In actie gezien: Horizon: Zero Dawn – Afgelopen maandag kondigde Guerrilla Games haar gloednieuwe IP Horizon: Zero Dawn aan. De introductievideo en de daaropvolgende gameplay die werd getoond, gaven een mooie eerste indruk van de game, maar tijdens de E3 zelf kregen we nog een aparte presentatie waarin we meer te zien kregen en tevens vragen konden stellen. Dat levert natuurlijk een forse hoeveelheid aan extra informatie op en daarmee is ons enthousiasme voor deze nieuwe game nog verder gestegen.

Aloy en de vergane wereld

In Horizon: Zero Dawn speel je met Aloy, een jonge meid van de Nora clan die er veel op uit trekt om op de robots te jagen die het landschap van de game onveilig maken. De game is pakweg 1000 jaar na een vernietigende apocalyse gesitueerd, waar de huidige mensheid vooral in clans leeft en weinig van de kennis van vandaag de dag heeft overgehouden. Hoewel de game zich ver in de toekomst afspeelt, is er een soort situatie waarbij de mensheid enigszins een reset heeft gekregen, omdat ze relatief primitief te werk moet gaan en leven.

Het grote verschil – en wat het dus direct interessant maakt – is dat er in de enorme wereld robots rondlopen die allemaal zo hun eigen ding aan het doen zijn. Aloy weet niet beter dan dat de wereld altijd al zo is geweest en zo zul je er dus vaak met haar op uit trekken. Om te jagen, maar ook om gebieden te onderzoeken naar kennis over de oude mensheid. Zo zullen er in de wereld herkenbare dingen terugkomen, welke vandaag de dag voor ons niet meer dan gewoon zijn. Denk aan wolkenkrabbers, steden en meer. Doordat de game zich echter een millennium later afspeelt, is daar niet al te veel meer van over en dat motiveert jou als speler om te gaan ontdekken wat er zich heeft afgespeeld dat tot de apocalypse heeft geleid.

Enorme wereld

De wereld zal dus sporen van de huidige beschaving kennen, maar het is slechts een onderdeel. Er verandert een hoop in zo’n lange tijd en zeker met de aanwezigheid van de robots is de gehele beleving en kijk van de mensheid op het leven anders. Het is jagen om te overleven, het is onderzoeken en er dagelijks het beste van maken. Dat is althans de eerste indruk. Guerrilla Games kon op dit moment nog niet in detail treden betreffende het verhaal en wat de rol van Aloy precies is, behalve dat zij het enige speelbare personage is en dat zij onder andere op onderzoek uitgaat.

Onderzoek – of hoe het zo mooi genoemd wordt: ‘exploration’ – doe je in de enorme en diverse wereld die de game je zal voorschotelen. Deze wereld zal verschillende gebieden kennen. In de E3 demo die iedereen heeft kunnen zien evenals in de presentatie was er een mooie, kleurrijke en levendige wereld te zien, maar er is meer. Zo zijn er jungles, woestijnen, besneeuwde bergtoppen, gebieden geheel van ijs, enzovoort. Het mooie van dit alles is dat je werkelijk overal naar toe kan. Zie je een bergtop in de verte? Dan kan je die beklimmen en uiteindelijk is het mogelijk om de top te bereiken. Het kost even tijd, maar het is allemaal mogelijk.

Natuurlijk zijn er barrières in de wereld gebouwd, maar dan nog kan je min of meer overal gaan en staan waar je wilt. Zij het wel dat het ene gebied moeilijker begaanbaar is dan het andere. Over de wereld zelf kon Guerrilla verder nog niet veel kwijt, maar wel vertelden ze me dat deze schaal vergelijkbaar is met de grootste open wereld games van dit moment. Wel, dat belooft wat als je het mij vraagt. De wereld ziet er zo op het eerste gezicht indrukwekkend en imposant uit, maar er is meer, want ook de gevechten zijn bijzonder interessant, waarbij je goed moet opletten wil je niet het loodje leggen.

Jagen en looten

De game zal een hoofdquest bevatten die aangevuld wordt met sidequests en de interpretatie hierbij is dat de mensheid weinig begrip voor de huidige technologie – de monsters dus – heeft. Wel zijn ze dermate bewust van de mogelijkheden dat het ze brengt, waardoor het jagen sowieso van belang is. Dat is gelijk ook één van de belangrijkste elementen van de gameplay, want het jagen en doden van monsters brengt loot met zich mee. Hiermee kan Aloy haar wapens en armor upgraden, zodat ze nog sterker wordt naarmate de game vordert.

Er zijn vele verschillende wapens aanwezig in de game en hetgeen we gedemonstreerd kregen, was hetzelfde als wat tijdens onthulling op de persconferentie werd getoond, maar dan nu met context. In totaal kan Aloy vier wapens meenemen en afhankelijk van de situatie moet je het juiste materiaal bij je hebben. Hierbij is het dus van belang dat je goed bekijkt wat je nodig hebt en hoe je dit het beste kan inzetten. Ze is tijdens een gevecht overigens niet beperkt tot haar wapens, want zo schakelde ze een monster uit dat een rocket launcher op z’n rug had, welke ze vervolgens tegen de robot kon gebruiken.

Het monster uitschakelen gaat daarbij trouwens op een creatieve manier. Zo zijn er natuurlijk slappe monsters aanwezig, maar die kunnen de bewakers (de grote varianten) waarschuwen. Hierbij is het zaak om deze in stealth uit te schakelen, zeker als je een speciaal item van deze robots wil looten. Alarmeer je ze? Dan zijn ze binnen no-time weg en ze bijhouden is dan ook niet mogelijk door hun snelheid. Stealh is dus verstandig bij de kleine monsters, die op zich niet gevaarlijk zijn, maar wel gevaar kunnen inroepen en bovendien razendsnel zijn. Krijg je dan toch te maken met zo’n grote, dan zorg je maar beter dat je voldoende ammo bij je hebt.

Zo schakelde Aloy tijdens de demo een enorm monster uit door deze eerst te stunnen met een elektrische pijl die het elektrische systeem in de war brengt. Vervolgens schiet ze met haar normale pijlen, welke effectief tegen armor zijn, de armor van het monster af, om als laatste explosieve pijlen te gebruiken om de rocket launcher uit te schakelen. En die pikte ze vervolgens weer op om tegen het monster te gebruiken. Herkenbaar? Kan kloppen, dat is wat Guerrilla al liet zien, maar er zijn meer mogelijkheden. Het doel van de game is naast het ontdekken van de wereld je ook de vrijheid geven in hoe je een situatie aanpakt. Je kan een grote boog om de te pakken vijanden heen maken om te zien hoe je ze in de val kan lokken. Een mooie plek gevonden om een tripwire te plaatsen? Plaats het en val ze vanaf de andere kant aan om ze zo richting de tripwire te dwingen, met als gevolg dat ze snel het loodje leggen.

Je mag het allemaal zelf bedenken en ten uitvoer brengen, en dat is waar de game je ook toe zal motiveren. Veel verschillende ammo types, met name de sterke, moet je zelf produceren door de juiste items te looten. Natuurlijk zijn er slechts een paar robots aanwezig die dit kostbare materiaal bij zich hebben, waardoor effectief te werk gaan en creatief naar de situatie kijken wordt gemotiveerd. Overigens zal dit dieper gaan dan ik zo hier opschrijf; er zijn immers meer wapens en Guerrilla Games lijkt hiermee echt een mooie variatie aan mogelijkheden te willen bieden om zo ieder gevecht anders te laten zijn.

Interacties met andere clans en robots

De omgeving speelt een belangrijke rol. Zo zul je natuurlijk je tripwires effectief moeten inzetten, moeten schuilen achter rotsen en meer. Per situatie vooral goed bekijken wat het beste is om te doen van cruciaal belang. De vrijheid die je hierbij hebt, is het belangrijkste en dat punt is ook terug te vinden in het verhaal. Men wil de speler expres juist niet bij de hand nemen, maar zelf de wijde wereld insturen om te gaan ontdekken wat er allemaal te doen en te vinden is. Als lid van een clan krijg je bovendien te maken met andere clans. Sommigen zijn bevriend, anderen zijn gevaarlijk, dus dat insinueert dat je ook in situaties met andere mensen terecht komt, maar waar dat op uitloopt… daar bleef men nog stil over.

Sowieso is het onderzoeken van de wereld en het vechten tegen robots niet het enige wat je zult doen. Er zullen meer interacties in de game aanwezig zijn en dat ook specifiek met robots. Hoe we dat moeten opvatten, is nog even afwachten, maar dat zou kunnen betekenen dat er ook vriendelijke robots aanwezig zijn en dat maakt het des te interessanter. Afsluitend kunnen we hier nog aan toevoegen dat de primaire focus van de game op de singleplayer ligt, maar dat er wel sociale features aanwezig zullen zijn, maar ook daar kon men op dit moment nog niet veel over kwijt.

Voorlopige conclusie

Horizon: Zero Dawn liet tijdens de onthulling een uitstekende indruk achter en de presentatie heeft ons meer geleerd over de achtergrond van de game en wat Guerrilla er mee wil doen. Het is echt een andere game dan al hun voorgaande games en ook dat is voor de studio een verfrissing, iets wat ze zelf ook duidelijk lieten doorschemeren. Een klein belangrijk detail is overigens dat de game er in-game werkelijk fantastisch uitziet. De demo tijdens de persconferentie toonde de daadwerkelijke visuele kwaliteit van de game en dat is niets anders dan genieten. Guerrilla Games heeft hier iets totaal nieuws in handen en dit moet je in de gaten houden, want de eerste kennismaking was er eentje die ik me nog lang zal herinneren.