In actie gezien: The Technomancer – Spiders maakte haar debuut op de PlayStation 4 met de game Bound by Flame en nu, een jaar na de release, is het tijd voor The Technomancer. Niet voor de review, want het duurt nog wel even voordat de game klaar is, maar wel om alvast vooruit te kijken naar wat het nu eigenlijk precies is. Dat werd ons duidelijk gemaakt tijdens een presentatie op de E3, waar we de game voor het eerst in actie zagen.

Het laatste leven op Mars

In een toekomst heeft de mensheid Mars weten te koloniseren, maar door een cataclysmische ramp is de hele kolonie op de planeet weggevaagd. Er heeft ook een verschuiving in het heelal plaatsgevonden, waardoor zelfs zonlicht schadelijk kan zijn. Desalniettemin zijn er nog een paar overlevenden die het allesbehalve makkelijk hebben. Het contact met planeet Aarde is verloren gegaan, er zijn verschillende facties en niemand mag elkaar. Dat levert natuurlijk gespannen situaties op en hierbij tref je mutantent, rebellen, het leger, slaven en meer aan die allemaal zo voor hun eigen gewin strijden.

Jij speelt als Zachariah, die aan een training tot Technomancer deelneemt, dit omdat hij de potentie heeft laten zien dat hij elektriciteit kan beheren. De Technomancers zijn mensen die dit na training tot in de puntjes beheersen en daarmee kunnen zij het gevecht aangaan met andere vijanden die nog op de rode planeet rondwandelen. Wat jouw rol precies in het grotere geheel is, dat is nog even afwachten, maar dat Technomancers een geavanceerde mogelijkheid in gevechten hebben door het controleren van elektriciteit staat buiten kijf.

Wel weten we dat de Technomancers te maken krijgen met een geheim waarin mutanten en de mensheid een rol spelen en dat gaat zelfs zo ver dat de toekomst van de planeet uiteindelijk in jouw handen komt te liggen. Hoe je deze toekomst tegemoet gaat, zal op de klassieke actie-RPG manier gaan, waarbij je een hoofdquest krijgt, aangevuld door diverse sidequests die je van diverse inwoners van de planeet aan kan nemen. Bovendien zijn de figuren waarvan je sidequests aanneemt gevoelig voor jouw interactie, dus als je ze helpt, kan het zo zijn dat ze je later bijstaan als jij hulp kunt gebruiken.

De invulling van zo’n quest bestaat uit vele verschillende zaken, maar slechts een klein tipje van de sluier werd opgelicht. Zo zal de wereld ook monsters kennen die je moet bevechten, evenals eindbazen die je treft. Veel meer details daarover wilde men echter helaas nog niet kwijt. Laten we omwille van die reden even terugkeren naar het Technomancer-schap, dat natuurlijk de kern van de game is. Jij bent immers geavanceerder dan de gebruikelijke inwoner van Mars en dat heeft met jouw kracht te maken, maar ook met hoe je dat gebruikt in momenten van gevaar.

Drie vechtstijlen

De game geeft je de beschikking over drie vechtstijlen, waarbij je zelf de keuze hebt welke je inzet op momenten dat het nodig is. De meest standaard stijl is een relatief snelle aanval met je staf, waarmee je kan zwaaien, slaan, prikken en meer. Hierbij heb je kan je kiezen uit een snelle en een langzame aanval. Ben je meer defensief? Dan kan je voor de vechtstijl met het schild kiezen, waarbij je wat logger bent, maar wel veel meer schade aanbrengt met een goed uitgevoerde aanval. Als laatste is er nog de supersnelle aanval en die is vooral close combat, waarbij je met messen tekeer gaat.

Het is niet zo dat je beperkt wordt tot een bepaalde vechtstijl; je kan namelijk zelf afhankelijk van je stijl kiezen en daarop inzetten. Naast het vechten – wat er overigens nog vrij simplistisch uitzag – heb je ook de mogelijkheid om de omgeving van boobytraps te voorzien en vijanden in de val te lokken. Op zich is het redelijk uitgebreid omdat er veel mogelijkheden tot aanval zijn, maar aan de andere kant is het ook niet echt heel bijzonder. Het is een beetje het standaardmateriaal voor een actie-RPG en natuurlijk voegt de mogelijkheid om elektriciteit te manipuleren een twist toe aan de gameplay, maar tot dusver was dat niet direct heel bijzonder.

Diepgang

Dat het tot dusver nog niet echt indrukwekkend was, kan er misschien mee te maken hebben dat dit de eerste keer was dat de game vertoond werd en ook omdat het nu nog in alpha status verkeert. Het gehele vechtsysteem krijgt overigens meer diepgang via een skilltree die opgedeeld is in drie richtingen, wat weer refereert aan de vechtstijlen die je hebt. Binnen alle te verkrijgen skills zitten zowel actieve als passieve skills en die moeten de speler echt een gevoel van voortgang geven. Hoe we dat precies moeten opvatten… inderdaad, dat is nog even afwachten.

Bijkomende elementen zijn de mogelijkheid om de quests met een stealth aanpak te benaderen, zodat ook daar nog wat variatie in aanwezig is – het aanpakken van de missies. En natuurlijk ontbreken de speciale aanvallen die je als Technomancer hebt niet, maar deze werken op basis van een staminameter en zodra deze tot een dieptepunt is gezakt, zul je langzamer gaan en tijdelijk die aanvallen niet uit kunnen voeren. Het is overigens sowieso verstandig om efficiënt met je speciale krachten om te gaan, want de elektriciteit manipuleren vreet energie en dat kan op termijn weer nadelig zijn.

Voor de diepgang probeert Spiders dus veel verschillende zaken aan het geheel toe te voegen. Je treft een skilltree aan, je hebt speciale aanvallen en ook kun je al je items nog upgraden. Je personage kan je ook van een handige boost voorzien, omdat je armor plates voor je schouders, benen, je romp en meer kunt verbeteren. Afsluitend komt hier nog de mogelijkheid tot het craften van wapens, accessoires en andere handig zaken bij en daarmee is het complete cirkeltje rond. Het cirkeltje van alles wat een in potentie goede actie-RPG moet bevatten.

Voorlopige conclusie

The Technomancer doet een aantal dingen erg leuk, zoals het manipuleren van elektriciteit en alles wat daar bij komt kijken. Ook de setting met de vele verschillende facties die allen hun eigen doelen hebben, kan voor een interessant verhaal zorgen. Het vechten daarentegen lijkt nog wat simplistisch en ook alles wat hier omheen hangt is net even iets te herkenbaar. Nu hebben we slechts een fragment van de hele game gezien, dus het is wat voorbarig om nu al concluderend op te treden. Desalniettemin is de voorlopige conclusie dat het potentie heeft, maar voor nu nog niet overtuigend genoeg was. Wel zag het er grafisch erg netjes uit, om het zo toch positief af te sluiten.