Review: Tearaway Unfolded – Toen Tearawary Unfolded werd aangekondigd voor de PlayStation 4, was ik vrijwel direct sceptisch en had ik zo mijn vraagtekens bij de game. Ten eerste omdat het weer een PS Vita exclusive minder zou betekenen, maar vooral omdat een game als Tearaway mij verre van geschikt leek voor een console als je zag hoe fantastisch de game gebruik maakte van de mogelijkheden op de PS Vita. Nu, vele maanden later, heb ik Tearaway Unfolded uitgespeeld en neem ik zonder twijfel mijn eerdere aannames terug. Tearaway Unfolded is namelijk ook op de PS4 een waanzinnige game en in meerdere opzichten zelfs beter dan het origineel.

Een boodschap bezorgen

Hoewel Tearaway Unfolded geen simpele port van de PS Vita versie is (daar kom ik later in de review op terug), is het concept wel exact hetzelfde. Dit betekent dat jij de controle krijgt over een boodschapper die een boodschap af moet leveren bij de ‘Jij’. In de papieren wereld van Tearaway Unfolded is namelijk een gat in de lucht ontstaan en jij zit als speler aan de andere kant van dat gat. Aan jou is dus de taak om de boodschapper, Iota of Atoi, naar jezelf te leiden, zodat jij de boodschap in ontvangst kan nemen.

De game legt erg de nadruk op het avontuur van jou en de boodschapper, en betrekt de speler daar ook goed in. Het is niet zo dat jij het papieren wezentje met de brief simpelweg bestuurt. Nee, jullie zullen echt samen moeten werken om het doel te bereiken en dit is wat Tearaway Unfolded zo tof maakt. De samenwerking komt goed uit de verf, doordat de puzzels en gevechten daar enorm goed voor gemaakt zijn. Sommige vijanden zijn bijvoorbeeld onbereikbaar voor de kleine boodschapper. Een mogelijke oplossing is dan om de boodschapper een voorwerp ‘in’ de controller te laten gooien. Jij kunt dan als speler dit voorwerp weer terug in de wereld gooien door over het touchpad van de controller te swipen en omdat jij meer overzicht hebt, is het mogelijk om zo samen door het level te komen.

De DualShock 4 heeft veel in zich

Dit scenario is slechts één van de vele voorbeelden waarmee de game optimaal gebruikmaakt van de verschillende besturingsmogelijkheden van de DualShock 4. Tearaway stond er op de PS Vita al om bekend op een intuïtieve manier gebruik te maken van de besturing en Tearaway Unfolded doet dit op een net zo’n leuke manier. Het licht voor op de controller kan je bijvoorbeeld gebruiken om licht de game in te schijnen, het bewegen van de controller veroorzaakt windvlagen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het leuke hieraan is niet alleen dat het goed doordachte puzzels oplevert, maar ook dat Tearaway Unfolded toch echt wel anders aanvoelt dan het origineel.

Het tekenen van voorwerpen, die daarna in de wereld van de game verschijnen, is trouwens ook weer terug. In plaats van het touchscreen van de PS Vita gebruik je daar nu het touchpad op de controller voor. Het is alleen jammer dat dit niet echt fijn werkt, omdat het toch iets te klein is om precies te tekenen wat je in gedachten hebt. Dit is echter niet de enige mogelijkheid om je creativiteit werkelijkheid te maken in de game. Er is namelijk ook een companion-app beschikbaar, waarmee je onder andere foto’s en andere creaties kan maken die je dan terug kan zien in de game. Een erg leuke toevoeging die het avontuur weer net iets persoonlijker maakt.

Geen simpele port

Zoals gezegd, Tearaway Unfolded is veel meer dan een simpele port van het origineel. De ontwikkelaars hebben de PS Vita versie weliswaar als basis genomen voor dit nieuwe deel, maar hebben meer aangepast en toegevoegd dan ik me van tevoren had voorgesteld. Je zult veel gebieden en opdrachten herkennen, maar in vrijwel elk level zijn er allerlei nieuwigheden toegevoegd, die het avontuur geschikt maken voor de PS4. Sommige levels zijn zelfs compleet anders, dus ook iedereen die Tearaway al heeft gespeeld op de PS Vita kan zich prima vermaken met deze game.

Zoals je mag verwachten, is de game er op technisch gebied ook flink op vooruit gegaan. Zo is vrijwel alles van een behoorlijke grafische update voorzien en is de resolutie opgeschroefd. De omgevingen van Tearaway Unfolded zien er werkelijk prachtig uit en de papieren wereld die Media Molecule in elkaar heeft geknutseld komt zo nog beter tot zijn recht. Daarnaast kent de game een hoge framerate die tijdens mijn speelsessies nooit is ingezakt. Hierdoor speelt de game ook nog eens een stuk aangenamer. Wat dan wel weer jammer is, is dat de camera soms niet echt meewerkt. Regelmatig zal de camera in bepaalde voorwerpen komen te hangen, waardoor je dus niks meer ziet van de boodschapper en de omgeving. Vooral in de meer actievolle segmenten van de game kan dit nog wel eens problemen veroorzaken.

Veel te doen

Tearaway Unfolded schotelt je een wereld voor waarin ontzettend veel te doen is. Natuurlijk heb je het hoofdverhaal, maar verder valt er nog van alles te verzamelen en te doen. Door de hele spelwereld ligt confetti verspreid die je kunt verzamelen. Met deze confetti kan je vervolgens leuke veranderingen aanbrengen aan je boodschapper. Je kunt zijn of haar volledige uiterlijk namelijk veranderen met voorwerpen die je kan kopen met de confetti die je verzameld hebt.

Door opdrachten van de vele inwoners van de wereld uit te voeren of zelf op onderzoek uit te gaan, zal je erachter komen dat er nog veel meer manieren zijn om confetti te verdienen. Ook is het mogelijk om bouwplaten te verzamelen. Deze bouwplaten kan je vervolgens via internet downloaden en zelf met papier in elkaar knutselen. Om je een idee te geven van hoeveel Tearaway Unfolded je te bieden heeft: na ruim acht uur had ik het verhaal tot een einde gebracht, maar ik was pas net over de helft qua totale voortgang. Tel daar dus gerust nog enkele uren bij op, wil je alles zien en doen.

Met Tearaway Unfolded levert Media Molecule opnieuw een meesterwerk af. De game is in bijna alle opzichten verbeterd ten opzichte van de PS Vita versie en biedt genoeg nieuwe dingen voor degenen die het origineel hebben gespeeld. De papieren wereld ziet er prachtig uit en de gameplay steekt, mede door goed gebruik van de DualShock 4, meer dan prima in elkaar. Tel daar nog eens het leuk vertelde verhaal, vol interactie tussen de speler en de game zelf, en de hoeveelheid content bij op en je hebt een game die een unieke ervaring voorschotelt. Tearaway Unfolded is een absolute aanrader, dat is nu wel duidelijk.

• Uniek avontuur vol interactie
  • Fantastisch gebruik van de controller
  • Papieren wereld ziet er nu nog mooier uit