Gespeeld: Project Morpheus – The London Heist – The London Heist was één van de speelbare games voor Project Morpheus op de E3 en daar waar games normaal uit één demo bestaan, waren er van deze game zelfs twee. De voornaamste reden hiervoor was om twee verschillende onderdelen van de gameplay te demonstreren en ook die game wist te overtuigen als het gaat om de fun die je kan hebben met Project Morpheus. Een heus crimineel avontuur dat je op de best mogelijke manier lijkt te kunnen beleven, dat is in potentie The London Heist.

Schieten voelt levensecht

Normaal gesproken geven we altijd wat achtergrond over een bepaalde game, maar met de Project Morpheus demo’s is dat toch een wat lastig ding. De demo’s waren er vooral om de aanwezigen de mogelijkheden te demonstreren, waarbij het verhaal of de achtergrond van een titel op dat moment van ondergeschikt belang zijn. Wat The London Heist precies gaat worden en wat jouw rol erin gaat zijn, is me allesbehalve duidelijk, maar dat het leuk om te spelen is, daar was ik vrij snel achter.

Eén van de demo’s bestond uit het schieten op vijanden die de kamer binnen kwamen stormen, maar voordat ik überhaupt het vuur kon openen, was het handig om een pistool te zoeken. Zo stonden we achter een schrijfkast vol met lades (zie screenshot) en door de lades te openen, heb ik op een gegeven moment het pistool kunnen vinden. Die was natuurlijk leeg, dus de zoektocht zette zich voort totdat ik een la opentrok vol met magazijnen. Nadien was het knallen op alle vijanden die zich lieten zien.

Het bijzondere hierbij is dat het schieten en de actie levensecht aanvoelen. Op het moment van spelen stond ik recht overeind en om kogels van vijanden te ontwijken, was het de bedoeling om te bukken. Normaal doe je dat met een druk op de knop, maar met de virtual reality bril op je kop betekent dat nog meer interactiviteit, namelijk daadwerkelijk bukken, om een hoekje kijken, even boven de kast uitkijken, en meer. Je zit letterlijk in de game en jouw bewegingen worden uitmuntend geregistreerd tijdens het spelen, waardoor je de beste ervaring krijgt. Dat het er voor omstanders volstrekt belachelijk uitziet, zul je dan maar voor lief moeten nemen.

Een game waar de PS Move echt bij werkt

Het schieten zelf was op zich niet heel bijzonder, dat is immers een kwestie van richten en de trekker overhalen, maar daar waar sommige games een DualShock 4 controller gebruiken, was dat bij The London Heist niet het geval. Deze game gebruikt zowaar twee PlayStation Move controllers en die werkten – mits je in de goede positie stond bij de start van de demo – uitzonderlijk goed. Het richten met het pistool voelt alsof je met een echt pistool richt en het raak schieten is daarbij ook een stuk uitdagender dan in elke andere willekeurige shooter, waarbij de rechter analoge stick gezamenlijk met R2 volstaan. De manier van bewegen (en dus het schieten) voelt hierdoor juist behoorlijk realistisch aan.

Ook geraakte m’n geweer regelmatig op en dat is waar de tweede PlayStation Move controller van pas komt. Door namelijk de controller naar een magazijn te richten en deze vervolgens met de trigger te pakken, kun je het magazijn vasthouden in je hand. Om je pistool te herladen, dien je deze zo schuin te draaien zodat je met je andere hand het magazijn erin kan ‘sliden’. Dit is een handeling die aanvankelijk even wennen is; je doet dit immers nooit zo intensief in games, maar al snel voelde het zeer natuurlijk aan. Dat gecombineerd met het lastige mikken en de mogelijkheid om goed in de virtuele omgeving te bewegen door je eigen lichaam hiervoor in te zetten, maken het tot een erg leuke ervaring.

Maaien met een uzi

De gameplay zelf is voor zover we gespeeld hebben niet echt bijzonder. De eerste shootout, zoals zojuist omschreven, was eigenlijk best wel on-rails. De tweede des te meer, want dit was gelijk ook de tweede demo. Hierin zaten we naast een kolosale gast in een busje die vol gas over de snelweg raasde. Overal kwamen vervolgens vijanden aanzetten waardoor het aan mij was deze motoren en andere busjes uit te schakelen met een uzi. Wederom was het mikken lastig, mede omdat de bestuurder van de bus waar ik in zat alle kanten op stuurde om overig verkeer te ontwijken, maar ook omdat de vijanden nogal heen en weer bewogen.

Desalniettemin is ook dat weer zo’n aspect wat de gameplay ten goede komt, het maakt het immers meer natuurgetrouw. Het maaien met de uzi was overigens relatief beperkt, want veel meer dan domweg in het rond schieten bevatte de demo qua gameplay niet. Leuk detail was wel dat als ik de uzi op de bestuurder van het busje richtte, hij automatisch meer naar achteren ging, zodat hij niet geraakt werd. De handelingen waren tijdens deze tweede demo overigens hetzelfde als bij de eerste, dus met rechts knal je er met de uzi op los en de linker PlayStation Move was bedoeld voor de magazijnen.

Voorlopige conclusie

The London Heist heeft een goede indruk achtergelaten na de speelsessie op de E3. Niet zozeer qua gameplay, maar meer omdat het goed liet zien wat er zoal mogelijk is en hoe je dit als speler ervaart. De gameplay is vrij simpel – althans, het gedeelte dat wij speelden – maar dat mag geen negatief aspect zijn, want je hebt je handen letterlijk vol aan het bewegen en schieten. Ook het gegeven dat jouw lichaamspositie invloed op de gameplay heeft mag als een leuke extra omschreven worden. Vooralsnog ziet The Londen Heist er als een game uit die vooral een leuk en vermakelijk avontuur gaat brengen waarbij er optimaal (en goed) gebruik wordt gemaakt van de PlayStation Move.