. Beide aliens hebben nu ook hun eigen kwaliteiten. De kleine is snel, kan hoger springen en kan door nauwe openingen heen. De dikke is daarentegen erg sterk en kan als trampoline gebruikt worden.

Met deze kwaliteiten zul je dus door alle kleurrijke levels heen moeten puzzelen. Er zijn in totaal 50 prachtige levels, verdeeld over 5 planeten. Audiovisueel ziet de game er schitterend uit, de achtergronden zijn erg mooi en ook het level design verdient een dikke voldoende. De muziek die gebruikt wordt in het menu moet niet onderdoen voor de muziek uit de Efteling. Elke planeet bevat 10 levels, waarbij het laatste level een soort van samenvatting is met alle hindernissen en obstakels die je in de eerdere 9 levels hebt moeten trotseren. Het geheel wordt aan elkaar gepraat door een ogenschijnlijk grappige TV-personality, maar de ‘humor’ en de grappen die hij maakt gedurende de cut-scènes worden na verloop van tijd erg vervelend.

Scheten laten om verder te komen

Het spel begint vrij simpel, maar wordt gaandeweg steeds moeilijker en uitdagender. Eerst ben je alleen bezig om de kleine alien door nauwe gangetjes te loodsen, om dan als je in een grotere ruimte komt door middel van een scheetje te veranderen in de grote alien. Later in de game moet je de grote, bolle alien ook gaan gebruiken als trampoline om bij de hogere delen van het level te kunnen komen. Je springt op je collega en komt vele malen hoger dan voorheen, maar pas wel op dat de luchtslang die jullie verbindt niet in de knoop raakt. Sta je dan eindelijk op die bovenste richel van het level, dan laat je een scheet waardoor je verandert in de grote dikkerd die de kleine met zijn kracht makkelijk naar boven tilt.

Aan het einde van het level dien je met z’n tweetjes het ruimtestation te herstellen om zo een level verder te komen. De gameplay is dus vrij simpel, de levels zijn kort, maar toch kan je op sommige momenten tegen de vervelende situaties aanlopen. Spring je bijvoorbeeld vanaf de verkeerde kant op een platform, dan kan je luchtslang in de knoop raken. Soms raak je per ongeluk de andere kwijt, omdat je de knoppencombinatie niet goed uitgevoerd hebt. Als je alleen speelt, moet je natuurlijk beide aliens besturen en dat is af en toe wel even wennen met alle mogelijke acties die je uit kan voeren. Gelukkig zijn er in elk level genoeg savepoints van waar je opnieuw kan beginnen, mocht je het loodje leggen.

Race tegen de klok

Speel je alle levels per planeet uit, dan ontgrendel je de time trial modus. Hiermee kun je alle levels opnieuw spelen, maar dan als race tegen de klok. Voor de rest een niet echt heel interessante toevoeging, op de paar trophies na. Terug naar de gameplay. Elke planeet heeft zijn eigen elementen die te gebruiken zijn of hindernissen die je moet ontwijken. Denk hierbij aan waterstralen die je naar een hoger platform kunnen tillen, maar ook aan elektriciteitsmasten die je een stroomschok kunnen geven waardoor je het loodje legt. Pas ook op dat je nooit je luchtslang afknelt, want dan moet je opnieuw beginnen.

Om de levels wat leuker en uitdagender te maken, kan je in elk level drie flesjes Hola Cola verzamelen. Uiteraard liggen deze niet simpel voor het oprapen, maar moet je hier aardig wat moeite voor doen. De toevoeging van deze collectibles is wel een verademing, want de levels en de opzet van de game vallen snel in herhaling. Op een gegeven moment kan je met een klein beetje denkwerk de puzzels vrij eenvoudig oplossen, maar juist met de Hola Cola flesjes komt er wat meer uitdaging bij kijken, omdat ze pittig zijn om te verzamelen. Als je alle Hola Cola flesjes verzameld hebt per planeet, speel je een bonuslevel vrij. Deze bonuslevels zijn behoorlijk pittig en vergen echt enorm veel skills.

Samen is alles leuker, Shiftlings zeker!

Het spel kan prima alleen gespeeld worden, maar het is het veel leuker om met een vriend of vriendin samen de levels te doorlopen. Mocht je geen vrienden hebben die het spel bezitten, dan kan je gelukkig ook online spelers vinden in de coöp modus. Om de hindernissen te trotseren, is teamwork belangrijker dan ooit. Goed communiceren over de posities, de aanpak en meer is hierbij dus erg belangrijk. Naarmate het spel vordert, worden de levels dermate lastig om alleen te klaren, dat het verstandiger (en leuker) is om in coöp te spelen. Alleen de levels uitspelen kan wel, maar het vergt de nodige precisie evenals uithoudingsvermogen. Dan is het spel echt beter te spelen met een vriend/vriendin of online coöp partner.

Het is overigens ook erg leuk om je medespeler te dwarsbomen tijdens het spelen. Net een scheetje door je slang heen persen als je partner eindelijk een sprong succesvol heeft afgerond is erg grappig en levert hilarische momenten op. Of als hij jou als springplank nodig heeft om een flesje Hola Cola te grijpen, is het leuk om elke keer als hij net op jou landt de sprong te maken en te veranderen in de dunne speler. Hierdoor verandert hij opeens in de dikke en zullen de rollen weer omgedraaid moeten worden. Je hebt er zelf niet heel veel aan – je wilt immers graag de levels tot een succesvol einde brengen – maar soms is het best leuk om elkaar even te treiteren, zeker als je beiden in één kamer zit.

Shiftlings is een leuk tussendoortje, maar het verveelt eigenlijk vrij snel. De prachtig vormgegeven levels zijn soms bijna identiek aan elkaar en bevatten dan alleen een iets moeilijkere uitdaging als een level ervoor. De humor van de personages in de game begint na verloop van tijd wel echt te irriteren en dat is jammer. De toevoeging van de collectibles is leuk, om je wat langer bezig te houden, maar dat zou de Time Trial modus ook moeten doen. Deze voegt echter niet zoveel toe aan het geheel. Maar eerlijk is eerlijk: de game is leuk om er tussendoor even bij te pakken – en dan voornamelijk in coöp – maar na een level of twee heb je het wel weer gezien.

• Kleurrijke levels, grafisch netjes
  • Lage instapdrempel, je leert het snel
  • Hola Cola flesjes en de daarbij horende bonus levels