Review: Pro Evolution Soccer 2016 – Hoewel de verschillende competities wereldwijd al lang en breed zijn begonnen, begint het nieuwe seizoen voor ‘ons’ gamers over een paar dagen pas echt. Daarmee doelen we natuurlijk op de naderende releases van zowel PES 2016 als van FIFA 16. In tegenstelling tot vorig jaar is Konami ditmaal de partij die als eerste het veld betreedt met hun nieuwste footie. Wij hebben onze kicksen ook weer aangetrokken en gaan je in deze review vertellen of Konami met PES 2016 het vorige deel weet te overtreffen.

De licenties

Dit is een onderwerp dat elk jaar wordt belicht wanneer er een nieuwe PES verschijnt en ook nu is dat weer het geval, want er ontbreken ook in PES 2016 een aantal licenties. Zo ontbreekt bijvoorbeeld nog steeds de volledige Bundesliga (Duitse competitie). Daar staat echter tegenover dat onder andere de Champions League en de Europa League nog steeds wel aanwezig zijn en later zal daar ook nog het Europees kampioenschap voetbal bijkomen. Tevens bevatten veel clubs nog steeds niet hun echte namen, al wordt voor dit probleem vanuit de hechte community altijd wel een oplossing gevonden. Zo kan je elk jaar weer alle correcte data via internet binnenhalen en met een USB-stick overzetten naar de game zelf. Met dezelfde oplossing kan je dan wellicht tevens een aantal transfers doorvoeren, zodat bijvoorbeeld Schweinsteiger alsnog bij Manchester United terecht komt of Sterling bij Manchester City.

De gameplay

Genoeg gepraat over de licenties en over de transfers, laten we ons nu richten op het belangrijkste onderdeel en dat is natuurlijk de gameplay. Zoals we ook al in onze vorige kennismaking hebben opgemerkt, is die weer behoorlijk op de schop gegaan in vergelijking met PES 2015. De gameplay in PES 2016 voelt vooral een stuk soepeler, maar ook realistischer aan en dat komt mede doordat het speltempo nu een stuk hoger ligt. Dat is ook precies waar PES ooit om bekend stond en Konami heeft wat dat betreft de boodschap zeker begrepen. Je krijgt nu tijdens een wedstrijd nauwelijks de tijd om de bal rustig rond te spelen en de tegenstander zo uit de tent te lokken.

Dat is vooral te merken wanneer je op een hoger niveau tegen de computer gaat spelen en ongetwijfeld zal je dit ook merken wanneer je online gaat spelen tegen iemand anders. Zeker wanneer je over de middenlijn op de helft van de tegenstander terecht komt moet je de bal snel laten rondgaan tussen je teamgenoten. Vaak wordt er namelijk door meerdere tegenstanders tegelijk druk op de bal gezet, waardoor je met te veel pingelen automatisch balverlies lijdt. Het gevolg hiervan is dat er ergens anders op het veld meer ruimte ontstaat, waar je tegenstander dan van kan profiteren.

Nog betere AI en fysieke duels

Wie echter denkt dat het eenvoudig is om de bal in zo’n situatie over de verdediging heen in de voeten van de spits te krijgen, komt bedrogen uit. Konami heeft de AI van alle spelers op het veld namelijk flink opgekrikt. Verdedigers staan nu beter gepositioneerd en onderscheppen vaker de bal wanneer je die vooruit in de diepte speelt. Wel heb je als aanvaller nu meer mogelijkheden om bijvoorbeeld een luchtduel te winnen wanneer je tegen een verdediger komt te staan die fysiek sterker is dan jij. Hier moet je gewoon slim opereren en op het juiste moment een duw proberen uit te delen, zodat je er alsnog met de bal vandoor kunt gaan.

Je bent als kleinere speler op het veld dus nooit bij voorbaat kansloos in een fysiek duel. Het is ook niet zo dat spelers continu met elkaar verzeild raken in fysieke duels, want vooral behendigere spelers zoals Messi, Neymar, Robben of Hazard zullen proberen om die duels uit de weg te gaan. De genoemde spelers hebben bovendien ook hun techniek mee en zullen die ook actief gebruiken wanneer ze de bal in de kleine ruimte aan moeten nemen.

Kwaliteiten van bepaalde veldspelers en de keeper

De bovengenoemde spelers voetballen zich wat dat betreft net even makkelijker uit een kleine ruimte dan bijvoorbeeld een Bastian Schweinsteiger of een een Yaya Touré. Wat daarbij vooral opvalt, is hoe dodelijk het kan zijn wanneer je dan toch dat ene gaatje achterin laat vallen. Spelers als Iniesta pikken zoiets feilloos op door de bal met een dodelijk precisie door te steken naar één van de spitsen. Wanneer een aanvaller dan in de zestien komt, is het vaak raak en dat brengt ons gelijk bij een ander punt, namelijk het gedrag van de keepers.

Keepers reageren nu weliswaar veel alerter op schoten, al kan dit hier en daar nog wel iets beter. Net als in PES 2015 komt het in sommige situaties nog voor dat keepers als een zoutzak naar de hoek gaan, waardoor ze dan te laat zijn. Hier staat weer tegenover dat keepers vaker de bal naar de zijkant weg stompen in plaats van in de voeten van een aanvaller. Wel opvallend is dat keepers nog steeds niet zo goed zijn in ballen klem houden, al zorgt dat wel voor een snellere voortzetting en zo blijft de vaart ook in het spel.

Het schietsysteem is nu aangepast

Verder is ook het schietsysteem wat op de schop gegaan. Zo kan je nu ballen van afstand makkelijker op goal krijgen, al betekent dat niet automatisch dat ze dan ook binnen gaan. Ondanks dat keepers de bal niet vaak klem hebben, hebben ze namelijk vaak wel een antwoord op je doelpoging. Je zult je schoten dan ook goed moeten timen, waarbij het tevens van belang is hoe je de bal aanneemt en hoelang je de schietknop ingedrukt houdt. Hetzelfde geldt voor het lobjes maken over de keeper, alsook voor het geven van een (hoge) steekbal of een lange pass. Het luistert allemaal redelijk nauw en dat maakt dat de gameplay weer iets realistischer aanvoelt.

Gedrag van de scheidsrechter

Wees echter niet bevreesd, want zoals eerder aangegeven ligt het speltempo in PES 2016 beduidend hoger dan in het vorige deel en dat is mede te danken aan het gedrag van de scheidsrechter. Die drukt nu veel minder vaak zijn stempel op een wedstrijd en laat het spel, ondanks dat er soms wel erg grove overtredingen plaatsvinden, vaak doorgaan. De beste leidsman trekt ook minder vaak een kaart, alleen slaat hij daar soms toch een tikkeltje in door. Het is hier en daar net alsof je een Engelse wedstrijd aan het spelen bent, want zelfs met het iemand onder de zoden schoppen kan je soms wegkomen zonder een prent te krijgen. We zijn echter al lang blij dat de scheidsrechter zich nu minder met het spel bemoeit, al zijn sommige beslissingen die genomen worden dus niet heel consequent.