Gespeeld: Alienation – Tijdens de afgelopen E3 maakten we kennis met games in allerlei soorten en maten. Het ene moment speelden of bekeken we een AAA-game, terwijl we het andere moment met de controller in onze handen een indie-game zaten te spelen. Alienation mag je enigszins onder die laatste categorie scharen. Tijdens de afgelopen E3 was deze game speelbaar en dus grepen we gelijk naar de controller voor een nadere kennismaking.

Een ontwikkelaar van naam

Alienation wordt ontwikkeld door Housemarque en Xdev, en vooral die eerste naam zal je wellicht bekend in de oren klinken. Housemarque is de ontwikkelaar achter games als bijvoorbeeld Resogun en (Super) Stardust. Het kan natuurlijk zijn dat je zowel Resogun als Stardust nooit hebt gespeeld, omdat het je games niet zijn of omdat ze gewoon aan je aandacht zijn ontschoten. Los hiervan valt er echter weinig te twisten over de kwaliteit van deze twee games. Zowel Resogun als Stardust kenden een weliswaar simpele opzet, maar staken goed in elkaar en waren bovendien bijzonder vermakelijk te noemen. Gaat Housemarque het met Alienation opnieuw lukken om een game van hetzelfde niveau af te leveren? Op basis van onze speelsessie kunnen we nu stellen dat de ontwikkelaar aardig op weg is om dit voor elkaar te krijgen.

Waar gaat het over?

Het verhaal van Alienation is vrij oppervlakkig te noemen, iets wat de ontwikkelaar, die met ons meespeelde, ook bevestigde. Het draait enkel om jou en om je teammaten (of vrienden) die op verschillende planeten domweg aliens overhoop moeten zien te knallen. Niet dat we anders hadden verwacht, want ook Resogun en Stardust waren vrij oppervlakkig wat betreft het verhaal en de verdere opzet. Dat is dan ook niet waar het bij Alienation om draait; deze game moet het net als zijn voorgangers hebben van de soepele en vooral verslavende gameplay, en daarmee zit het wel goed, zo kunnen we je vertellen.

Hoet ziet eruit, hoe speelt het?

Hoewel de ontwikkelaar ons vertelde dat het om een vroege build ging, vonden we de versie die wij speelden er toch al behoorlijk goed uitzien en nog belangrijker, hij voelde al zeer solide aan. Alienation laat zich qua uiterlijk het best vergelijken met een game als Dead Nation (ook ontwikkeld door Housemarque). Je kijkt namelijk ook van boven op het speelveld neer. Nóg een overeenkomst is dat de levels qua opzet erg lijken op de manier waarop de levels in Dead Nation zijn ingedeeld. Wat betreft de gameplay kent Alienation eveneens veel gelijkenissen met Dead Nation.

Je hoeft namelijk niet al te veel te mikken, maar je moet vooral met je sticks tijdig de juiste kant opdraaien en dan alleen de schietknop ingedrukt houden. Wij konden uit drie verschillende klassen kiezen om mee te spelen. Wij kozen daarbij voor de ninja die de speciale eigenschap bezat om tijdelijk onzichtbaar te worden. Verder kon je onder andere ook nog voor een ‘tank’ kiezen, een zware jongen die een soort schild kon oproepen waar iedereen uit het team gebruik van kon maken. Daarnaast was er nog een krijger, die weer de speciale eigenschap had om iedereen makkelijk te kunnen genezen.

Ervaringspunten

Zoals we tijdens het spelen zelf ook al merkten zal het in Alienation belangrijk zijn om ervaringspunten te verdienen. Daarmee kan je onder andere weer extra wapens vrijspelen. Nieuwe wapens zijn bepaald geen overbodige luxe. De game wordt, zeker naarmate je verder komt, behoorlijk pittig en je zult dan ook blij zijn wanneer je nieuwe wapens krijgt die nog sterker aanvoelen. Het is daarnaast ook belangrijk om van tevoren zo goed mogelijk de balans te bewaren binnen je team. Dat doe je vooral door elk een andere rol aan te nemen en dus bijvoorbeeld niet door allemaal hetzelfde personage uit te kiezen. Zo gingen wij meermaals tegen de grond en konden we enkel gered worden wanneer iemand anders een schild om ons heen plaatste, zodat wéér iemand anders ons kon genezen.

Voorlopige conclusie

Mocht het je nog niet geheel duidelijk zijn, dan bij deze nogmaals: Alienation is een ‘twinstick-shooter’ die je in cöop met andere mensen kan spelen. Je kan er echter ook voor kiezen om samen met computergestuurde teammaten het slagveld te betreden. Het spel ziet er grafisch oké uit en kent grappige geluidseffecten, maar het belangrijkste is echter de gameplay. Die steekt gelukkig goed in elkaar, waarbij het enorm veel lol oplevert wanneer je dit dus met vrienden samen speelt. Juist omdat het spel qua opzet vrij simpel in elkaar steekt, is het een game die je makkelijk op kan pakken, maar die je even goed weer makkelijk neer kan leggen. Precies zoals dat met Resogun en Stardust ook het geval was, is Alienation een game die garant zal staan voor flink wat uurtjes luchtig vermaak.